התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

קרן יטיב
מנחת הורים ומשפחה

מומחים מובילים - טיפול פסיכולוגי

שלמה אריאל
מומחה-מדריך בפסיכולוגיה קלינית ובטיפול משפחתי וזוגי, בילדים במשחק

מומחים מובילים - טיפול זוגי

ויוי שמואלי
מדריכה ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת מוסמכת לפי גישת האימאגו

מה כדאי לקנות?

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - דבי הדבורה

    3

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - טובי הכבשה

    girlsheep

מאמרים שיכולים לעניין אותך



פסיכולוג ילדים ופסיכולוג מבוגרים

 מה ההבדלים בין פסיכולוג ילדים לבין פסיכולוג מבוגרים. מאמר קצר המסביר את ההבדלים בין דרכי הטיפול ולמי הוא מתאים.
 
הורים ברשת
דרגו מאמר זה
(3 דירוגים)

פסיכולוג הוא איש מקצוע העוסק במחקר ובטיפול בחקר האדם. בעת פנייה לייעוץ אצל פסיכולוג, אנו נמצא שיש מגוון רחב של תחומי התמחות, כגון פסיכולוג חינוכי, פסיכולוג קליני ופסיכולוג שיקומי. על אף ההבדלים שבינהם, אנו עשויים למצוא שלעיתים הפרקטיקה שלהם דומה וכי חלקם מטפלים במבוגרים וחלקם בילדים. כאשר אנו חושבים על טיפול פסיכולוגי אנו מדמיינים איש מקצוע היושב מול המטופל שלו ומשוחח עמו על הקשיים והבעיות שלו. ההגיון הבריא שלנו אומר לנו כי הדיבור על המועקות והמצוקות שלנו עשוי לתת מזור לנפשנו להקל על התמודדותינו. בתפיסה זו יש הרבה אמת, אולם היא מהווה רק חלק מהמקום הטיפולי והיא שונה אף יותר בעת טיפול בילדים. במאמר הנוכחי ננסה להבין את ההבחנה שבין הטיפול במבוגרים לבין הטיפול בילדים.

טיפול פסיכולוגי למבוגרים

הטיפול במבוגרים כולל בתוכו פרדיגמות עבודה מגוונות, שהשתיים הבולטות בתוכן הן הטיפול הפסיכודינאמי והטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי. הטיפול הפסיכודינאמי מתבסס על הקשר הבין אישי שבין המטפל למטופל, תוך נתינת מקום להעלאת תכנים מהעבר ומההווה. השיח המילולי יתפוס מקום מרכזי במפגש שבין המטפל למטופל וינתן מקום מרכזי לחוויות הילדות, ליחסים המוקדמים עם ההורים ולהיבטים הלא מודעים של המטופל. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי יתמקד בטיפול בסימפטומים שעמם המטופל מעוניין להתמודד, הוא יתמקד בהתנהגותו של המטופל בזמן ההווה ויכלול בתוכו מטרות ברורות ומוגדרות. בהמשך המאמר אנו נתמקד דווקא בטיפול הפסיכודינאמי.

טיפול פסיכולוגי לילדים - ההתמקדות בהווה ובאמצעות משחק 

לטיפול בילדים יש דמיון לטיפול במבוגרים בהיבטים רבים, גם כאן ינתן מקום לקשר שבין המטפל לבין המטופל וגם כאן ניתן להבחין בין טיפול פסיכודינאמי לבין טיפול קוגניטיבי התנהגותי. אולם, לילדים יש מאפיינים רבים השונים מן המבוגרים ועל כן, גם אופן הטיפול יהיה שונה. ראשית, הסטוריית החיים של ילדים היא קצרה יותר ולכן עבודתו של הפסיכולוג הדינאמי לא תעשה ממקום של מערכת יחסים מוקדמים ופחות על התמקדות בחוויות עבר ויותר בחשיבה על חוויות ההווה ועל התמקמותו של הילד בתוך העולם. שנית, ילדים עושים שימוש מופחת ממבוגרים במרחב המילולי והם נותנים מקום מרכזי יותר למשחק. לפיכך, העבודה הטיפולית עם ילדים תעשה פחות בשיחה ובדיאלוג מילולי ויותר דרך משחק.

חוקרים ופסיכולוגים (כדוגמת אנה פרויד, מלאני קליין וויניקוט. מצאו שלמשחק יש היבט תרפויטי בפני עצמו, לפיכך עצם המשחק עצמו הנעשה בין הילד לבין המבוגר עשוי להיות בעל מרכיב טיפולי חשוב. כמו כן, באמצעות המשחק עולים אצל הילד תכנים חשובים הנוגים להתמודדותו עם העולם: הילד מבטא באמצעות המשחק את דמיונו, את רגשותיו, את הפחדים, את התסכולים ואת הכעסים שלו. כמו גם, את האהבות וההנאות שלו מהעולם. כך, הפסיכולוג יכול לשוחח באופן בלתי מילולי עם הילד על עולמו ולגעת במרכיבים השונים של חייו הנפשיים.

נוסף על כך, המשחק של הילד עם המבוגר מהווה אמצעי לקשר בין אנושי, שבאמצעותו הילד לומד לתקשר עם העולם ככלל ועם מבוגרים בפרט. באמצעות המשחק הילד לומד לשתף, לוותר לאחר, להתמודד עם משברים, להביע את רצונותיו, להעניק וגם להתבונן באחר. ביסוס של מערכת יחסים בעל אמון וביטחון עם המטפל עשויה לנטוע בתוך הילד תקווה ותחושת מסוגלות ולעזור לילד להתמודד עם יצירת קשרים חדשים בהמשך חייו.

אם כן, לטיפול במבוגרים ולטיפול בילדים יש הרבה דמיון, כגון העבודה על מערכת היחסים שבין המטופל והמטפל ובנתינת מרחב להבעת מצוקות ותסכולים. אולם אצל ילדים, הטיפול נותן מקום נרחב להבעה הבלתי מילולית, תוך מרכזיות לפעולת המשחק.

דרגו מאמר זה
(3 דירוגים)

קראו עוד בנושא...

  • הדרך להורות מושלמת

    אנחנו נמצאים בתקופת של ריבוי גירויים הגורמים לנו להתאפיין בתרבות עם הפרעת קשב וריכוז. הכל מהיר ועצבני והחיים מזמן כבר הפכו לסרט. אנחנו עסוקים כל הזמן, בעבודה, בקניות, בפלאפונים, בטלוויזיה, ובפרסומות. אנחנו רצים מדבר לדבר, לא נשאר לנו זמן להשקיע בעצמנו ובילדים. יעל גמליאלי, מטפלת באומנות בילדים ונוער מסבירה במאמר איך אנו כהורים יכולים יכולים להיות יותר נינוחים.

    עוד
  • נגמלים מטיטולים? 9 דברים שכדאי לקחת בחשבון

    אז הגיע הרגע בו אתם חושבים על גמילה מטיטולים אבל לא סגורים עד הסוף... לא יודעים כיצד מתחילים, לא יודעים מה אומרים לקטנטנים, חוששים, מהססים ובעיקר מתלבטים – האם זה נכון בשבילו? האם הוא מוכן? ואם נתחיל ולא יהיה שיתוף פעולה? ומה אומרים לקטנצ'יק שפספס?...
    !לילך אוהב ציון  מסבירה לנו 9 דברים שכדאי לנו לקחת בחשבון

    עוד
  • אבא, אמא תקשיבו לי בבקשה!
    הורים לילדים צעירים מתלוננים על כך שילדיהם לא מקשיבים להם. הורים למתבגרים צעירים ובני נוער מוטרדים שכמעט ואינם יודעים מה עובר על ילדיהם בחיי היום יום. הקשבה הינו כלי התקשורת החשוב מכולם המבטיח שמירה על יחסים טובים, אז מדוע הפסקנו להקשיב ואיך נגרום לילדים להמשיך לדבר.
    עוד
  • כיצד נסביר לילדים את ההבדל בין רוצה לבין צריך?
    ילדים זקוקים לחוקים וגבולות – אלה מקנים להם תחושה של קביעות, יציבות, סדר, ארגון והיגיון, וכך הורים רבים נוטים לשלול מראש רצונות של ילדיהם. אז במקום לומר "לא!" בואו נבדוק כיצד נוכל ללמד את הילדים שלנו את ההבדל בין רוצה לצריך. מאמרה של אורית רוזנבוים, מדריכת הורים בכירה במכון אדלר. 
    עוד
  • משא ומתן אפקטיבי עם ילדים – איך עושים את זה נכון?
    תנסו להיזכר רגע איפה למדתם לנהל משא ומתן? אתם חושבים שאתם יודעים לנהל משא ומתן בצורה אפקטיבית? עצרתם פעם לחשוב איך הייתם רוצים שהילדים שלכם ינהלו משא ומתן כשיגדלו? זה מאמר בשבילכם
    עוד