התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הריון ולידה

שירלי נימברגר
יועצת שינה ומנחת הורים

מומחים מובילים - טיפול זוגי

ויוי שמואלי
מדריכה ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת מוסמכת לפי גישת האימאגו

מאמרים שיכולים לעניין אותך



מתי ואיך לוותר על שנת הצהרים?

אמו של עידו התקשרה אלי וסיפרה כי עידו בן השלוש וחצי מתקשה לישון בצהריים, ואם הוא מצליח, שעות הערב של הוריו הפרטיות נעלמות קליל. מה עושים אם כך? מתי מוותרים על שנת צהריים של ילדים?
איילת רוזן ישראלי – יועצת שינה, הורים באור טבעי
דרגו מאמר זה
(1 דירוג)
"עידו בן שלוש וחודש. בזמן האחרון עידו לא מצליח להירדם בצהרים בגן. ובערב הוא ממש עייף ואני לא מצליחה להחזיק אותו ער, שלא נדבר על זה שהוא עצבני מהרגע שהוא חוזר מהגן ועד שהולך לישון. 
מצד שני, בימים שהוא כן ישן שעתיים בצהרים, הוא לא מצליח להירדם בערב, ויושב איתנו בסלון עד 21:30 בלילה. אין לנו כבר כוח! מה עושים?"

מתי ילדים מפסיקים לישון בצהרים?

עידו כיום כבן שלוש, הוא נמצא בגיל שבו רוב הילדים מפסיקים לישון את שנת הצהרים. ישנם ילדים שמפסיקים לישון צהרים סביב גיל שנתיים וקצת, ויש כאלה שממשיכים לישון גם עד גיל 4. כמובן שמדובר בממוצע.
איך נדע אם שנת הצהרים מיותרת?
מצד אחד, יש ימים שבהם עידו נרדם בקלות בצהרים ומצד שני בימים אחרים הוא ממש לא מצליח להירדם, ולא משנה מה עושים כדי לעזור לו. ואז נשפך בשעה 17:00.

בתקופה זו, בתחילת תהליך הויתור על שנת הצהרים מומלץ להמשיך להציע ולאפשר לילד לישון בצהרים.
ילד בגיל שלוש זקוק בממוצע לכ– 11-12 שעות שינה ביממה. במידה והילד ישן שעתיים במהלך היום ומתעורר בשעה 15:00 משנת הצהרים, יש להניח שיתקשה להירדם עד השעה 21:00 בערך ויתכן ויתעורר בשעה 6:00 בבוקר משום שמיצה את מספר שעות השינה שהוא זקוק להן.
מאחר וקשה לו להירדם בערב, אני ממליצה לקצר את שנת הצהרים ולא לאפשר לו לישון שעתיים אלא להעיר אחרי שעה. שינה זו תתן לו מספיק כוחות להמשיך את היום ומצד שני להיות מספיק עייף בערב כדי ללכת לישון בשעה הרגילה שלו, סביב 19:30 בערב.

אפשרות נוספת היא, להשלים עם העובדה שהילד לא יהיה עייף לפני השעה 21:00 בערב, ואין טעם להשכיבו לישון ב – 19:00 מאחר ומאוד מתסכל לשכב במיטה כשאתה לא עייף ומתקשה להירדם. זה בדרך כלל גורם לילד לרדת מהמיטה, לטייל בבית, וגורם למלחמות מיותרות. (להרחיב טיפה, איך להתמודד עכשיו עם המלחמות המיותרות... סביב נושא השינה)

ומה אם ההשכבה לישון הופכת למלחמה?

ראשית, במלחמה אין מנצחים. רק מפסידים... לכן לפני שאתם מתחילים את טקס השינה קבלו החלטה שהזמן הזה שלפני השינה יהיה זמן נעים ורגוע לכולם. נכון שכשאתם חוזרים מהעבודה עייפים זה בהחלט אתגר, אבל עם אימון ותירגול יומיומי זה עובד...
הגדירו את הגבולות בבירור עם הילד:
  1. קבעו טקס שינה קבוע ונעים. זה עוזר לילד להיכנס לשיגרה ומצמצם את ההתנגדות לשינה.
  2. תנו מספיק זמן לילד להיפרד מכם ללילה. לספר דברים חשובים שהוא חווה היום (נכון שתמיד לפני השינה הוא נזכר לספר את כל מה ששאלנו קודם ולא ענה?...), כשילד מרגיש שההורים ממהרים בטקס השינה קשה לו להירגע וללכת לישון.
  3. קבעו מראש וסכמו עם הילד כמה סיפורים לפני השינה. זה ימנע את ה"רק עוד סיפור אחד", ועוד אחד ועוד אחד.. "רשימת האחרונים". תיידעו את הילד מראש "עכשיו זה הסיפור האחרון", "עכשיו פעם אחרונה יורדים לעשות פיפי", וכיו"ב. כשהדברים ברורים מראש קל יותר.
  4. הכינו את הילד מראש לכך שלא יורדים מהמיטה. "עכשיו אתה תשכב במיטה ואני אשב כאן/אצא מהחדר ואתה תירדם, וכן הלאה. תיאום ציפיות מקל על הילד ומבהיר לו מה ההורים מצפים ממנו.
  5. בלי כעס. אם הילד יורד מהמיטה, החזירו אותו למיטה בשקט ובלי כעס. קל הרבה יותר להציב גבולות ברוגע ועם המון אהבה ובעיקר הבנה שהילד שלכם פשוט אינו רוצה להיפרד מכם ללילה, ולכן הוא יורד. כשמשנים את זווית הראיה שלנו ורואים את הירידות מהמיטה מעיניים של ילד – קל הרבה יותר להבין ולא לכעוס..

מה לעשות אם הוא כן עייף בשעת הצהרים? האם למשוך אותו או לתת לו לישון?

חד משמעית לתת לילד לישון. ילד עייף מדי יהיה ילד עצבני וחסר שקט במהלך היום וחבל.
חשוב לאפשר לו לישון במידה והוא עייף או מבקש לישון ונרדם בקלות.

האם מוותרים על שנת הצהריים בבת אחת?

לא, כמו כל דבר גם זה תהליך. ועדיף שייעשה בהתאם לצורך ולרצון של הילד ולא בהתאם לגיל או בהחלטה של ההורים.
בהתחלה הילד יירדם לשנת הצהרים אך יתקשה להירדם בערב, או יקצר את שנת הצהרים, ובשלב הבא יתקשה להירדם בצהרים – וזו האינדיקציה לכך שהוא כבר לא זקוק לשנת צהרים. יחד עם זאת, בימים שהוא עייף ורוצה לישון, חשוב לאפשר לו לישון בצהרים.

ומה לעשות אם הילד עייף מאוד בשעות אחה"צ?

אם הילד לא ישן בצהרים ועייף מאוד בשעות אחה"צ מומלץ להקדים את שנת הלילה לשעה מוקדמת יותר, באופן קבוע, עד שיתרגל לדלג על שנת הצהרים וכבר לא ייראה עייף ועצבני בשעות אחה"צ.
זכרו, שילד שהולך לישון עייף מדי יתקשה להירדם ויישן פחות טוב גם בלילה.


איילת רוזן ישראלי – יועצת שינה מנהלת הורים באור טבעי
דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

קראו עוד בנושא...

  • להירדם לבד או בעזרתכם? זו השאלה

    למה חשוב שתינוק ידע להירדם בעצמו, מה נחשב הרדמות עצמאית  ואיך כל זה קשור לשנת לילה רצופה? מאמרה של רוית לבני, מדריכת הורים ויועצת שינה.

    עוד
  • איך התינוק שלך ישן בלילה?
    כהורים, אנו מושפעים רבות מהרגלי השינה של ילדנו ולכן הרגלים אלו הופכים להיות אחד מנושאי השיחה היום-יומיים. הורים ברשת לקחו על עצמם לבדוק מהם הרגלי השינה של התינוקות, זו הייתה משימה מאתגרת.
     
    עוד
  • הגיע לגיל שנתיים ולא רוצה לישון בלילה?
    הורים רבים מגיעים לייעוץ שינה כשהתינוק מגיע לגיל שנתיים, כשהם מרגישים שהוא הפך לטניאג'ייר מרדן. אך למעשה, זה מתחיל הרבה קודם לכן, בגיל שנה וארבעה וחודשים. בתקופה זו הוא בעצם מחפש את המקום שלו במשפחה, ושנתו מושפעת מכך ושעת ההשכבה הופכת להיות סיפור לילה שלא נגמר. שירלי נימברגר, יועצת שינה שופכת אור חדש על הנושא ודרכי התמודדות שיתרמו לתקשורת שלנו עם ילדנו ולבטחונו העצמי שלו. 
  • היכן לשכן את התינוק החדש – בחדר ההורים או עם האחים?
    היכן לשכן את התינוק החדש שמצטרף למשפחה? כאשר מדובר בילד הבכור השאלה לא ממש משמעותית. רוב ההורים שמים  את העריסה בחדר השינה שלהם בלי נקיפות מצפון. אבל כאשר שמצטרף הילד השני למשפחה השאלה היכן לשכן את התינוק הופכת להיות חשובה ואפילו קריטית. מאמר מאת ענת אשד, מדריכת הורים, ומנהלת פורום משפחה במכון אדלר.
    עוד
  • שגרת יום לתינוק –מי צריך את זה בכלל?
    חזרתם הביתה,  אתם נרגשים, מאושרים, קצת חוששים "מהמתנה" שהבאתם הביתה, וכיצד תשנה את חייכם. אתם מרגישים מעט אבודים ובין כל הגישות השונות: הנעות בין אי שגרה ותכנון ולבין שגרה ותכנון. אז האם  השגרה חשובה? ומתי מתחילים?

    עוד