התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

רווית רביב
הדרכת הורים לילדים בגיל הרך

מומחים מובילים - טיפול זוגי

מה כדאי לקנות?

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - דבי הדבורה

    3

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - טובי הכבשה

    girlsheep

מאמרים שיכולים לעניין אותך



עונש – Out תוצאות -In

הורים רבים חשים רגשות אשם, לאחר שהם נותנים עונש לילד. אם כך, כיצד נבחר עונש מתאים לילד? ומה הקשר בין בחירת עונש לבין תוצאות טבעיות ותוצאות הגיוניות ולהתמודדותו של הילד עם המציאות? מאמר של רווית רביב מנחת הורים
רווית רביב, מנחת הורי בכירה
דרגו מאמר זה
(3 דירוגים)
הטלפון צלצל בצהריים. על הקו אחת המטופלות שלי.
" תקשיבי" אמרה המטופלת, ונשמעה לחוצה "הבן שלי (בן 5), שאל אותי היום: 'אמא, למה אלוהים ברא אנשים רעים? מה, אלוהים רוצה שיהיה רע בעולם שלו?'    אני לא יודעת מה לענות לו...."
"מצויין" עניתי  לה "זו הזדמנות נהדרת לדבר על בחירה...."
אלפרד אדלר אמר: " יש לך את האפשרות לשנות. בכל רגע נתון, אתה יכול לקחת את המפתחות ואת ההגה. יש דברים שאתה לא יכול לשנות: את סוג הרכב, את צבעו. אבל על כיוון הנסיעה אתה בהחלט יכול לשנות ולהשפיע...."
כמה בחירה יש לנו באמת?  לקום בבוקר –  זו בחירה?  ללכת לעבודה – בחירה או לא? כשמדברים על בחירה, מדברים על בחירה בין אלטרנטיבות. יש לה השלכות. יש לה מחיר – אבל תמיד, ובכל מצב, האופציה של הבחירה – קיימת.

אנחנו בוחרים כל הזמן

בחירה היא היכולת שלנו, כבני אדם בוגרים ואחראים, לבחון היצע של אפשרויות ולבחור באחת מהן, מתוך ידיעה מודעת וברורה, כי ברגע שבחרנו באפשרות אחת, אנו זונחים את כל יתר האפשרויות. לאורך כל חיינו כאנשים בוגרים אנו בוחרים. לעיתים, הבחירה נראית כאילו נכפתה עלינו, כמו: מצב כלכלי, מצב מדיני וכד', אבל גם אם המצב נראה כפוי וסופי, עדיין, בתוך המצב הנתון, יש לנו בחירה. הבחירה שלנו היא הרבה יותר גדולה ממה שאנחנו נוטים לחשוב. רובינו נבחר לקום בבוקר וללכת לעבודה – כי אנחנו רוצים את עסקת החבילה הזו.
מעט מאד דברים הם באמת ובתמים בחזקת "חייב". אנחנו מנתבים את דרכנו בחיים. יש את הרצון האישי והפרטי שלנו ויש את אילוצי המציאות. כהורים, נשמח אם הילד ידע להכיר גם את החובות, האילוצים והרצונות שלו, ויעשה איזון בין הרצונות לבין הדרישות החיצוניות.
 
 

בחירות וילדים

 
ילדים מתחילים להבין את רעיון הבחירה סביב גיל 4. בערך בגיל הזה, הם מסוגלים לבצע בחירה מודעת וחופשית ולהבין שבכל בחירה קיים וויתור.
לנו, ההורים, יש  יכולת להשפיע. אמנם לא בצורה ישירה. במקום שבו שהדרך תהיה יותר מתגמלת, שם ימצא הילד. כל דרך מורכבת מהפסדים ומרווחים  - כמו כל אדם סביר, גם הילדים שלנו יפנו תמיד לדרך שתציע להם יותר רווחים. התפקיד שלנו הוא ליצור את התנאים לכך שהדרך שאנחנו מאמינים בה, תהיה הדרך המשתלמת.
 

הבחירה ותוצאותיה

תוך מאמצינו לחנך את הילדים, אנחנו רוצים ומעוניינים שהם ילמדו מהניסיון. חשוב  לנו שהילד ילמד דברים שיעזרו לו בהמשך החיים.
לכל התנהגות יש תוצאה - טבעית ו/או הגיונית. הקסם הטמון בתוצאות הללו, הוא שהילד לומד ומסיק מסקנות מבלי שאנחנו, ההורים גרמנו לכך.

תוצאה טבעית
-  תוצאה טבעית היא כל מה שקורה באופן טבעי כתוצאה ממעשי האדם.   לדוגמא: שכחתי את העוגה בתנור – העוגה נשרפה. הרבה פעמים, כשאין ענישה חיצונית – הילד מבצע את הלמידה בעצמו. מכאן, תנו לילד להיפגש עם החיים ולהתמודד עם המציאות. אנחנו כהורים, נהיה שם. נשמור, נפקח ונשגיח. זוהי חובתנו, לשמור על הילד שלא יתרסק, אבל מחובתנו גם לתת לו להתנסות ולפגוש את המציאות. החיים מלמדים את הילדים שלנו באופן יעיל יותר מאיתנו, והרבה פעמים ההתערבות שלנו עשויה רק לקלקל.
בתוצאות טבעיות לא משתמשים. אי אפשר להפעיל אותן. הן פשוט מתרחשות: כלי שביר שמטפלים בו בגסות וברשלנות עלול להישבר. כשהולכים בגשם בלי מטריה – נרטבים. כשהולכים לביה"ס ושוכחים את הכריך בבית – רעבים.
 
זה נראה נורא פשוט ליישום. בפועל זה קשה יותר. ראשית, הרבה פעמים אנחנו עומדים בין הילד לבין החיים ובעצם אומרים לחיים: "עזבו, תנו לי. אני אחנך אותו...." אנחנו כל כך ממהרים להגן על הילד מפני התוצאות הטבעיות, עד שהוא אינו מפיק את התועלת הטמונה בהתנסות. שנית, אם תוצאה טבעית כבר מתרחשת, הנטייה שלנו ברוב הקרים היא להטיף ולכעוס, ובכך להפוך את התוצאה הטבעית לעונש: "... נכון שאמרתי לך לא לצאת בלי מטריה? עכשיו תישאר רטוב..."  אילו היינו נמנעים מכל הערה, מנגבים ומייבשים את הילד, ומציינים בקול: "אני נורא מצטער שזה קרה לך. קר לך ולא נעים. בוא נחליף בגדים ונקווה שזה לא יקרה לך שוב"... תגובה מסוג זה, משחררת את הילד לחשוב בעצמו על מה שקרה ולהפיק את הלקחים והמסקנות בינו לבין עצמו. ואין שיעור טוב מזה.

תוצאה הגיונית
-  תוצאה הגיונית מאורגנת ע"י המבוגר ומטרתה לשמור על הסדר החברתי ולסגל את הילד לחברה. שימוש נכון בתוצאה הגיונית, יגרום לילד לתפוס את המבוגר כמי ששומר על הסדר התקין של החיים. על מנת שתתקיים תוצאה הגיונית, כדאי להפגיש את הילד עם תוצאות הבחירה שלו. ברגע שהילד יודע מה תהיה התוצאה והוא עדיין בוחר במעשה שלו – הוא בעצם בוחר בתוצאה. דוגמא לכך היא כאשר ההורה אומר לילד: "בשעה 7:40, אנחנו יוצאים מהבית, כולם. מי שמוכן ומי שלא". הפעלה נכונה של תוצאה הגיונית, תתרחש כאשר ההורה יצא מהבית בשעה 7:40 עם הילד שלא הספיק לקחת את הכריך ועם הילדה שלא הספיקה להסתרק או להחליף את הפיז'מה – זו תוצאה הגיונית, והילד, ביודעו מראש מה תהיה התוצאה, בחר בה.
התוצאה ההגיונית חייבת להיות הגיונית לילד, כך היא תאפשר לו לקשר בין המעשה לבין התוצאות. המצב האידיאלי הוא להצליח לקיים בבית את אותם מחירים שהילדים יתקלו בהם כשאשר הם נמצאים בחוץ.

נוכחים כאן ועכשיו

ילדים זקוקים להורה נוכח הן כאינדיבידואל והן כממלא תפקיד הורי. לנוכחות הורית יש שלושה מרכיבים:
הורים בטוחים בעצמם -  על ההורים לפתח ביטחון עצמי וערכי, לזהות את רצונם ולהגדיר את הגבולות ואת ערכי המשפחה.
מעשים,  לא דיבורים- על ההורים להיות מסוגלים לנקוט בפעולה יעילה. חוק או כלל אמורים לענות על צרכי המציאות, והפרתם אמור לגרום לתוצאות בלתי נעימות. עלינו לוודא שיש ביכולתנו לדאוג לקיום הכללים שקבענו.
אני שווה – על ההורים  להרגיש שמאמציהם נתמכים ולא מעורערים על ידי אחרים.
על מנת שהבחירה תהיה בחירה חופשית ומשמעותית, חשוב מאד שנשמור על עקביות ואחידות בתוצאות. אם בכל פעם נשנה את התוצאה לפי הנוחות שלנו, הבחירה של הילד לא תהיה ממקום של חופש ומודעות, אלא ממקום של סקרנות וחשש, בבחינת: "בוא נראה מה תהיה התוצאה היום".

למעשים שגויים – יש תוצאות רעות

"בואי נראה",עניתי לאמא שעל הקו "יש אגדה עממית, שמספרת על ילד אחד שרצה לבחון את האיש הכי חכם בכפר. הוא לכד פרפר בכף ידו וחשב: אלך לחכם ואשאל אותו אם הפרפר שבכף היד לי חי או מת. אם הוא יגיד שהוא מת – אפתח את היד והפרפר יעוף. אם הוא יגיד שהוא חי – אלחץ את הפרפר למוות. הילד הלך אל החכם ושאל אותו: האם הפרפר שבידי חי או מת? ענה לו החכם: בידך הדבר.  אין אנשים רעים. יש אנשים שבוחרים לעשות מעשים רעים, מכל מיני סיבות. ולמה הם לא רעים? בגלל שהם יכולים לשנות את הבחירה שלהם בכל רגע, ולבחור לעשות מעשה טוב במקום המעשה הרע.  תסבירי לו שכל מעשה גורר בעקבותיו תוצאה. למעשים טובים יהיו תוצאות טובות, ולמעשים רעים יהיו תוצאות רעות. המלחמה היא תוצאה רעה על מעשים רעים. אבל גם היא תסתיים ותיגמר, כי בסופו של דבר, המעשים הטובים והתוצאות הטובות, תמיד מנצחות".

הבחירה מעניקה כוח ומאפשרת מקום רב. היא פותחת אפשרויות במקום לצמצם ולסגור אותן. ברגע שהילדים מבינים שהכוח והבחירה נמצאים בידיים שלהם, והם יכולים להחליט ולבחור בכל רגע נתון איך לנהוג ואיך לפעול, הדבר מעניק להם תחושת עוצמה, חוסן נפשי ויכולת אמיתית וכנה לבחור בין טוב לרע.       
דרגו מאמר זה
(3 דירוגים)

מידע נוסף

  • authorId: 1002

קראו עוד בנושא...

  • איך טקסים משפחתיים תורמים לקשרים משפחתיים?
    פסח הוא חג המלווה בהרבה מאוד טקסים. לכל משפחה טקסים ומנהגים משלה, אורית ויג, מדריכת הורים ועובדת סוציאלית (MSW) מסבירה כיצד טקסים נוצרים במשפחה ומדוע הם חשובים. 
    עוד
  • מה הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעות שינה אצל ילדים
    לשינה וערנות יש השפעה והשלכות על חיי היום יום בהיבטים שונים, ובעיקר התנהגותיים, ומהווה מווסת מכריע בהתפתחותה  של התאמה חברתית, אקדמית ושל יציבות נפשית. במאמר זה אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בתחום אתגרי קשב וריכוז, בוחנת את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעת שינה.
    עוד
  • אבא, אמא תקשיבו לי בבקשה!
    הורים לילדים צעירים מתלוננים על כך שילדיהם לא מקשיבים להם. הורים למתבגרים צעירים ובני נוער מוטרדים שכמעט ואינם יודעים מה עובר על ילדיהם בחיי היום יום. הקשבה הינו כלי התקשורת החשוב מכולם המבטיח שמירה על יחסים טובים, אז מדוע הפסקנו להקשיב ואיך נגרום לילדים להמשיך לדבר.
    עוד
  • תקשורת? זה מדבק
    על פי אדלר, יש לתקשורת השפעה רבה על עיצוב תפיסת עולמם של הילדים. אם כך, כיצד נתקשר באופן יעיל עם ילדנו כך שהמטרות שלנו יבואו לידי ביטוי באופן מיטבי. מאמרה של ענבל עובדיה, מדריכת הורים בשיטת אדלר. 
    עוד
  • איך ילדים לומדים? גם בחופש הגדול
    לעיתים נראה כי ילדנו מעבירים את החופש הגודל בחוסר מעש ובבטלה, אך למעשה הם לומדים בכל רגע נתון. בכתבה הבא, אורית וייג, עובדת סוציאלית, מדריכת הורים ובעלת הורות בנחת מסבירה כיצד למידה זו מתרחשת.
    עוד