התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

הילה ברוך-ליליאן
גננת לחינוך רגיל ומיוחד, חינוך בגיל הרך, עו\"ס, הדרכת הורים

מומחים מובילים - טיפול זוגי

מה כדאי לקנות?

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - דבי הדבורה

    3

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - טובי הכבשה

    girlsheep

מאמרים שיכולים לעניין אותך



אני ההורה את הגננת - בואי נדבר על זה?

נושא גני הילדים בישראל נמצא בכותרות חדשות לבקרים. לרוב אנו מתייחסים לקושי הפיסי שקיים הנובע מכמות הילדים הגדולה לעומת מיעוט אנשי הצוות בגנים הציבוריים ובנוסף, להיעדר הפיקוח והיכולת של ההורים לדעת באמת מה קורה במהלך שעות היום עם ילדיהם. מאידך, לא מעט נשות חינוך מרגישות מתוסכלות בשל  הצורך ההורי לתפקד "כאח גדול" בדמות הקלטות, האזנות למיניהם וביקורי פתע. במאמר זה, הילה ברוך-ליליאן מדריכת הורים לגיל הרך, מסבירה את מורכבת הקשר בין ההורים לבין אנשי החינוך. 
הילה ברוך-ליליאן, הדרכת הורים
דרגו מאמר זה
(4 דירוגים)
אני ההורה את הגננת - בואי נדבר על זה? 1DollarPhoto
נושא גני הילדים בישראל נמצא בכותרות חדשות לבקרים. לרוב אנו מתייחסים לקושי הפיסי שקיים הנובע מכמות הילדים הגדולה לעומת מיעוט אנשי הצוות בגנים הציבוריים ובנוסף, להיעדר הפיקוח והיכולת של ההורים לדעת באמת מה קורה במהלך שעות היום עם ילדיהם.

שני נושאים אלו יוצרים הן בקרב ההורים והן בקרב אנשי החינוך תחושות מתח ועומס רבות. מחד, ההורים העמוסים במטלות היום יום מעוניינים לדעת שילדיהם נמצא בידיים בטוחות ואוהבות ויש מי שנמצא עמם ברגעים החזקים הקשים כאחד. מאידך, לא מעט נשות חינוך מרגישות מתוסכלות בשל  הצורך ההורי לתפקד "כאח גדול" בדמות הקלטות, האזנות למיניהם וביקורי פתע. האווירה נעשית מתוחה עוד יותר כאשר יש דיווחים המציגים פגיעות קשות בילדים בעוד שאנשי חינוך רבים העושים את עבודתם נאמנה מרגישים לא מוערכים דיו ומוכללים מהר מידי בתוך הקלחת.

מפגש עם חוויה אישית שלנו כהורים

אז מהיכן נובעים כל פערי האמון ? וחיצי הביקורת ההדדיים? לעיתים קרובות, כאשר ההורה נפגש עם גננת, הוא לפעמים נפגש עם המקומות האישיים שלו כילד מול גננת ובנוסף, החשש שדמותו כהורה עומדת במבחן, אל מול תפיסותיה "החינוכיות" ו"המגובשות" של הגננת. לעיתים כאשר גננת שואלת שאלה, הורה עלול להאזין לפרשנות שלו מהשאלה ולאו דווקא לצורך שעולה, והדבר דומה גם בפניות של הורים אל גננות. כך מספרת גננת, על אם שהביאה לגן מאמר על גן בגישת "סדר יום זורם" שמצאה בעיתון, וביקשה ממנה לקרוא אותו, הגננת לא הבינה מה מטרתה של האם ופירשה את הבאת המאמר כביקורת על עשייתה. לאחר בירור עם האם הובהר לה, כי היא כל כך שמחה לקרוא על גן שמתנהל כמו הגן של ביתה ורצתה להביע את הערכתה כלפיה (דיין, 2004).  

כולנו מושפעים מההיסטוריה האישית שלנו, כאשר כל אחד מאיתנו מצוי בפני צומת של החלטה, ברקע מתנגנת מוסיקת העבר, איזה אסוציאציה אישית עולה לנו שמתכתבת עם מסגרות החינוך? האם צברנו חוויות חיוביות או שליליות? ובקיצור איפה חווית גני הילדים פוגשים אותנו ברמה האישית? עם מטען זה אנו מתהלכים ופוגשים את אותם צוותי חינוך "חדשים" ומנסים להבין עד כמה הם מתיישבים עם דימויי המקור שלנו. רצוי שלפני הכניסה לעולם הגנים ננהל שיחה פנימית עם עצמנו וננקה "שאריות מהעבר" על מנת שנוכל לפגוש את הנושא ממקום "נקי" ופחות שיפוטי.

ההכשרה של אנשי חינוך בארץ לוקה בחסר

אלמנט נוסף במשוואת היחסים מתייחס לאופן ההכשרה של אנשי החינוך בארץ.  התכנים המועברים במהלך ההכשרה של הגננות לדוגמא, מיועדים בעיקר להעשיר את עולמם האינפורמטיבי של אודות תכנים הקשורים לטבע, מוסיקה, ספרות ילדים וכו'. קיימים כמובן קורסים העוסקים בפסיכולוגיה, אך לא קיים בסיס רחב דיו ששם דגש על עבודה עם הורים ופיתוח ההון האנושי של איש החינוך. אותו הון שמאפשר לו "לדלג" מעל מסוכת ההתגוננות האישית ומאפשרת לו לנהל שיח ישיר ו"נקי" עם הורים ומבוגרים נוספים הקשורים לעשייה היומיומית בגן (גרינבאום,ז; פריד,ד. 2011).

למעשה, המסר שמועבר ממסגרות ההכשרה הוא שהילדים הם "הלקוחות" העיקריים והכשרת אנשי הצוות החינוכי אינו שם דגש מהותי דיו על טיפוח מערכת היחסים בין הגן לבית. לכן ארגז הכלים ההוראתי נוגע יותר לתכנים מאשר לדרכי עבודה עם הורים. בסקירה מקיפה של תוכניות החינוך וההכשרה נראה שמתוך 23 מוסדות המכשירים עובדי הוראה בארץ נמצאו 17 מוסדות שבהם מתקיימים קורסים רלוונטיים, רובם במגמות לגיל הרך ולחינוך המיוחד, לא בהכרח מדובר בקורסי חובה. מתוך 6 האוניברסיטאות, ב - 3 בלבד מלמדים קורסים, אך רובם במגמת ייעוץ חינוכי. ב - 3 מתוך 17 מכללות, אין בכלל קורסים בנושא. בנוסף, בהשתלמויות לאורך השנה, נמצאו שלוש השתלמויות שעוסקות בקשר בין משפחה למערכת החינוך. שתיים מהן עוסקות בקליטת המשפחה האתיופית (גרינבאום,ז; פריד,ד. 2011).

ערוצי תקשרות בעייתים

מתווסף לנושא ההכשרה והידע, הפן הטכני של קיום ערוצי התקשורת מול ההורים, שנוגע בעיקר למסגרות הציבוריות העמוסות בילדים המקשות על תקשורת מספקת בין ההורים לצוות החינוכי.  בדרך כלל ישנם 35 ילדים בגן ורק גננת אחת שהיא אמונה על הקשר עם ההורים, מעבר לסייעת שאחראית על מגוון המשימות לאורך היום  ומתן התייחסות רגשית לילד. במהלך היום, לא ניתן לנהל שיחות עם הורים וכל שיח מוגבל נקודתית ובדרך כלל קשור להודעה דחופה. בנוסף, ברוב המסגרות הילדים נרשמים גם לצהרונים מה שלא מאפשר שיח ישיר אחר הצהריים בין גננת הבוקר להורים ומצריך הסתמכות על ערוצי תקשורת נוספים.

בנוסף לכך, ערוצי התקשורת של היום "פולשים" לתוך מציאות האחר, אך לא בהכרח מייצגים את הבנת התמונה הכללית. תופעה נפוצה היא קבוצות הווטסאפ למיניהם, שעשויות להיות יעילות להפליא כאשר מדובר במידע נקודתי, אך בעלות פוטנציאל תקשורתי נפיץ, כאשר קיימת מתיחות בין הצדדים ו/או פערי מידע שתורמים להגברת הלחץ והמתיחות. כך, גננת מספרת, "היינו אמורים לצאת לאירוע בבית הספר השכן ויום לפני התחלתי לחלות, מה גם שיום למחרת הסייעת הקבועה הייתה ביום חופש. ביקשתי בקבוצת הווסטאפ מההורים את סליחתם על ביטול היציאה, זאת מאחר ולא חשתי בטוחה שהילדים ייצאו מחוץ לגן עם גננת שהם אינם מכירים. ההורים בתגובה ראשונית כעסו על פספוס הילדים את הביקור בבית הספר והעדיפו, חרף הסברי, את הוצאת הילדים מהגן עם גננת שהם אינם מכירים. אירוע זה מייצג, קונפליקט בין הורים לגננת, שהתנהל תוך שימוש בהודעות מהירות. אצל אותה גננת האירוע נתפס באופן שלילי והותיר תחושה שלילית ביחס להחלטת ההורים וחוסר הבנתם את מצבה.  לכן, יש להפעיל שיקול דעת בערוצי התקשורת המהירים ולזכור כי הם אינם חלופה לתקשורת ישירה  והם עלולים לגבות מחיר של רגישות ואמפתיה לצד האחר, אפשרות של שאילת כלל השאלות והסתכלות על כל התמונה.

"אני צריך במקום אני רוצה"

מצדם של ההורים, ישנה סוגיה כואבת המלווה לרוב ברגשות אשם, נוכח העובדה שרבים מההורים רושמים את ילדיהם למסגרות טיפוליות-חינוכיות בשל הצורך לחזור לעבודה. חופשת הלידה המשולמת מוגבלת לשלושה חודשים ולא כל הורה מסוגל להרשות לעצמו להישאר בבית או לחילופין מעוניין לוותר על משרתו. כאשר אנו מבצעים פעולות מתוך מקום של צורך, הקשיים הרגשיים שמתלווים לעשייה שלנו צפים. מבחינה אישית, אנו יותר מבולבלים ורגישים, הצורך שלנו לוודא שהתינוק או הפעוט מקבל את צרכיו יהיה מאוד גבוה ואם ניתקל בתגובה או התנהגות שאינה תואמת את תפיסתינו האישית עלול להתגבש תהליך של חוסר אמון הדדי בין ההורים לבין הצוותים המטפלים בילד, בייחוד כאשר מדובר בתינוק שאינו מוסגל להמליל את חוויתיו. בנוסף, הרבה פעמים חוויה שלילית או חיובית שהפעוט חווה עשויה לגרור רגשות אשם ביחס להיעדר הנוכחות של ההורה. תפיסה זו ממשיכה את ממצאיו של מחקר שבדק אינטרקציות בין הצדדים ונמצא כי אימהות מעדיפות לקבל מידע הנוגע לרווחת הילד ולאוו דווקא בעיה הנוגעת לקושי התנהגותי או התפתחותי. ההורים מעוניינים במידע שיסייע להם להעניק אמון במערכת וככל הנראה שמידע "מאתגר" עלול לגרום לתחושת חוסר אמון במערכת מחד או מאידך קושי אישי בהתמודדות עם מידע שאין להורים יכולת להכיל או לדעת כיצד להתמודד עימו (דיין,2007).

ההשלכות של ניהול קשר לקוי בין הצדדים בדרך כלל משפיע באופן ישיר על הילד. לעיתים קורובת כאשר נוצרת מתיחות בין מבוגרים המשמעותיים, היא עלולה לפגוע ברצף התחושה הבטוחה של הילדים.
בחלק השני של מאמר זה נדבר על הגישה ההוליסטית לקיום קשר בריא בין ההורים לבין הדמויות החינוכיות וכן על הדרכים לבניית קשר זה. 
המשיכו למאמר איך לנהל קשר בריא בין ההורים לבין הגננות
דרגו מאמר זה
(4 דירוגים)

מידע נוסף

  • authorId: 1006

קראו עוד בנושא...

  • איך טקסים משפחתיים תורמים לקשרים משפחתיים?
    פסח הוא חג המלווה בהרבה מאוד טקסים. לכל משפחה טקסים ומנהגים משלה, אורית ויג, מדריכת הורים ועובדת סוציאלית (MSW) מסבירה כיצד טקסים נוצרים במשפחה ומדוע הם חשובים. 
    עוד
  • מה הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעות שינה אצל ילדים
    לשינה וערנות יש השפעה והשלכות על חיי היום יום בהיבטים שונים, ובעיקר התנהגותיים, ומהווה מווסת מכריע בהתפתחותה  של התאמה חברתית, אקדמית ושל יציבות נפשית. במאמר זה אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בתחום אתגרי קשב וריכוז, בוחנת את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעת שינה.
    עוד
  • אבא, אמא תקשיבו לי בבקשה!
    הורים לילדים צעירים מתלוננים על כך שילדיהם לא מקשיבים להם. הורים למתבגרים צעירים ובני נוער מוטרדים שכמעט ואינם יודעים מה עובר על ילדיהם בחיי היום יום. הקשבה הינו כלי התקשורת החשוב מכולם המבטיח שמירה על יחסים טובים, אז מדוע הפסקנו להקשיב ואיך נגרום לילדים להמשיך לדבר.
    עוד
  • תקשורת? זה מדבק
    על פי אדלר, יש לתקשורת השפעה רבה על עיצוב תפיסת עולמם של הילדים. אם כך, כיצד נתקשר באופן יעיל עם ילדנו כך שהמטרות שלנו יבואו לידי ביטוי באופן מיטבי. מאמרה של ענבל עובדיה, מדריכת הורים בשיטת אדלר. 
    עוד
  • איך ילדים לומדים? גם בחופש הגדול
    לעיתים נראה כי ילדנו מעבירים את החופש הגודל בחוסר מעש ובבטלה, אך למעשה הם לומדים בכל רגע נתון. בכתבה הבא, אורית וייג, עובדת סוציאלית, מדריכת הורים ובעלת הורות בנחת מסבירה כיצד למידה זו מתרחשת.
    עוד