התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

קרן יטיב
מנחת הורים ומשפחה

מומחים מובילים - טיפול פסיכולוגי

שלמה אריאל
מומחה-מדריך בפסיכולוגיה קלינית ובטיפול משפחתי וזוגי, בילדים במשחק

מומחים מובילים - טיפול זוגי

ויוי שמואלי
מדריכה ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת מוסמכת לפי גישת האימאגו

מה כדאי לקנות?

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - דבי הדבורה

    3

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - טובי הכבשה

    girlsheep

מאמרים שיכולים לעניין אותך



מעבר לשימוש בריטלין ובקונצרטה

במספר מאמרים שפורסמו באתר של הורים ברשת, דובר על כך שאחד מן החסרונות של השימוש בריטלין, הוא הנטייה של אנשי החינוך וההורים לתת את התרופה במקום טיפול רגשי והתנהגותי. אנו לעומת זאת רואים צורך לתת את הריטלין בנוסף לטיפול רגשי ולתמיכה נפשית והתנהגותית (ראה את המאמר - הילד הוא יותר מריטלין או מקונצרטה. במאמר הנוכחי, אנו נגע בדרכי טיפול שיש להעניק לילד בנוסף לשימוש בתרופות מסוג קונצרטה וריטלין. אנו נתן ביטוי לחשיבות הקשר האישי שבין הילד לבין סובביו, לארגון הסביבה הלימודית, לגיוון בדרכי הוראה, לחשיבותם של חיזוקים ולהתנהגות עקבית.

הורים ברשת
דרגו מאמר זה
(2 דירוגים)

במספר מאמרים שפורסמו באתר של הורים ברשת, דובר על כך שאחד מן החסרונות של השימוש בריטלין, הוא הנטייה של אנשי החינוך וההורים לתת את התרופה במקום טיפול רגשי והתנהגותי. אנו לעומת זאת רואים צורך לתת את הריטלין בנוסף לטיפול רגשי ולתמיכה נפשית והתנהגותית (ראה את המאמר - הילד הוא יותר מריטלין או מקונצרטה. במאמר הנוכחי, אנו נגע בדרכי טיפול שיש להעניק לילד בנוסף לשימוש בתרופות מסוג קונצרטה וריטלין. אנו נתן ביטוי לחשיבות הקשר האישי שבין הילד לבין סובביו, לארגון הסביבה הלימודית, לגיוון בדרכי הוראה, לחשיבותם של חיזוקים ולהתנהגות עקבית.

על הקשר האישי שבין הילד לבין סגל המורים

נוסף על השימוש בריטלין, חשוב לעבוד על הקשר האישי שבין הילד לבין סביבתו, הוא אחד האושיות החשובות בהתמודדותו של הילד עם הקשיים הלימודיים והחברתיים הנוגעים להפרעת קשב וריכוז. המורים ובית הספר עשויים בלא לשים לב, לחזק את התיוג סביב הילד ולאפשר את היווצרותה של מערכת יחסים שלילית בין הילד לבין בית הספר. לפיכך, ישנה חשיבות רבה בחיזוק הקשר הבין אישי שבין הילד לבין המחנכת וצוות המורים. יש לשים לב ליצירת יחסי כבוד הדדי, אמון, שיתוף פעולה והערכה. מערכת יחסים זו, שבין הילד לבין המורים שלו חשובה במיוחד שכן הסגל החינוכי יכול להוות מודל לשאר הכיתה באמונה בילד וביכולת לייצר עימו קשר חם וחיובי. כיצד ניתן לעשות זאת? קודם כל חשוב להפחית את העימותים היומיומיים בין הילד לבין הסגל החינוכי – כך לעיתים כדאי להבליג ביחס לוויכוחים ולמריבות שאותן הילד עשוי לייצר. ניתן גם לזום תוכנית לעיצוב התנהגות שבה ייושם דגש על מערכת של חיזוקים חיוביים ועל תגובות ממתנות ביחס לקונפליקטואליות שאותה הילד מעורר. כמו כן, על מנת להפחית את כמות הנזיפות הפומביות בכיתה, כדאי לסכם בין הילד לבין הצוות החינוכי של בה"ס, על סימן מוסכם בין הילד לבין המורה. כך, כאשר המורה מראה את הסימן, הילד יפנים את המסר שהתנהגותו אינה רצויה באותו הרגע. הסימן יכול לכלול גם תזכורת לסוג ההתנהגות הרצויה שעל הילד לנקוט.

טיפול בריטלין עקב לקויות למידה

ארגון סביבה לימודית

ילד בעל הפרעות קשב וריכוז (במיוחד כאשר הוא גם בעל לקות למידה כדוגמת דיסלקציה) רגיש במיוחד לאופיה של הסביבה הלימודית. הדבר נובע, מרגישות יתר למוסחות חיצונית ולקושי של הילדים הללו לעשות סדר בין עיקר ותפל בהתיחסות לגירויים השונים המגיעים אליו. לפיכך, על אף השימוש בריטלין, הילד יתקשה במיוחד כאשר הוא יושב רחוק מן המורה, ליד ילד תזזיתי אחר, עם שכנים המסיחים את דעתו וכן אחר הצהריים, הילד יתקשה ללמוד כאשר הוא חסר סביבה שקטה ומזמינה ללמידה. על כן, אנו ממליצים להושיב את הילד קרוב ככל האפשר למורה. ישנה חשיבות ביצירת קשר עין עם הילד, על מנת לאפשר לו לקלוט מהמורה תגובות חיוביות בלתי מילוליות. נוסף על כך, חשוב לסלק מן הילד גורמים מסיחים, כך שהשולחן לידו הילד לומד יהיה נקי ומאורגן – סביבה מאורגנת ומסודרת, עשויה לעזור לילד להיות מסודר ומאורגן בעצמו. כמו כן, במידה והילדים היושבים ליד הילד הם רעשנים בעצמם, חשוב להושיף את הילד לבדו או ליד ילד שקט המתאפיין בריכוז רב. לבסוף, אחר הצהריים חשוב לעזור לילד, על ידי כך שמרחיקים אותו מגירויים חיצוניים כדוגמת טלויזיה, רדיו ומחשב.

לא רק ריטלין - גם גוון דרכי הוראה

כאשר אנו בוחרים לעזור לילד בעל הפרעות קשב וריכוז, חשוב שניתן את דעתינו לאופן שבו אנו בוחרים ללמד את הילד ולתמוך בלימודיו. ילדים אלו, עשויים להשתעמם בקלות מגירויים מעייפים ומונוטוניים (גם לאחר שימוש בתרופת הריטלין). על כן, ככל שאמצעי הלימוד יהיהו צבעוניים, מהנים וגרים יותר, כך הילד יצליח ללמוד ולהתרכז בלימודיו וגם יגלה מוטיבציה פנימית ללמידה. יתרה מכך, בעת הלימוד רצוי לתת ביטוי רב למימיקה, לשפת גוף עשירה ולשינוי באינטונציה המילולית. כדאי לערב את הילד במתודולוגיה הלימודית, לתת לו להיות פעיל ולא פאסיבי, עליו לקחת חלק בפעילויות ולהרבות בתרגול עצמי עם תיווך. לבסוף, ישנה חשיבות להגברת המתח בנושא הנלמד, תוך יצירת עניין ומשמעות בחומר הלימוד.

יצירת חיזוקים חיוביים עבור הילד

ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז הזקוקים לריטלין, עשויים לסבול משנים רבות של ענישה וגילויי עוינות מצד מבוגרים ואנשים בעלי סמכות. הילד, שהתקשה להתמודד עם סמכות ועם דרישות של המערכת החינוכית, עשוי היה להרבות בהפרעות ולייצר צרימה במהלך השיעור. כך, הילד התרגל לקבל הערות שלילית, להאמין שסביבתו היא חסרת שביעות רצון מפעולותיו ולייצר דימוי עצמי שלילי ביחס לעצמו. לפיכך, יצירת מערכת חיזוקים חיובית, שבה הילד מתחיל לקבל תשומת לב חיובית ומילות שבח, עשויה לעזור בשבירת המעגל השלילי המאפיינת את הילד. בבית ובבית הספר יש לשים דגש על תשומת לב חיובית, שבמהלכה אין מעירים לילד רק כאשר הוא עשה מעשה בלתי נעים, אלא מעירים לו גם כאשר הוא אינו מפריע לסביבה או כאשר הוא מצליח להתנהל באופן נורמטיבי.

כיצד לעשות זאת? ניתן לזמן מצבים שבהם תהיה התייחסות חיובית: לשבח את הילד על עמידה בחוקים, בסיום משימה ובהצלחתו לשמור על איפוק. על הילד לדעת בדיוק על מה משבחים אותו, תוך שיחוש בתגובות רבות משמעות על מנת שהילד יחל ליזום התנהגות חיובית. יתר מכך, חשוב לתת לילד היזור חוזר מיידי ותכוף, על מנת שהמשימה תהפך עבור ילד למשתלמת יותר. גם על ההורים לספק תגובות מהירות וברורות על התנהגות נאותה, תוך הענקת הסבר ספציפי לדוגמה החיובית. בבית כמו בבה"ס חשוב שהילד לא יקבל רק עונשים ודחיה סביבתית, אלא לשים דגש רב על עידוד, על ציפיות חיוביות מהילד ועל יכולת לראות את הצדדים החיובים הנמצאים אצלו.

התנהגות עקבית בבית ובבית הספר

ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז רגישים במיוחד להתנהגות עקבית של המבוגרים בחייהם. כאשר בבית ההורים מתנהגים באופן לא עקבי: התנהלות שבמהלכה פעם מענישים את הילד על התנהגותו, פעם מתעלמים ממנה ובפעם אחרת בוחרים דווקא לחזק אותו על אותו התנהגות, עשויה לבלבל את הילד ולחזק את התנהגותו האיפולסיבית. התנהגות בלתי עקבית עם הילד, עשויה לעורר אצלו תחושה של יאוש, של חוסר אונים נלמד ושל מיקוד עצמי חיצוני. על כן, חשוב ביותר שהורים ומחנכים יתנהגו באופן עקבי עם הילד לאורך זמן. לאחר בניית תוכנית התנהגות לדוגמה, חשוב להיות עקביים ולא למהר ולוותר על התוכנית באמטלה שזו לא הצליחה. יש לזכור כי התוכנית ההתנהגותית כוללת בחובה עליות וירידות וכן שעל הילד וסביבתו יש להתסגל לתוכנית זו. יש לוודא שהמורים בבה"ס מיודעים ביחס לבעיות הילד ולאופן ההתמודדות שלו עם קשייו. מכאן חשוב גם שיהיה תיאום בין ההורים לבין בית הספר. כאשר המורים נוקטים בגישה אחת ואילו ההורים בגישה אחרת, הילד עשוי להתבלבל ויתקשה לבצע שינוי בהתנהגותו. חשוב מאוד שההורים וגם המורים יתנהגו בקור רוח, בהגיון ובהגינות כלפי הילד. התנהגות רגשנית מדי, מתלהמת ואולי גם חרדתית, עשוי לייצר בילד תחושה של מצוקה ושל כאוס, אשר תגביר את ההיבטים האימפולסיביים אצלו.

לסיכום, ילד בעל הפרעת קשב וריכוז עשוי להיעזר בשימוש בריטלין, אולם במאמר זה ראינו כי דווקא ההתנהגויות של המבוגרים בחייו של הילד, כגון הורים, מורים, מחנכים ומטפלים עשויים לעזור לילד להתמודד עם הקשיים שלו. יש לתת את הדעת ליכולת לייצר אצל הילד התנסויות חיוביות, לעזור לו לפתח דימוי עצמי חיובי ולבנות תוכנית התנהגות עקבית ואמינה. כמו כן, אנו מאמינים שטיפול רגשי המותאם לצרכיו של הילד וכן הדרכת הורים עקבית עשויים לסייע מאוד לילד בעל הפרעות קשב וריכוז בהתמודדותו בבית הספר, עם חבריו ועם משפחתו בבית.

דרגו מאמר זה
(2 דירוגים)

קראו עוד בנושא...