התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

קרן יטיב
מנחת הורים ומשפחה

מומחים מובילים - טיפול זוגי

ויוי שמואלי
מדריכה ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת מוסמכת לפי גישת האימאגו

מאמרים שיכולים לעניין אותך



להיות הורה לילד עם לקויות למידה

הורים רבים חווים תסכול מאי היכולת להביא לידי ביטוי את החוזקות של ילדם, חוזקות והצלחות שאינם באים לידי ביטוי במיומנויות של נייר ועפרון. הם רוצים שיכירו ביכולותיו של הילד בבית הספר ושלא יציינו בפניהם רק את הטעון שיפור. אהבה לילד באשר הוא על כל קשייו היא מילת המפתח בדרך להגשמה והצלחה, הן כהורים והן כמורים, אהבה בלתי מותנית.
צאלה גילה, מורה לחינוך מיוחד
דרגו מאמר זה
(5 דירוגים)
להיות הורה לילד עם לקויות למידה Credit: Blueone

שנים שאני עובדת עם ילדים בעלי לקויות למידה ותלמידים בעלי צרכים מיוחדים בבית הספר, כרכזת חינוך מיוחד (חמ) ובאגודת ניצ"ן, עם ילדים בעלי קשיי קשב וריכוז, עם שיתוק מוחין או על הרצף האוטיסטי.

בשיחות עם הורים רבים במסגרת תפקידי נחשפתי לרגשותיהם כהורים לילדים מיוחדים המתמודדים יום יום עם חברה תובענית ותחרותית. פעמים רבות, הם עושים חייל בתחומים רבים לצד קשיים אובייקטיביים המנמיכים פעמים רבות את תפקודם, ללא קשר לפוטנציאל הגלום בהם. לעיתים, ניכרת תחושת האשמה עצמית במצב הילד ונסיון להתחקות אחר החלק שלהם בלקות, גם אם מוגדרת נוירולוגית או אורגנית באופן מובהק. השיחות והקשר הרציף והאינטנסיבי עם ההורים מבהיר עד כמה קשה להיות הורה בכלל ובפרט לילד עם צורך מיוחד.
כמורה לחינוך מיוחד, אני מוצאת את עצמי מתאהבת בתפקיד אותו אני ממלאה מידי שנה מחדש (אחרת לא ניתן לתפקד באופן יעיל בתחום החינוך המיוחד), הצלחות קטנות גורמות לי הרבה אושר במקצוע הנהדר הזה, ילד מדוכדך אשר מידי פעם מחייך  השיג יעד מהותי.

אמא לילד עם לקות למידה 

אנסה לשקף את התחושה היום יומית של הורים לילדים עם לקויות, מבעד לעיניהם בדיבור ישיר. לשם כך, אציג מונולוג דמיוני, אך מייצג, של אמא לילד עם לקות למידה.
 
"אני רואה אותו כל בוקר הולך לבית הספר בראש מורכן, חושש שיידרש לענות על שאלות בכיתה, יתבלבל, או ייאלץ לקרוא, וכולם יראו את קצב הקריאה שלו ואת השיבושים שעלול לעשות.
כואב לי - התסכול שמאפיינת את הלמידה שלו היומיומית. לפעמים אני חושבת אילו יכלו לדעת בבית הספר כמה "הברקות" אומר לי הילד הזה בבית, את פניני החוכמה הוא לא מבטא בכיתה.  וזה חבל, יש לו כל כך הרבה מה להציע, אני רואה  איך מתפקד כחבר  ולאלו  הישגים מגיע כספורטאי מצטיין, חבל שבבית הספר לא נותנים משקל לערוצים נוספים מעבר לציונים.


הצלחה וכישלון 

השבוע הוא הבקיע שני גולים לקבוצה היריבה ובזכותו הקבוצה ניצחה. הילדים בקבוצתו היו כל כך גאים בו, וגם אני. על כל הצלחה אני מזילה דמעות, הצלחה לאחר אינספור כשלונות.
המורה שעובדת איתו בקבוצות קטנות, גם היא מכירה את כל נקודות החוזק שלו, ולכן הוא כל כך אוהב לבוא אליה, היא מדרבנת אותו ועוזרת לו להאמין בעצמו.

השבוע נערכה ועדת שילוב נוספת לגבי המשך השנה, ונאמר לנו שרוני יקבל רק שלוש שעות שבועיות וזה מתי מעט ממה שזקוק. כל הזמן עלי לעמוד על המשמר ולדאוג שאכן יקבל את ההתאמות המגיעות לו, כיוון שאחרת ידיעותיו לא יבואו לידי ביטוי, מתוך לחץ של זמן או בשל רעשי רקע או אי הבנת השאלה.
 
טקס הסיום מתקרב ובא - סיום חטיבת הביניים. כמובן שבני סרב לקבל תפקיד קרייני כי חשש לשבש את הטקסט. כל מאמציי לשכנע אותו עלו בתוהו, הוא משוכנע שאינו מסוגל. עצוב לי שכך המצב, הוא קיבל תפקיד בריקוד הזוגות, שם הוא לא צריך להתמודד עם הקושי.
לאחרונה הוא הביע חששות לגבי המעבר לתיכון, וביקש להיפגש עם יועצת בית הספר התיכון כדי להציג בפניה את ההתאמות המגיעות לו ובכך להקל את המעבר לתיכון. הוא כל כך פרפקציוניסט ומתאכזב מאד מהישגים ממוצעים שמקבל.
בבית הספר אומרים: "הוא תלמיד טוב ביחס ללקויות שלו", אבל אותו זה לא מספק, כי הוא מרגיש שיודע יותר, אך בפועל התוצרים על הנייר מסתבכים לו, וכשהוא מאוכזב גם אני מאוכזבת.
הרבה פעמים אני מתקשה להגיב, אינני חושבת שכדאי להגיד לו שאני מסתפקת במועט כיוון שיחוש שמאמינים שרק לזה הוא מסוגל. מאידך, אינני רוצה להראות לו אכזבה ואני אובדת עצות, איך אפשר לעזור לו? חבל שבית הספר לא נותן לנו יותר כלים להתמודדות בבית. לעתים התסכול שלו בא לידי ביטוי בבית, הוא נסגר או שעונה בתוקפנות, נמנע מלהתמודד עם דברים. כאמא, אני חושבת מה גרם למצב הזה - האם יש לי חלק בכך? האם אני יכולה לשנות את פני הדברים? הלוואי ויכולתי לתת לו יותר בטחון ואמון בעצמו."

תסכול ההורים לילד עם לקויות למידה 

הורים רבים חווים תסכול מאי היכולת להביא לידי ביטוי את החוזקות של ילדם, חוזקות והצלחות שאינם באים לידי ביטוי במיומנויות של נייר ועפרון. הם רוצים שיכירו ביכולותיו של הילד בבית הספר ושלא יציינו בפניהם רק את הטעון שיפור.

מורים שעימם עבדתי והצליחו להכיל ילדים בעלי צרכים מיוחדים, אופיינו בגישה הוליסטית כלפי הילד, התבוננו בו באינטראקציות חברתיות, בפעילויות ספורט, בתחומים אומנותיים וכו'. מורים אלו הדגישו את ערוצי הכוח, יד ביד עם ניסיון לדרוש ולקדם את הילד בתחומים בהם הוא מתקשה. ההערכה הלימודית הייתה הערכה חלופית ולאו דווקא באמצעות מבחן. הגמישות של המורה גרמה לתלמידים לרצות לעשות מאמץ כיוון שהמחנכת העבירה את המסר שהיא צופה בכל הנעשה ולא רק "בשורה התחתונה".
 
אהבה לילד באשר הוא על כל קשייו היא מילת המפתח בדרך להגשמה והצלחה, הן כהורים והן כמורים, אהבה בלתי מותנית .
דרגו מאמר זה
(5 דירוגים)

קראו עוד בנושא...

  • הדרך להורות מושלמת

    אנחנו נמצאים בתקופת של ריבוי גירויים הגורמים לנו להתאפיין בתרבות עם הפרעת קשב וריכוז. הכל מהיר ועצבני והחיים מזמן כבר הפכו לסרט. אנחנו עסוקים כל הזמן, בעבודה, בקניות, בפלאפונים, בטלוויזיה, ובפרסומות. אנחנו רצים מדבר לדבר, לא נשאר לנו זמן להשקיע בעצמנו ובילדים. יעל גמליאלי, מטפלת באומנות בילדים ונוער מסבירה במאמר איך אנו כהורים יכולים יכולים להיות יותר נינוחים.

    עוד
  • נגמלים מטיטולים? 9 דברים שכדאי לקחת בחשבון

    אז הגיע הרגע בו אתם חושבים על גמילה מטיטולים אבל לא סגורים עד הסוף... לא יודעים כיצד מתחילים, לא יודעים מה אומרים לקטנטנים, חוששים, מהססים ובעיקר מתלבטים – האם זה נכון בשבילו? האם הוא מוכן? ואם נתחיל ולא יהיה שיתוף פעולה? ומה אומרים לקטנצ'יק שפספס?...
    !לילך אוהב ציון  מסבירה לנו 9 דברים שכדאי לנו לקחת בחשבון

    עוד
  • אבא, אמא תקשיבו לי בבקשה!
    הורים לילדים צעירים מתלוננים על כך שילדיהם לא מקשיבים להם. הורים למתבגרים צעירים ובני נוער מוטרדים שכמעט ואינם יודעים מה עובר על ילדיהם בחיי היום יום. הקשבה הינו כלי התקשורת החשוב מכולם המבטיח שמירה על יחסים טובים, אז מדוע הפסקנו להקשיב ואיך נגרום לילדים להמשיך לדבר.
    עוד
  • כיצד נסביר לילדים את ההבדל בין רוצה לבין צריך?
    ילדים זקוקים לחוקים וגבולות – אלה מקנים להם תחושה של קביעות, יציבות, סדר, ארגון והיגיון, וכך הורים רבים נוטים לשלול מראש רצונות של ילדיהם. אז במקום לומר "לא!" בואו נבדוק כיצד נוכל ללמד את הילדים שלנו את ההבדל בין רוצה לצריך. מאמרה של אורית רוזנבוים, מדריכת הורים בכירה במכון אדלר. 
    עוד
  • משא ומתן אפקטיבי עם ילדים – איך עושים את זה נכון?
    תנסו להיזכר רגע איפה למדתם לנהל משא ומתן? אתם חושבים שאתם יודעים לנהל משא ומתן בצורה אפקטיבית? עצרתם פעם לחשוב איך הייתם רוצים שהילדים שלכם ינהלו משא ומתן כשיגדלו? זה מאמר בשבילכם
    עוד