התקשרו להורים ברשת Logo

ריטלין זו גם שאלה של תיוג

יחד עם ההשפעות החיוביות של השימוש בריטלין,ישנם גם היבטים שליילים. כמו תיוג הילד. מה השפעת השימוש על כך?

הורים ברשת
דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

השימוש בריטלין הפך להיות לשאלה מרכזית עבור ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. לשאלת השימוש בריטלין יש קולות רבים. מצד אחד האפקטיביות של התרופה היא גבוהה. היא עוזרת לילד להתרכז לאורך השיעורים, היא מורידה מהילד את עול תחושת 'הילד המופרע' ומאפשרת לו לחוות הצלחות לימודיות. עם זאת, לשימוש בריטלין יש גם היבטים שליליים: ההורים חוששים לתת לילד כדור בעל חומר דופמינרגי פעיל לאורך זמן. לריטלין עשויים להיות תופעות לוואי כגון כאבי בטן, קשיי שינה בלילה, העלמות התיאבון בזמן השפעת הכדור ולעיתים גם כאבי ראש. קושי מרכזי נוסף של השימוש בריטלין עליו נרחיב את הדברים מאמר זה, הוא שאלת התיוג של השימוש בתרופה.

כמה מילים על מהו תיוג?

תיוג או סטיראוטיפ מוגדר כאמונה המקשרת בין קבוצה חברתית לבין תכונות מסוימות. תיוג נוטה לחזק את עצמו, כך כאשר אדם מחזיק בעמדה המתייגת אדם מסוים, הוא יטה לתפוס ולזכור בעיקר את המידע התואם לתיוג זה. תיוג מתקשר גם לדעות קדומות. דעה קדומה היא עמדה שלילית כלפי אנשים המבוססת אך ורק על מאפיין מסויים באדם. הסתברות להיות מתויג עולה ככל שהאדם מפר יותר נורמות. הפניית התסכול כלפי המקור האמיתי שעורר את התוקפנות עלולה להיות הרסנית ומסוכנת לאגו של אנשים ולכן הם מייחסים את התנהגותם למושא אחר, בעל משמעות סמלית. כך במקום לשנוא את מושא הכוח מעורר התוקפנות, מכוונות הטינה כלפי חסר האונים.

התיוג של הסביבה כלפי הילד

לתיוג יש שני צדדים, האחד הוא תהליך התיוג כפי שהוא בא לידי ביטוי על ידי סביבתו של הילד והשני הוא תהליך התיוג הפנימי שהילד יוצר ביחס לעצמו. הסביבה של הילד בעקבות השימוש בריטלין, עשויה לזהות אותו כ'לא נורמלי', כילד שזקוק לתרופה על מנת להתנהג באופן המותאם לבית הספר. יותר מכל, בית הספר, המחנכים וגם הורים וילדים עשויים למקד את העיסוק שלהם בטרלין והשימוש בו, במקום להרחיב את השיח סביב הילד עצמו, סביב הצרכים שלו וסביב תחושותיו ביחס לעצמו ולשימוש שהוא עשוה בכדור. סכנה נוספת היא שהשימוש של הילד בתקופה, ימצא במרכז השיח גם כאשר יש נסיגה בתפקודו של הילד, תוך התעלמות ממצוקתו הרגשית או החברתית. יתרה מכך, השיח המוגזם סביב השימוש בריטלין, עשוי להשכיח קשיים מרכזיים בחיי הילד, הזקוק לטיפולפסיכולוגי ולעזרה רגשית ממבוגר. באופן זה, תיוגו של הילד עשוי להשפיע על תגובתם של אנשי מקצוע כגון פסיכולוג בית הספר, היועצת והמחנכת שיראו בטיפול התרופתי את הפתרון השלם עבור הילד, במקום לראות בכך מרכיב אחד בלבד מכלל הפתרונות שיש להעניק לילד.

התיוג שהילד עושה כלפי עצמו

התיוג הפנימי נוגע לאופן שבו הילד חושב על עצמו. הילד עשוי להפנים את התיוג של הסביבה ולראות את תפקודו כתלוי בנטילת התרופה בלבד. כמו כן הילד עשוי לחוות את עצמו כ'לא נורמלי' וכזקוק לתרופה על מנת להתנהג כראוי בבית הספר. לפיכך הילד עצמו עשוי לראות את השימוש בריטלין כחלק מרכזי מקיומו, תוך הזנחתה של בקשת עזרה בעת של מצוקה או משבר רגשי. על כן, ישנה חשיבות רבה להסיט את הדיון מהתמקדות בשאלה האם לתת לילד ריטלין, לכיוון השאלה של כיצד למנוע את השיח על הריטלין מלהשתלט על מרכז השיח סביב הילד. חשוב שיועצת בית הספר, המחנכת וגם ההורים יזכרו לשים דגש להיבטים השונים של הילד, לתחושותיו, לרגשותיו ולעזרה הנוספת שהילד זקוק לה. כמו כן, חשוב לעזור לילד למונע מהפנמת התיוג שלילי של הסביבה ביחס לעצמו.

לסיכום, ניתן לראות כי לשימוש בריטלין יש יתרונות רבים, אולם חשוב שלא להפוך את השימוש בתרופה לעיקר הפתרון עבור הילד בעל הפרעות קשב וריכוז. תיוגו של הילד בעיני סביבתו כמו גם בעיני עצמו עשויים לחזק את הדימוי השלילי שלו על יכולותיו ואת תחושת חוסר האונים הנלמד בהתיחס למסוגלותו להגיע להישגים ולהצלחה בבית הספר. לפיכך, מעבר לשימוש בריטלין ובקונצרטה, ישנה חשיבות רבה לשיח עקבי בין סגל המורים לבין הוריו של הילד, תוך ראיה מערכתית רחבה של השפעת הפרעת הקשב והריכוז על ההיבטים הרגשיים והנפשיים של הילד. חשיבות נוספת יש בהדרכת הורים ובטיפול רגשי בילד. זאת על מנת לעזור לילד ולמשפחתו להתמודד עם כלל האספקטים הקשורים להפרעת קשב וריכוז, כמו גם לשימוש בריטלין ולאפשרות שהילד יתויג על ידי השימוש בתרופה.

ביבליוגרפיה:

אדד,מ'(1981).השפעת התיוג בתהליך ההתהוות העצמית.עבריינות וסטייה חברתית,ט',77-88

חזני, מ'(1990)בדיקה אמפירית של תורת התיוג. רמת-גן:אוניברסיטת בר-אילן (עמ' 59-41)

פרופ' עמוס רולידר: ADHD, האם לתת לילד ריטלין, באתר Ynet 18 בספטמבר 2008.

ד"ר שמואל גבעון, עוד הוכה: ריטלין בטוחה לשימוש, באתר של שירותי בריאות כללית.

דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

קראו עוד בנושא...