התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הריון ולידה

שירלי נימברגר
יועצת שינה ומנחת הורים

מומחים מובילים - טיפול זוגי

ויוי שמואלי
מדריכה ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת מוסמכת לפי גישת האימאגו

מאמרים שיכולים לעניין אותך



מוצץ ושינה - כיצד נלמד את ילדינו לקחת את המוצץ לבד בלילה?

לעיתים קרובות גם אם התינוק יודע להירדם באופן עצמאי הוא אינו מסוגל לקחת מוצץ לבד, ולכן הוא יתעורר מספר פעמים בלילה ויזדקק לעזרת הוריו על מנת להירדם  חזרה. איך ללמד את תינוק לקחת מוצץ לבד בלילה?
שירלי נימברגר, יועצת שינה ומדריכת הורים
דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

המוצץ הוא אחד מהגורמים הממשיכים להוות תלות בנושא שנת תינוקות וילדים. גם כאשר התינוק יודע להירדם באופן עצמאי אך אינו מסוגל לקחת מוצץ לבד, הוא יתעורר מספר פעמים בלילה ויזדקק לעזרת הוריו על מנת להירדם בחזרה. כאשר אני מלווה הורים בדרך להקניית הרגלי שינה חדשים, אני דואגת להנחות אותם כיצד ללמד את תינוקם לרכוש מיומנות זו. יוצא לי לפגוש הרבה הורים עייפים אשר אינם יודעים כיצד להתחיל ולטפל בנושא המוצץ, למרות שזה נראה עניין פעוט ושולי, יש לכך חשיבות שאינה פחותה מאשר גמילה מגורמי תלות שונים להירדמות כגון הנקה, הרמה על הידיים ועוד.
מוצץ ושינה 

אם כן, כיצד מתחילים?

חשוב לציין כי רוב התינוקות בגילאי 5-6 חודשים בשלים מוטורית לקחת מוצץ לבד, הדרך לדעת אם התינוק שלכם מוכן, היא להתבונן עליו במהלך היום ולראות אם הוא לוקח צעצוע או חפץ כלשהו ביד ומכניס לפה.
את הלימוד מתחילים במהלך היום, בזמן ערות. מפזרים סביב התינוק מספר מוצצים ומאפשרים לו להתנסות ולחקור. בכל פעם שהתינוק מסמן לנו שהוא רוצה מוצץ או שהוא בוכה, נושיט לו מוצץ מהיד שלנו ונציע לו לקחת אותו לבד. בהתחלה נעזור לו כשהיד שלנו מונחת על היד שלו ונכוון אותו לפה, נעשה זאת ביחד ובמידה ויש צורך נסובב את המוצץ. מרגע שהתחלנו בכך, נקפיד תמיד לעשות זאת ביחד עם התינוק ולא נבחור בדרך המהירה של הכנסת המוצץ לבד. במידה והתינוק בוכה כי הוא רוצה שנעשה זאת עבורו, נרגיע, נחבק, ננשק ונרים אותו ואז כשהוא רגוע, נושיט לו שוב את המוצץ על מנת שיבין שאם הוא רוצה בו, עליו לעשות זאת לבד. ההיגיון העומד מאחורי פעולה זו לקוח מהתיאוריה האדלריאנית, הגורסת כי מה שתינוק מסוגל לעשות בעצמו, יש לעודד אותו ולאפשר זאת מאחר וזה תורם רבות לתחושת המסוגלות שלו ולהעלאת בטחונו בכך שיש לו יכולות.

שלב שני - הוא לוקח את המוצץ בקלות

לאחר שנראה כי במהלך היום התינוק לוקח את המוצץ מהיד שלנו תמיד ובקלות, נעבור לאותה פעולה בזמן ההשכבה הראשונית. לאחר טקס שינה והאכלה, נשכיב במיטה ונושיט לתינוק את המוצץ. במקביל נפזר בכל לילה 2-3 מוצצים בפינה קבועה במיטה ונאמר לו לפני כל השכבה, יש לך כאן מוצצים, אתה יכול לקחת אותם לבד. במהלך הלילה עדין נעזור לו וניתן לו את המוצץ. גם כאן חשוב לי להזכיר לקוראים כי מרגע שהגענו לזמן ההשכבה, אנחנו צריכים להתמיד ולהיות סבלניים ואם התינוק מסרב לקחת את המוצץ מהיד שלנו, נציע אותו שוב ובמידה והוא עדיין לא רוצה, נניח את המוצץ לידו. גם כאן, אם התינוק מתחיל לבכות, נלטף ונרגיע אותו ובמידה ויש בכך צורך, נרים אותו על הידיים ואז נציע לו שוב לקחת את המוצץ.
 
לאחר כמה לילות בהם נראה שבכל ההשכבות, יום וערב, התינוק לוקח את המוצץ ללא קושי והתנגדות מהיד שלנו, נעבור לאותה הפעולה בדיוק גם באמצע הלילה. בנקודה הזו בדרך כלל מתחיל להתעורר קושי מאחר והרבה יותר קל לנו ההורים, לקום, להכניס את המוצץ לפה ולחזור לישון, זה הרי לוקח שניות ספורות מה גם שהתינוק בדרך כלל שוכב עם עיניים עצומות וקשה לנו להתמיד בפעולה הזו מתוך מחשבה שהוא לא ממש רואה אותנו או יודע מה אנחנו רוצים ממנו. חשוב להבין שאם לא נקפיד על הפעולה הזו גם במהלך הלילה, התינוק עלול להמשיך ולהתעורר מספר פעמים, מתוך ידיעה שנעזור לו. יש תינוקות שבשלב הזה מתחילים לקחת את המוצץ לבד או שאינם מתעוררים, אבל יש רבים שממשיכים להתעורר מספר רב של פעמים בלילה מסיבה זו. נדרשים לילות בודדים של עקביות והתמדה וזה בדרך כלל פותר את הבעיה. בעיניי, שווה למשך כמה לילות, להאריך מעט את ההתעוררות על מנת לשפר את איכות השינה בהמשך ולכן, כשהתינוק מתעורר בלילה ורוצה מוצץ, נושיט לו את המוצץ ונמשיך לומר לו לקחת לבד, אפשר בהתחלה להניח את המוצץ בידו של התינוק אבל לשים לב שלא עושים זאת יותר מדי.
לאחר לילות ספורים בהם התינוק לוקח ללא קושי את המוצץ מהיד שלנו בכל שלבי הלילה, נעבור להצבעה על מיקום המוצץ ונעשה זאת ביום, בהשכבה ובאמצע הלילה במקביל.
במהלך היום, כשהתינוק רוצה מוצץ ואין אחד בהישג יד, נניח אותו לידו. בהשכבה, נצביע על מיקום המוצץ ואם יש צורך, ניקח מוצץ אחד ונראה לתינוק שאנחנו מניחים אותו לידו. גם כאן, במידה ומתחיל בכי, נענה לו מיד ונרגיע אותו ולאחר שנרגע, נצביע שוב על מיקומו.
בשלב הזה כבר רוב התינוקות ידעו למצוא את המוצץ גם מתוך שינה ולא יזדקקו לנו יותר מסיבה זו.

הסוד להצלחה - התמדה

על מנת להצליח בלימוד, חשוב מאד להתמיד ולא לוותר באמצע כי אם נוותר לאחר כמה ניסיונות, התינוק החכם שלנו יבין שאם הוא מתעקש זמן מה, הוא לא יצטרך לעשות זאת לבד. ברגע שנשנה את דפוס המחשבה שלנו ונבין כי מדובר על פעולה פשוטה שרוב התינוקות מסוגלים לבצע לבד וכי אנחנו תורמים להם ומעניקים יכולת חשובה, נוכל לשנות ולשפר את הלילות. אם אתם מרגישים כי ההתעוררויות הללו אינן מפריעות מכיוון שמדובר על פעולה קצרה שלאחריה חוזרים לישון, נהדר! ברגע שתרגישו מוכנים, יש לכם את הכלים הנכונים. חשוב לציין כי אין צורך לתת לתינוק לבכות או להתעלם ממנו בלילה כדי שילמד לקחת מוצץ לבד, אף על פי שיש גם גישות כאלה, אפשר לעשות זאת תוך מענה תמידי לבכי, לאחר המון תשומת לב, רגישות, סבלנות והקניית בטחון לתינוק שאנחנו תמיד שם בשבילו -פעולה שתתרום רבות לאמון שלו בנו ותחסוך לכם לא מעט התעוררויות בלילה.

בהצלחה!
 
 
דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

קראו עוד בנושא...

  • איך טקסים משפחתיים תורמים לקשרים משפחתיים?
    פסח הוא חג המלווה בהרבה מאוד טקסים. לכל משפחה טקסים ומנהגים משלה, אורית ויג, מדריכת הורים ועובדת סוציאלית (MSW) מסבירה כיצד טקסים נוצרים במשפחה ומדוע הם חשובים. 
    עוד
  • מה הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעות שינה אצל ילדים
    לשינה וערנות יש השפעה והשלכות על חיי היום יום בהיבטים שונים, ובעיקר התנהגותיים, ומהווה מווסת מכריע בהתפתחותה  של התאמה חברתית, אקדמית ושל יציבות נפשית. במאמר זה אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בתחום אתגרי קשב וריכוז, בוחנת את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעת שינה.
    עוד
  • אבא, אמא תקשיבו לי בבקשה!
    הורים לילדים צעירים מתלוננים על כך שילדיהם לא מקשיבים להם. הורים למתבגרים צעירים ובני נוער מוטרדים שכמעט ואינם יודעים מה עובר על ילדיהם בחיי היום יום. הקשבה הינו כלי התקשורת החשוב מכולם המבטיח שמירה על יחסים טובים, אז מדוע הפסקנו להקשיב ואיך נגרום לילדים להמשיך לדבר.
    עוד
  • תקשורת? זה מדבק
    על פי אדלר, יש לתקשורת השפעה רבה על עיצוב תפיסת עולמם של הילדים. אם כך, כיצד נתקשר באופן יעיל עם ילדנו כך שהמטרות שלנו יבואו לידי ביטוי באופן מיטבי. מאמרה של ענבל עובדיה, מדריכת הורים בשיטת אדלר. 
    עוד
  • איך ילדים לומדים? גם בחופש הגדול
    לעיתים נראה כי ילדנו מעבירים את החופש הגודל בחוסר מעש ובבטלה, אך למעשה הם לומדים בכל רגע נתון. בכתבה הבא, אורית וייג, עובדת סוציאלית, מדריכת הורים ובעלת הורות בנחת מסבירה כיצד למידה זו מתרחשת.
    עוד