התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

קרן יטיב
מנחת הורים ומשפחה

מומחים מובילים - טיפול זוגי

ויוי שמואלי
מדריכה ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת מוסמכת לפי גישת האימאגו

מאמרים שיכולים לעניין אותך



מאמרים על לקויות למידה

דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

 
יש לכם מה לומר על לקויות למידה? אתם מוזמנים לשלוח לנו מאמרים שלכם בנושא לקויות למידה ואנו נדאג לפרסם ולהפיץ אותם. לשליחת מאמר הקישו על הקישור

ניתן גם לשלוח לנו מאמרים במייל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

לפניכם מבחר מאמרים לקריאה:

לקויות למידה מסוג דיסלקציה

דיסלקציה היא לקות למידה בקישורי שפה הדרושים לקריאה, המתקשרת להפרעה בתהליכים של ארגון, ניתוח ועיבוד מידע. ביטויי לקויות הלמידה מתבטאים בקושי ברכישה תואמת-גיל של הקריאה, באיטיות בקריאה, בשיבושים ובקושי בהפקת משמעות מן הנקרא. כפי שלקות למידה היא מצב שבו אדם מתקשה ללמוד או להפעיל ידע קיים, ביחס למצופה ממנו, כך אדם בעל דיסלקציה יקרא פחות טוב מאנשים אחרים בעלי משכל וגיל דומה לשלו. פעמים רבות לקויות הקריאה נגרמות בשל קשיים בתחום השפה, שחלק מהן קשורות ללקות במודעות הפונולוגית או במודעות ליחידות הצליליות הבסיסיות שמרכיבות את השפה.

לקויות למידה מסוג דיסגרפיה

דיסגרפיה כוללת בחובה קבוצות של ליקויים עם ביטוי בכתיבה. לקויות למידה מסוג דיסגרפיה מתבטאות בקושי ובמאמץ רב לכתיבה, בריבוי שגיאות כתיב ובכתב יד בלתי קריא ובלתי ברור. כמו כן, לקות בכתיבה מתבטאת פעמים רבות בלחץ רב מדי על כלי הכתיבה, בהימנעות מכתיבה ובפער מהותי בין יכולתו הגבוהה של האדם להתבטא בעל פה, לבין יכולת נמוכה להתבטא בכתב. פעמים רבות, הקשיים של אנשים בעלי דיסגרפיה, נובעים מקשיים במוטוריקה העדינה, מקשיים שפתיים ומקשיים בתפיסה החזותית.

לקויות למידה מסוג הפרעות קשב וריכוז
להפרעות קשב וריכוז יש היבטים שונים ומגוונים, הן עשויות לבוא לידי ביטוי בלימודיו של האדם בבית הספר או באוניברסיטה, בחיים החברתיים שלו, בעבודתו ובהתנהלותו היום יומית. בהתבוננות על ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, אנו נמצא כי גירויים חיצוניים מסיטים בקלות את תשומת לבם. נוסף על כך, נמצא שידיהם ורגליהם נעות באי-שקט גם כשהם יושבים. הם עשויים להפסיק פעילויות לפני שהם סיימו אותן, הם מתקשים להתרכז במשחקים, נוטים לדבר מהר, להתפרץ לדברי אחרים, ונוטים לאבד בקלות חפצים שונים.

 לקויות למידה מסוג דיסקלקוליה

 דיסקלקוליה כוללת בתוכה מגוון של לקויות המתבטאות בקושי למידה ספציפי במתמטיקה. שכיחותה באוכלוסיה של לקויות למידה אלו, נע בין שלושה לשישה אחוזים. הקשיים ניכרים בהבנת מושגים מתמטיים, בהבחנה כמותית ובעשיית פעולות חשבוניות כגון חיסור, כפל וחילוק. . ילדים בעלי לקות זו יתקשו להשוות בין כמויות, לאמוד ערך מספרי ולתפוס רצף פעולות חשבוניות. כמו כן, הם עשויים להתקשות בלמידת מונחים חשבוניים ולתרגם בעיה מילולית לתרגיל הדורש חישוב

 היבטים רגשיים של לקויות למידה

ילד בעל הערכה עצמית נמוכה מפחד לגשת לאתגרים, נוטה להימנע מלהתמודד עם כישלונות ולרוב גם מושפע יותר מדעותיהם של הסובבים אותו. בשונה מילד בעל הערכה עצמית בריאה, בעל הערכה עצמית נמוכה תולה את כישלונותיו בסביבה, הדימוי העצמי שלו יושפע יורת מכלשונותיו הלימודיים והחברתיים בבית הספר. על כן, הביטויים השונים של לקות הלמידה, כגון ליקויים בתחום רכישת הקריאה, ליקויים בתחום הכתיבה, לקויים קשביים וכו' – המהווים תחומים שהשגתם פשוטה יחסית לרוב הילדים, ישפיעו מאד על דימויו העצמי של הילד ויקשו עליו לרכוש תחושת יכולת וחוללות עצמית להם הוא זקוק בבניית הדימוי העצמי שלו.

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז

 הפרעת קשב וריכוז היא תופעה נפוצה באוכלוסיה ומוערכת כקיימת בין 5% ל10% מכלל הילדים והמבוגרים. הפרעת הקשב באה לידי ביטוי במגוון רחב של מצבים: היא יכולה להקשות על הלמידה של הילד בבית הספר, היא יכולה להקשות על היחסים הבין אישיים ובגילאים מאוחרים יותר, יכולים להיות לה גם ביטויים בעבודה. עם זאת, עיקר האיתור והטיפול בהפרעות הקשב נעשה בגיל בית הספר היסודי והתיכון, בתקופה זו הילד נדרש לשבת זמן רב במקום אחד ולהתרכז בנושא אחד. על אף שהפרעות קשב וריכוז מאפיינות את כל טווח הגילאים, במאמר זה נתמקד בהפרעות קשב אצל ילדים.

הפרעת קשב וריכוז, מעבר לשאלה של ריטלין או קונצרטה

המשפחה וההורים של ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז מוצאים את עצמם פעמים רבות חסרי אונים אל מול הילד ואל מול המערכת. לרוב, שאלת הקשב והריכוז שמה במרכז תשומת הלב את שאלת השימוש ברטלין ובקונצרטה - האם לתת לילד את התרופה? כמה מיליגרם לתת ובאיזה סוג? השאלות הללו מקבלות מענה במפגש עם נוירולוג או רופא ילדים. אולם, יש נטייה לזנוח את ההיבטים הנוספים של הפרעת הקשב שקשורה לצורך של ההורים בתמיכה ובהדרכה ואת הצורך של הילד בטיפול ובעזרה להתמודדותו עם התיוג של הסביבה.

 לקויות למידה - אבחון דידקטי או אבחון פסיכולוגי?

ילד שיש לו לקויות למידה עשוי לחוש בתסכול רב לנוכח הישגיוו הלימודיים הנמוכים, תוך קבלת התחושה שהסביבה אינה מזהה את היכולות הטמונות בתוכו.לאבחון לקות הלמידה יש את היכולת לתרום לילד בהתמודדותו עם הקשיים והמכשולים המאפיינים את עולמו. זיהוי לקות הלמידה יכול להתבצע באמצעות אבחון דידקטי הנעשה על ידי מאבחן מוסמך, או על ידי אבחון פסיכו דידקטי הנעשה על ידי פסיכולוג וכולל גם את ההיבטים הרגשיים.


הפרעות קשב וריכוז - פסיכולוג או נוירולוג?

הליך אבחון הפרעות קשב וריכוז כולל שיחות עם הנבדק, מילוי שאלונים על-ידי הורים, מורים, בדיקה גופנית (כאשר האבחון מתבצע אצל רופא) וכן אבחון ממוחשב. לשם אבחון הפרעות קשב וריכוז אתם יכולים לפנות לפסיכולוג מומחה בתחום. אבחון הפסיכולוג ייקבע לפי המבחנים הפסיכולוגיים שהנבדק יעבור וכן לפי הערכת הפסיכולוג לשם אבחון הפרעות קשב וריכוז אתם גם יכולים לפנות לרופא. הרופא יהיה נוירולוג, פסיכיאטר או רופא התפתחותי (לילדים) שהתמחה בתחום.

 יש לכם מה לומר על לקויות למידה? אתם מוזמנים לשלוח לנו מאמרים שלכם בנושא לקויות למידה ואנו נדאג לפרסם ולהפיץ אותם. לשליחת מאמר הקישו על הקישור

 

ניתן גם לשלוח לנו מאמרים במייל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

לחץ על מנת לקרא מאמרים על הורים וילדים

דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

קראו עוד בנושא...

עוד בקטגוריה זו מה הן לקויות למידה »