התקשרו להורים ברשת Logo

מאמרים שיכולים לעניין אותך



מוכנות לכיתה א' וניתוח ציורים

מתלבטים האם הילד בשל לעלות לכיתה א'? במאמר, נדגים כיצד ניתן ללמוד על יכולותיו של הילד על ידי סיפור המקרה של מאיה. נציג ציור של מאיה, בת חמש ושבעה חודשים הוריה מתלבטים בשאלת מוכנותה לכיתה א'. נתייחס לחלקים שונים בציור, מהם נוכל ללמוד על ארבעת התחומים. מאמרה של מיכל וימר תרפיסטית בהבעה ויצירה (M.A)  מומחית לפענוח ציורי ילדים.
מיכל וימר תרפיסטית בהבעה ויצירה (M.A) מומחית לפענוח ציורי ילדים
דרגו מאמר זה
(4 דירוגים)
מתלבטים האם הילד בשל לעלות לכיתה א'? ציורי הילדים עשויים להרחיב את התמונה עבורנו, ההורים. ניתן לבחון את בשלותו של ילד לכיתה א' באמצעות ארבעה תחומים חשובים עליהם נרחיב בהמשך: המוטורי, הקוגניטיבי, הרגשי והחברתי. ציוריו של הילד, עשויים ללמד אותנו על ארבעת התחומים הללו אצל הילד. 

במאמר, נדגים כיצד ניתן ללמוד על יכולותיו של הילד על ידי סיפור המקרה של מאיה (שם בדוי). נציג ציור של מאיה, בת חמש ושבעה חודשים הוריה מתלבטים בשאלת מוכנותה לכיתה א'. נתייחס לחלקים שונים בציור, מהם נוכל ללמוד על ארבעת התחומים.
 
המוכנות המוטורית: קווים מדויקים ולא מקרייםציור 2

 כדי שילד יהיה בשל לכיתה א, המוטוריקה העדינה והמוטוריקה הגסה שלו צריכות להגיע לנקודת הבשלה מספקת. המוטוריקה העדינה של הילד צריכה להיות ברמה שתאפשר לו לכתוב. לפני כיתה א' הילד אמור להיות מסוגל להשחיל חרוזים, לרכוס כפתורים ולגזור צורות. המוטוריקה הגסה של הילד העולה לכיתה א' צריכה לאפשר לו לקפוץ על רגל אחת, לטפס על סולם ולרכוב על אופניים (אפילו עם גלגלי עזר). בניתוח ציורים, קל לבדוק את המוטוריקה העדינה של
ילדים, נדגים זאת על הציור של מאיה: 
בציור שלפנינו ישנה תפרחת של קווים מסביב לבית. אלה הם קווים מדויקים, לא מקריים, הדורשים תכנון. סגנון הציור מלמד על מידת השליטה והדיוק של מאיה בכלי הציור. סגנון ציור כזה, מעיד שהיא מחזיקה את הכלי באחיזת פינצטה מותאמת ושהשליטה שלה בכלי הכתיבה היא איכותית. האחיזה המותאמת והשליטה האיכותית של מאיה, יאפשרו לה להתמודד בהצלחה עם משימת הכתיבה בכיתה א'.

המוכנות הקוגניטיבית: היכולת להתבטא על הדף
 
יכולות קוגניטיביות כוללות יכולת להתבטא, להביע דברים באוצר מילים רחב, ליצור מבנה של עלילה, למיין אלמנטים על פי שני קריטריונים, כמו צורה וצבע.
ציור 3

 כדי לבדוק מוכנות קוגניטיבית אני מאפשרת לילדים לבצע גם ציורים ספונטניים וגם משימות מונחות בציור, כך אני בוחנת את האופן שבו הילד מתמודד עם מצב נתון, כפי שיקרה לו בעת לימודיו בכיתה. כשהמורה תכתוב על הלוח, הילד יצטרך לקלוט מידע, להסיק מסקנה ולבצע פעולות בהתאם. נושא נוסף שיש לבחון אצל הילד הוא יכולת הפשטה. פעולות קרוא וכתוב, כוללות תוכן יכולת הפשטה: האות שי"ן, למשל, היא מספר קווים מחוברים, שיש לשייך אותם עם הצליל ש'. בהמשך האות תשובץ במילה בעלת משמעות, וזוהי הפשטה.
בציור שלפנינו, גם הדשא וגם הפרח הם מאוד סימבוליים. כשאני רואה צורה כזו, המסמלת פרח ודשא, בה היא לא מציירת באופן פרטני עלה אחר עלה, אני מזהה יכולת הפשטה. הפרח והדשא מעידים על היכולת של הילדה להתבטא, כך שגם אדם אחר המתבונן בציור מסוגל להבין את מה שהיא ציירה.

המוכנות הרגשית: איכות הקווים המצוירים
בדיקת הבשלות הרגשית היא חשובה במיוחד ופענוח ציורי ילדים הוא אחד הכלים הטובים לכך. מוכנות רגשית כוללת בין השאר את יכולתו של הילד להתמודד בתפקוד עצמאי, לזהות ולבטא את רגשותיו, את יכולתו להתמודד
עם תסכול ולקבל מרות. אחת הדרכים הטובות ביותר לראות זאת היא התבוננות באיכות הקו.

בציור שלפנינו יש אדמה המובילה לדשא, ומעליהם שורטטו משולשים של דשא. אפשר להבחין בתנופה של הקו: מאיה זורמת עם הקו במהירות, יש לה יכולת לשלוט בקו ולצייר אותו בביטחון. פורמט ציור זה מעיד על  בשלות רגשית.

ציור 4

המוכנות החברתית: ציורים מגוונים ומקוריים
ציור 5על מנת לבדוק בשלות חברתית יש לצרף את כל האלמנטים שנבדקו עד כה ולשלבם יחד. מדובר באופן ההסתגלות של ילד למצבים חדשים, הדרך שבה הוא מתקשר עם בני גילו, ובחינת  היכולת שלו להקשיב ולשתף פעולה. בציור שלפנינו, מאיה השקיעה זמן רב בציור הקשת. קשת הצבעים מצוירת באופן מקורי. ציורים שהם מגוונים ומקוריים, מסמלים על פי רוב התנהלות חברתית חיובית כך שיש בה אמירה אישית וייחודית של הילד בסביבת קבוצת בני גילו, לצד הבנה טובה של כללים חברתיים: היכולת של הילד להביא את האני הייחודי שלו לידי ביטוי בתוך קבוצת השווים – מתוך עמדה של השתלבות נכונה ומותאמת, ולא תוך היגררות אחר סיטואציה חברתית שאינה מתאימה לו.


המאמר נכתב על ידי מיכל וימר, תרפיסטית בהבעה ויצירה (M.A)  מומחית לפענוח ציורי ילדים, מחברת הספר: "המדריך השלם לפענוח ציורי ילדים" 

לחזרה לחלק הראשון של הכתבה, "בשלים לכיתה א' - לא רק בשלות ללמוד" מאת אורית ואורית רוזנבוים,מנחה בכירה במכון אדלר, בעלת תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית יישומית לחצו כאן.
דרגו מאמר זה
(4 דירוגים)

קראו עוד בנושא...

  • בשלים לכיתה א' - לא רק בשלות ללמוד
    בית הספר מציב בפני הילדים אתגרים רבים: מטלות קוגניטיביות, משימות הדורשות התמודדות חברתית כמו יצירת קשרים, שיתוף פעולה בכיתה והשתלבות בהפסקה ומשימות רגשיות כמו דחיית סיפוקים והכלת תסכולים. אם כן, מתי נדע שהילדים שלנו בשלים לעלות לכיתה א'? המאמר דן בשאלת מוכנותו של ילד לכיתה א' על פי התיאוריה האדלריאנית.
    עוד
  • קליטה בכיתה א

    איך תכינו את ילדכן לקראת שנה הראשונה בגן או בבית הספר? וכיצד להפחית את החרדות הקשורות בהסתגלות למסגרות חינוכיות?  מאמר על צירי קליטה

    עוד
  • השארת ילד שנה נספת בגן

    הורים רבים מוצאים את עצמם עומדים בפני ההתלבטות האם להשאיר את הילד שלהם שנה נוספת בגן הילדים. רצינו לחלוק איתכם כמה מהשיקולים הכרוכים בהתלבטות זאת, על מנת לעזור לכם להגיע להחלטה המתאימה לילד שלכם.

    עוד