התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

אורן זך
מדריכת הורים לגיל הרך, התמחות בהפרעת קשב וריכוז

מומחים מובילים - טיפול זוגי

מה כדאי לקנות?

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - דבי הדבורה

    3

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - טובי הכבשה

    girlsheep

מאמרים שיכולים לעניין אותך



כישורים חברתיים ומיומנויות חברתיות אצל ילדים

מה נעשה אם לילד שלנו אין חברים? זו שאלה שעולה אצל הורים רבים בכל יום. הרי שלמערכות היחסים בין ילדים בגיל הרך יש השפעה על איכות החיים של הילד. כהורים, יש לנו תפקיד חשוב בפיתוח המיומנויות החברתיות של ילדנו. אורן זך, מדריכת הורים לגיל הרך המתמחה בהפרעות קשב וריכוז מסבירה כיצד ניתן לעזור לילדנו לרכוש חברים. 
אורן זך, מדריכת הורים לגיל הרך, התמחות בהפרעת קשב וריכוז
דרגו מאמר זה
(2 דירוגים)
למערכות היחסים בין ילדים בגיל הרך יש השפעה על איכות החיים של הילד. אחד השיעורים
הכי משמעותיים ופעמים רבות גם הכי קשים לילד, הוא ללמוד להיות חבר טוב. לפעמים, נדמה לנו ההורים, שילדנו מוכנים לוותר על הרצונות והעדפות האישיות שלהם, על מנת שיהיו להם חברים לשחק איתם. מבלי שנשים לב, הרבה פעמים מערכות יחסים אלו מעוררות את הילד שבנו ואת חוויות הילדות הטובות והפחות טובות הקשורות במקובלות חברתית בכל שלב בחיים. גיל הגן הוא הגיל שבו מופיעים יחסי חברות אמיתים בין  ילדים בני אותו הגיל, הנקראים גם קבוצת השווים. יכולת זו לפתח יחסים עם בני קבוצת השווים מתרחשת ומשתכללת במהלך גיל הגן.

בשלב זה, מתחילים ילדים להבחין בין חברים לבין שותפים למשחק, ומראים הדדיות ורגשות חיוביים יותר עם בני הגיל. הם גם מתחילים לפתח את מושג ה"חבר". לבני קבוצת השווים יש השפעה גדלה והולכת במהלך תקופת הגן והיחסים בינהם הופכים להיות הזירה המרכזית של ההתפתחות וההתבטאות של הילדים. אחד הגורמים החשובים להתרחבות עולם  הילד הוא יחסי גומלין עם בני קבוצת השווים. הידידות בין בני 3-5 מסייעת להם הרבה בקביעת המעמד החברתי. אצל בני גילאי 5-7 אנו פוגשים כבר בקבוצות מגובשות יותר, אף כי גם אלו עדיין אינן יציבות כל כך. לעיתים הם מעדיפים  לשחק עם ילדים מסוימים ולא עם אחרים, אלא שהם יוצרים זה עם זה שותפויות העשויות להימשך שנה ויותר. קשרים בין ילדים  יכולים להחזיק מעמד גם מפני שהמבוגרים מעודדים אותם וגם מפני שהילדים המעורבים ביחסים אלה נמצאים במגע מתמיד זה עם זה בגן.
לא מעט הורים מתמודדים עם קשיים חברתיים של ילדיהם בגן או בבי"ס. להורים תפקיד חשוב בלתווך לילד ולעזור לו להתמודד עם הקשיים אותם הוא חווה.  

כיצד תזהו את האם  לילד שלכם יש כישורים חברתיים מפותחים?

על מנת לעזור לילדכם, היו קשובים אליו, תנו לילד לדבר ולשתף אתכם. ייתכן שהילד שלכם מרגיש דחוי על ידי קבוצת השווים שלו וייתכן שהוא אינו מפרש נכון את המצבים החברתיים בסביבתו ולכן הוא מרגיש דחוי. אל תשפטו אותו, להפך, תחזקו אותו וביחד תנסו לברר את מקור הקושי. ניתן לדובב את הילד באמצעות שאלות, המטרה לנסות ללמוד להכיר לאילו ילדים ילדכם נמשך, מה באמת הוא היה רוצה שיקרה, עם מי הוא היה רוצה לשחק ועם מי הוא באמת משחק בפועל. דוגמאות לשאלות עבור הילד הן: שיחקת/הסתובבת עם מישהו בהפסקה היום? מה עשיתם ביחד? למה אתה רוצה לשחק עם ? אתה אוהב לשחק עם ילדים אחרים חוץ מ ? מי מהחברים היית רוצה לשחק? 

דרך נוספת לראות האם הקושי אובייקטיבי או סובייקטיבי, היא על ידי תצפית. תסכלו על הילד שלכם מהצד ותנסו לראות האם יש התנהגויות שגורמות לילד אחר להתרחק ממנו, למשל: האם הילד שלכם נמנע מקשר עין עם חבר? האם הוא מדבר בלחש, כך שילד אחר לא מצליח לשמוע אותו? האם הילד צוחק, מחייך?  תצפית תאפשר לכם להתרחק מהסיטואציה, לבחון ולראות האם קיים קושי התנהגותי שניתן לשנות אותו. במידה ולילד שלכם יש קושי במיומנויות חברתיות ניתן לעזור לו.

משחקי תפקידים

אחת הדרכים הטובות לעשות זאת, היא באמצעות משחקי תפקידים. משחק תפקידים יכול להיות פשוט כמו למידה על אמירת שלום ולהתראות או יותר מורכב וכולל שאילת שאלות, תרגול שיחת טלפון עם חבר, הזמנת חבר הביתה ותרגול של כיצד לבקש מחבר לשחק עם הילד בחצר. מומלץ שבהתחלה ההורה ידגים את המיומנות הנכונה על מנת לתת דוגמה אישית ולאחר מכן להתחלף בתפקידים. חשוב לבחור מיומנות אחת או שתיים ואיתה  להתחיל, על מנת לא לבלבל ולהציף את הילד.

הצבת מטרות חברתיות

לבסוף, מומלץ להציב מטרות חברתיות, אשר אותם יצטרך הילד לבצע. חשוב שלוח המטרות יהיה בהתאם למצב הרגשי של הילד. אפשר להתחיל במטרה ראשונה שבה הילד צריך להגיד היום לשלושה ילדים שלום, לבקש מילד להלוות משהו לכמה רגעים ולהחזיר, לבקש לשחק ביחד, לבקש לחלוק ביחד דבר מה, להזמין חבר לשחק ביחד בחצר, להזמין חבר הביתה, להתקשר לחבר ולהזמין אותו. חשוב לעבוד כל פעם על מטרה אחת עד סופה. למשל כאשר הילד היה צריך להגיד לשלושה ילדים שלום, אך הוא אמר שלום לילד אחד בלבד. מומלץ לחכות עד שיהיה מסוגל להגיד שלום לשלושה ילדים. יש לעשות זאת,בלי ללחוץ או לכעוס, יש להכיל, לשקף ולתת חיזוקים על ההשתדלות ובטח ובטח על ההצלחה. קחו בחשבון שהמטרות יכולות להלחיץ את הילד ולכן חשוב שזה יעשה בשיתוף עימו תוך התחשבות ביכולות שלו. יחד עם זאת, כדאי גם לאתגר קצת את הילד מתוך מטרה ללמד אותו להתמודד עם הפחדים ולרכוש את המיומנות הנדרשות ליצירת קשרים חברתיים. 

לעודד את הילד להיפגש עם חברים

עודדו את הילד להשתתף בחוגים או פעילות חברתית שבה יש סיכוי שהילד יפגוש חברים. במפגשים חברתיים כמו חוגים לילד יש נושא משותף עם החברים. המפגש עם עוד ילדים יכול להגדיל את מעגל החברים מעבר לאלו איתם  ניפגש בכל יום.
תקבעו יום בשבוע שהוא יום חברים. תבררו עם הילד את מי הוא היה רוצה להזמין, תצרו קשר עם ההורים תתאמו מראש על מנת שבאותו יום ממש לא יהיו הפתעות – "כן יכול לבוא" או  "לא יכול". האירוח צריך להיות בפעמים הראשונות מושקע, עם פעילות מתוכננת וכיבוד טעים. המטרה לגרום לילד השני לרצות לחזור ולבוא ואף שיספר כמה כיף אצלכם בבית וכמובן בדרך זו ילדכם ירכוש את הביטחון וילמד אחרי כמה מפגשים לשחק לבד בלי גירויים חיצוניים. במהלך הביקור תשגיחו על הילד אבל אל תתערבו – הילד שלכם הוא למעשה המארח והוא צריך להתמודד עם אירוח בני גילו. יחד עם זאת, במידה ואתם רואים כי הוא מתקשה בדבר מה, עזרו לו על ידי תיווך ותמלול הרגש ורצונותיו ולא על ידי מציאת פתרון מידי.
אחרי שהביקור הסתיים, קחו את הזמן לשבת לדבר עם ילדכם. שאלו אותו ממה הוא נהנה, מה היה לו קשה באירוח, מה הרגיז אותו, מה שימח אותו. בשיחה זו תנו לו משוב חיובי וחיזוקים, שקפו לו מה אתם ראיתם וכמה אתם גאים בו.  בדרך זו, אנו מחזקים לילד את הביטחון גם בפעילות שעשה אך גם בקשר שלכם.

תפקידכם כהורים הוא לגייס את הגננת או את מורה. סביר להניח שהיא מכירה את הילדים שמתאימים לילדכם לשחק וללמוד ביחד ובטח גם יהיו לה כמה רעיונות אייך לחבר בניהם, למשל לתת להם לעשות איזה פרויקט לגן או לכיתה, לתת להם להיות חלק במופע ושילמדו ביחד קטע קריאה, או להציג משהו ביחד.

קחו את הזמן וזכרו שזהו תהליך 

לסיכום, זכרו שלא כל הילדים נולדו חברותיים  ופתוחים. ללמוד כיצד להיות חלק מחברת בני הגיל זהו תהליך. לכן מומלץ לקחת את הזמן, ולא ללחוץ על הילד. אל תלחצו על הילד שלכם יותר מידי, על מנת שהוא לא ירגיש שהוא מאכזב אותכם במידה והוא לא מצליח לרכוש חברים. יש ילדים מוקפים חברים שיגדלו להיות אנשים מוקפים בחברים ויש ילדים שיעדיפו חבר טוב או שניים וכך יעדיפו גם במהלך חייהם כבוגרים.

פיתוח כישורים חברתיים היא מיומנות חשובה בחיים שלפעמים נלקחת כברור מאליו, התפקיד שלנו כהורים הוא לתת דוגמא אישית, לשקף לילד מצבים, להכיל את הקשיים ולתמוך ולחזק לאורך כל הדרך, ככל שהילד יגדל עם ביטחון וכלים כך יהיה לו יותר קל בכיתות יותר גבוהות ובכלל בחיים.                                       
דרגו מאמר זה
(2 דירוגים)

מידע נוסף

  • authorId: 1009

קראו עוד בנושא...

  • איך טקסים משפחתיים תורמים לקשרים משפחתיים?
    פסח הוא חג המלווה בהרבה מאוד טקסים. לכל משפחה טקסים ומנהגים משלה, אורית ויג, מדריכת הורים ועובדת סוציאלית (MSW) מסבירה כיצד טקסים נוצרים במשפחה ומדוע הם חשובים. 
    עוד
  • מה הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעות שינה אצל ילדים
    לשינה וערנות יש השפעה והשלכות על חיי היום יום בהיבטים שונים, ובעיקר התנהגותיים, ומהווה מווסת מכריע בהתפתחותה  של התאמה חברתית, אקדמית ושל יציבות נפשית. במאמר זה אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בתחום אתגרי קשב וריכוז, בוחנת את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעת שינה.
    עוד
  • אבא, אמא תקשיבו לי בבקשה!
    הורים לילדים צעירים מתלוננים על כך שילדיהם לא מקשיבים להם. הורים למתבגרים צעירים ובני נוער מוטרדים שכמעט ואינם יודעים מה עובר על ילדיהם בחיי היום יום. הקשבה הינו כלי התקשורת החשוב מכולם המבטיח שמירה על יחסים טובים, אז מדוע הפסקנו להקשיב ואיך נגרום לילדים להמשיך לדבר.
    עוד
  • תקשורת? זה מדבק
    על פי אדלר, יש לתקשורת השפעה רבה על עיצוב תפיסת עולמם של הילדים. אם כך, כיצד נתקשר באופן יעיל עם ילדנו כך שהמטרות שלנו יבואו לידי ביטוי באופן מיטבי. מאמרה של ענבל עובדיה, מדריכת הורים בשיטת אדלר. 
    עוד
  • איך ילדים לומדים? גם בחופש הגדול
    לעיתים נראה כי ילדנו מעבירים את החופש הגודל בחוסר מעש ובבטלה, אך למעשה הם לומדים בכל רגע נתון. בכתבה הבא, אורית וייג, עובדת סוציאלית, מדריכת הורים ובעלת הורות בנחת מסבירה כיצד למידה זו מתרחשת.
    עוד