התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - טיפול פסיכולוגי

שלמה אריאל
מומחה-מדריך בפסיכולוגיה קלינית ובטיפול משפחתי וזוגי, בילדים במשחק

מומחים מובילים - טיפול זוגי

ויוי שמואלי
מדריכה ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת מוסמכת לפי גישת האימאגו

מאמרים שיכולים לעניין אותך



מאמר על דיסגרפיה

נוהגים לכנות דיסגרפיה, קבוצות של ליקויים שלהן יש ביטוי בכתיבה. הדיסגרפיה מתבטאת בקושי ובמאמץ רב לכתיבה, בריבוי שגיאות כתיב ובכתב יד בלתי קריא ובלתי ברור.

הורים ברשת
דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

נוסף על כך, לקות בכתיבה מתבטאת פעמים רבות בלחץ רב מדי על כלי הכתיבה, בהימנעות מכתיבה ובפער מהותי בין יכולתו הגבוהה של האדם להתבטא בעל פה, לבין יכולת נמוכה להתבטא בכתב. פעמים רבות, הקשיים של אנשים בעלי דיסגרפיה, נובעים מקשיים במוטוריקה העדינה, מקשיים שפתיים ומקשיים בתפיסה החזותית.

ספרות המחקר מראה שדיסגרפיה מתקשרת לליקויים נוירו מוטוריים וכי היא יכולה להיות מולדת, או נרכשת כתוצאה מפגיעה מוחית. אפשר לחלק דיסגרפיה לליקויים שמקורם בפגיעה באחד מהשלבים המרכזיים של התהליך הקוגניטיבי האחראי לכתיבה מול לקויים שמקורם בפגיעה בשלבים הפריפריאליים של התהליך הקוגניטיבי האחראי לכתיבה.

כיצד לעזור להתמודד עם דיסגרפיה

על מנת להתמודד עם לקות הדיסגרפיה, יש לערוך מספר פתרונות במקביל: ראשית יש למנוע את התיוג הכרוך בשגיאות כתיב של תלמיד או של אדם מבוגר. לרוב, אנו משייכים שגיאות כתיב לחוסר השכלה, לאינטליגנציה נמוכה או לחוסר חינוך נאות. אולם יש לשים דגש במקרה הנוכחי להבנה שהלקות אינה כוללת בחובה אף אחד מאלו. נוסף על כך, יש למצוא פתרונות לקשיים הטכניים הקשורים לכתיבה, כדוגמת שימוש במקלדת של מחשב, המקלה על הכתיבה ולבסוף, יש להתאים את הלקות לנהלים של בית הספר, כגון לבטל הורדה של ציונים בשל שגיאות כתיב, נתינתן אפשרות להיבחנות בעל פה, תוספת זמן בבחינות וכו'.

נוסף לפתרונות אלו, ניתן לעזור לאנשים בעלי דיסגרפיה להתמודד עם הביטויים החיצוניים של הלקות, תוך 'ריפוי' הדרגתי של התסמינים. למשל, הוראה מתקנת העוזרת להתמודד עם שגיאות כתיבה כוללת בחובה מספר שעות תרגול שבועיות של כתיבה חוזרת ונשנית של אותן מילים למשך שנים אחדות. השיטה יכולה להוריד דרמטית את מספר שגיאות הכתיב של בעל הלקות. דוגמה נוספת להוראה מתקנת אפקטיבית, כוללת בחובה למידה של אסטרטגיות למידה, המעניקה לבעל הלקות הכרות רחבה עם חוקי הכתיב על מנת שהוא יוכל לערוך ניתוח של הידיעות האלה בכל פעם שהוא מתלבט בענייני כתיב. דוגמה שלישית היא שימוש בטכנולוגיה העוזרת לבעל הלקות בכתיבה ללמוד להתגבר על שגיאות הכתיב, או קשיי הכתיבה שלו. למשל, שימוש ב'בודק איות' (ספלר) במעבד התמלילים, שימוש במשחקים הדורשים מיומנות של איות ותוכנות התורמות להרחבה של אוצר המילים.

אתם מוזמנים לשלוח חומר נוסף על נושאים הקשורים ללקויות למידה ודיסגרפיה - לשם כך עליכם להקיש על הקישור

דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

קראו עוד בנושא...

  • ילדים ומשחקי אש, איך היא קשורה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז?
    ל"ג בעומר עוד רגע כאן, וזו הזדמנות טובה לדבר על הקשר בין חג, למשחקים ובאש והפרעות קשב וריכוז. אורן זך, מדריכת הורים לגיל הרך המתמחה בהפרעות קשב וריכוז מסבירה למה כדאי לשים לב ואיך לסייע לילדים ולנו לעבור את החג הזה עם הרבה כיף והנאה. 
    עוד
  • 3 עקרונות לחיזוק הביטחון העצמי של ילד עם לקויות למידה
    בכתבה זו נדבר על מהו תפקידם של הורים בבנית הביטחון העצמי של ההורים באמצעות צפייה בהרצאתו של ריצ'רד לבוי, אשר מקביל את הביטחון העצמי של ילדים למשחק הפוקר היומי שאותו משחקים הילדים בכל פעם שהם באים במגע עם הסביבה שלהם. 
    עוד
  • 8 תחלואות שמתחפשות להפרעת קשב וריכוז
    רגע לפני שאתם שולחים את הילד לאבחון ובודקים האם יש לו הפרעות קשב וריכוז, כדאי לכם לקרוא את המאמר הבא כדי למנוע טיפול לקוי. אורן זך, מדריכת הורים לאתגרי קשב וריכוז מציגה לפניכם 8 תחלואות שהתסמינים שלהם יכולים להראות לנו כמו הפרעות קשב וריכוז.
    עוד
  • היבטים רגשיים ביחסי הורים וילדי ADHD - סיקור הכנס
    כנס מקצועי שהתקיים ברעננה ובו השתתפו מומחים שונים בתחום ADHD  שופך אור על נושא – ההיבטים הרגשים ביחסי הורים ילדים.
    עוד
  • בדידות אצל ילדים עם לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז
    מחקרים מראים כי ילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז נתקלים בקשיים חברתיים. חסך במיומנויות חברתיות אינו מאפיין ייחודי של לקות הלמידה אלא תופעה נלוות ללקות הלמידה. אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בהפרעות קשב וריכוז מסבירה מהם הגורמים לכך וכיצד כהורים אנו יכולים לסייע לילדנו להתגבר על הבעיות הריגשיות וההתנהגותיות. 
    עוד