התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - טיפול פסיכולוגי

שלמה אריאל
מומחה-מדריך בפסיכולוגיה קלינית ובטיפול משפחתי וזוגי, בילדים במשחק

מומחים מובילים - טיפול זוגי

ויוי שמואלי
מדריכה ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת מוסמכת לפי גישת האימאגו

מאמרים שיכולים לעניין אותך



לקויות למידה

לקויות למידה הוא שם כולל לקבוצת לקויות שמשפיעות על טווח רחב של מיומנויות לימודיות או תפקודיות, המקשות על מיומנויות אקדמיות כגון, קריאה, כתיבה, חשבון וכו'. ניתן להעריך כי בסביבות עשרה אחוזים מכלל האוכלוסייה הם בעלי לקות למידה כלשהי. 

הורים ברשת
דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

ילדים עם לקויות למידה הנם לרוב בעלי פוטנציאל שכלי ממוצע ומעלה, אשר מתקשים באחד או יותר מן המיומנויות האקדמיות: קריאה, כתיבה, כתיב או חשבון. קשיים אלה עלולים, לגרום להנמכה בתפקוד בכל מקצועות הלימוד. תלמידים לקויי למידה שונים זה מזה בתחומי הלקות, בחומרת הלקות ובהשפעתה על תפקודם הלימודי, החברתי והרגשי. מחקרים מצאו כי לקות למידה אינה חולפת עם העלייה בגיל אלא מלווה את התלמיד לכל אורך חייו, היא מתקיימת בכלל רבדי החברה: אצל פרטים בעלי מעמד סוציו אקונומי ונמוך, ביישובים עירוניים וביישובים כפריים, במרכז הארץ ובפריפריה.

על פי המדריך האבחוני DSM-IV, ההגדרה המקובלת לצורך קביעת אבחנה של לקות למידה היא שמדובר במצב שבו הישגי היחיד במבחנים סטנדרטיים בקריאה, חשבון או בהבעה בכתב, המועברים באופן אישי, נמוכים במידה משמעותית מהמצופה על פי גילו, רמת השכלתו ורמת המשכל שלו. בעיות הלמידה האלו מפריעות לאדם במידה מובהקת להישגים האקדמיים או לפעולות החיים היומיומיות, המחייבות כישורי קריאה, חשבון או כתיבה. בהגדרה זו של המדריך האבחוני, מופנה הדגש ל"מודל הליקוי", וההתייחסות היא לפער בין הישגים מצופים לבין רמת הביצוע במבחני הישגים.

ניכרת הסכמה הכללית הגורסת כי ישנם היבטים ביולוגיים ונוירולוגיים המתקשרים ללקות למידה ומשפיעים על התפקוד הלימודי של הילדים. אולם נודעת חשיבות רבה לתנאים הסביבתיים היכולים להגן או לסכן את השפעת לקות הלמידה על תפקודו הכולל של הילד. לפיכך, החיוניות במתן סיוע הולם המותאמים לצרכים החינוכיים היחידניים של כל תלמיד, על מנת למנוע פער לימודי, פגיעה בדימוי העצמי ותסכול המוסיף קשיים משניים לקשיים הראשוניים.

יתרה מכך, המושג "לקות" תלוי בתרבות, בדרישות ובתפיסות של כל חברה וחברה. על כן "לקות למידה" היא מושג התלוי הן בסביבה בה צריך אדם לתפקד והן ביכולותיו הקוגניטיביות. באופן זה, אדם עשוי להיות מוגדר בעל לקות למידה בחברה או בתרבות מסוימת ומוגדר כחסר לקות למידה בחברה אחרת.

נוסף על כך, לקות הלמידה של תלמיד קשורה גם לדרישות מערכת החינוך ולמשאבים שמערכת החינוך יכולה להציע. לדוגמה, במערכת חינוך שכוללת נורמה של בתי ספר בעלי ארבעים תלמידים בכיתה, תקשה על תלמידים בעלי יכולת ריכוז הנמוכה מהמקובל . אולם יתכן שבחברה הכוללת בתי ספר שבהם יש עשרים תלמידים בכיתה, תלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז, לא יחשבו כבעלי לקות למידה, שכן בתנאים הללו יכולת הלמידה של אותם תלמידים לא תפגע. באופן דומה, השגי התלמידים יושפעו מאורך השיעור, מהתנאים הפיזיים בו ומדרך הלימוד. כך, לקות למידה תבוא לידי ביטוי בחברה בעלת תנאים לימודיים מסויימים ותהיה חסרת ביטוי בחברה בעלת תנאים לימודיים אחרים. עובדה זו, מלמדת אותנו על האתגר העומד בפני ההורים ומערכת החינוך הנוגע ליצירת סביבה שבה יתאפשר לכל ילד ומבוגר לרכוש ידע, לתת לו ביטוי ולהתמודד עם הקשיים בפניהם הוא ניצב עקב הלקות שלו. ומכאן התפקיד שלנו כהורים לילדים בעלי לקויות למידה הוא להתמודד עם אתגר זה ולעזור לילדים שלנו לממש את הפוטנציאל האישי שלו.

 במהלך השנים, חלו שינויים בדרך שבה ראו והבינו המומחים והממסד את לקות הלמידה. במחצית הראשונה של המאה העשרים בטרם הוטבע המושג 'לקות למידה' האחריות לקשיים הלימודיים ולכישלון הוטלו על התלמיד והוריו. ילדים אשר התקשו ברכישת מיומנויות היסוד של כתיבה, קריאה וחשבון הואשמו בעצלנות, בחוסר מוטיבציה ובחוסר יכולת . ההורים הואשמו אף הם ונטען כי הם מזניחים את ילדיהם ולא תורמים להם מספיק. לפני כארבעים שנה, הבינו לקות למידה כקושי ברכישת שפה או כמגבלה תפיסתית הנובעת מקשיי תפקוד נוירולוגיים מולדים. עקב כך, הגישה הטיפולית בילדים התבססה על המודל הרפואי-מדעי, הרואה בתלמידים אלה "חולים" שתפקיד המערכת לרפאם.

בוועדת מרגלית התגבשה תפיסה מחודשת ביחס ללקות למידה. עשר שנים מאוחר יותר, החל שינוי תפיסתי באופן שבו הובנה לקות למידה. הצטברו מחקרים, שנתנו תובנות חדשות ביחס ללקויות למידה ושזרעו את זרע המהפכה בתחום זה. חלק מרכזי בתהליך זה של שינוי, חל בשל 'מעורבות' של הורי הילדים, אשר דרשו לערוך שינוי מקיף ביחס הממסד ללקויות הלמידה. מחקרים אקדמיים הצביעו כי בצד הליקויים הספציפיים נחנו תלמידים אלו ביכולות תקינות ופעמים רבות, אף למעלה מכך. כמו כן, אדיאולוגיה חינוכית הומניסטית עודדה את השיח על שונות כערך עליון בחינוך. הדרישות הללו שהחלו מיוזמות של הורים לתלמידים לקויי למידה קבלו חיזוקים מחוגים חברתיים שונים שחיזקו את הציפייה כי מערכת החינוך תגביר את רמת ההנגשה של התלמידים בעלי לקויות הלמידה ובמקום להדיר אותם ממערכת החינוך. 

דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

קראו עוד בנושא...

  • ילדים ומשחקי אש, איך היא קשורה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז?
    ל"ג בעומר עוד רגע כאן, וזו הזדמנות טובה לדבר על הקשר בין חג, למשחקים ובאש והפרעות קשב וריכוז. אורן זך, מדריכת הורים לגיל הרך המתמחה בהפרעות קשב וריכוז מסבירה למה כדאי לשים לב ואיך לסייע לילדים ולנו לעבור את החג הזה עם הרבה כיף והנאה. 
    עוד
  • 3 עקרונות לחיזוק הביטחון העצמי של ילד עם לקויות למידה
    בכתבה זו נדבר על מהו תפקידם של הורים בבנית הביטחון העצמי של ההורים באמצעות צפייה בהרצאתו של ריצ'רד לבוי, אשר מקביל את הביטחון העצמי של ילדים למשחק הפוקר היומי שאותו משחקים הילדים בכל פעם שהם באים במגע עם הסביבה שלהם. 
    עוד
  • 8 תחלואות שמתחפשות להפרעת קשב וריכוז
    רגע לפני שאתם שולחים את הילד לאבחון ובודקים האם יש לו הפרעות קשב וריכוז, כדאי לכם לקרוא את המאמר הבא כדי למנוע טיפול לקוי. אורן זך, מדריכת הורים לאתגרי קשב וריכוז מציגה לפניכם 8 תחלואות שהתסמינים שלהם יכולים להראות לנו כמו הפרעות קשב וריכוז.
    עוד
  • היבטים רגשיים ביחסי הורים וילדי ADHD - סיקור הכנס
    כנס מקצועי שהתקיים ברעננה ובו השתתפו מומחים שונים בתחום ADHD  שופך אור על נושא – ההיבטים הרגשים ביחסי הורים ילדים.
    עוד
  • בדידות אצל ילדים עם לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז
    מחקרים מראים כי ילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז נתקלים בקשיים חברתיים. חסך במיומנויות חברתיות אינו מאפיין ייחודי של לקות הלמידה אלא תופעה נלוות ללקות הלמידה. אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בהפרעות קשב וריכוז מסבירה מהם הגורמים לכך וכיצד כהורים אנו יכולים לסייע לילדנו להתגבר על הבעיות הריגשיות וההתנהגותיות. 
    עוד