התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

קרן יטיב
מנחת הורים ומשפחה

מומחים מובילים - טיפול פסיכולוגי

שלמה אריאל
מומחה-מדריך בפסיכולוגיה קלינית ובטיפול משפחתי וזוגי, בילדים במשחק

מומחים מובילים - טיפול זוגי

ויוי שמואלי
מדריכה ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת מוסמכת לפי גישת האימאגו

מה כדאי לקנות?

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - דבי הדבורה

    3

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - טובי הכבשה

    girlsheep

מאמרים שיכולים לעניין אותך



ילדים עם הפרעות קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז היא תופעה נפוצה באוכלוסיה ומוערכת כקיימת כמעט אצל 10% מכלל הילדים והמבוגרים. הפרעת הקשב באה לידי ביטוי במגוון רחב של מצבים: היא יכולה להקשות על הלמידה של הילד בבית הספר, היא יכולה להקשות על היחסים הבין אישיים ובגילאים מאוחרים יותר, יכולים להיות לה גם ביטויים בעבודה. 

פלג דור-חיים, פסיכולוג ילדים
דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

הפרעת קשב וריכוז היא תופעה נפוצה באוכלוסיה ומוערכת כקיימת כמעט אצל 10% מכלל הילדים והמבוגרים. הפרעת הקשב באה לידי ביטוי במגוון רחב של מצבים: היא יכולה להקשות על הלמידה של הילד בבית הספר, היא יכולה להקשות על היחסים הבין אישיים ובגילאים מאוחרים יותר, יכולים להיות לה גם ביטויים בעבודה. 

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז - בואו נעשה סדר בבאלגן 

הפרעת קשב וריכוז היא תופעה נפוצה באוכלוסיה ומוערכת כקיימת כמעט אצל 10% מכלל הילדים והמבוגרים.
הפרעת הקשב באה לידי ביטוי במגוון רחב של מצבים: היא יכולה להקשות על הלמידה של הילד בבית הספר, היא יכולה להקשות על היחסים הבין אישיים ובגילאים מאוחרים יותר, יכולים להיות לה גם ביטויים בעבודה.
עם זאת, עיקר האיתור והטיפול בהפרעות הקשב נעשה בגיל בית הספר היסודי והתיכון. בתקופה זו, הילד נדרש לשבת זמן רב במקום אחד ולהתרכז בנושא אחד. במאמר זה, נתמקד בהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים. התפתחות הפרעת קשב וריכוז אינה מבוססת על גורם יחיד אלא על מכלול גורמים ביולוגים, פסיכולוגים וחברתיים המעצבים את הסינדרום המלא. ההפרעה היא רב דורית, ובין החוקרים נעשים מאמצים גדולים ביותר לגלות גנים הקשורים להפרעה.

 הפרעות קשב וריכוז

ניתן לחלק את הפרעת הקשב והריכוז למספר ממדים . ממד אחד נוגע להיבט התנועתי והתזזיתי של ההפרעה, הנקרה היפראקטיביות: ילדים בעלי היפראקטיביות מאופיינים בפעלתנות יתר. מחקרים מראים כי עוד מגיל צעיר יש לילדים הללו פגיעה באינהיביציה, ביכולתם לדכה תגובות ולבצע בקרה על התנהלותם. במיוחד, הילדים הללו מגלים קושי בתיקון טעויות, בויסות רגשי וביכולת להתאים את תגובתם לדרישות הסביבה. נוסף על כך, נראה אצל ילדים היפראקטיביים אי שקט פסיכו מוטורי, שאת ביטויו נראה כאשר הילד רץ, זז או מתנועע יותר מאשר ילדים בני גילו . כמו כן, הילד היפראקטיבי עשוי לגלות נטייה לשחק עם חפצים כאשר הוא יושב ליד השולחן ולעשות כמה פעולות במקביל. 

היבט אחר נוגע לקשיים של הילד או המבוגר להקשיב ולהתרכז: לרוב מדובר על הסחות דעת וקושי בוויסות גירויים רבים ולא רק בטווח קשב קצר. הילדים הללו יראו על קושי בשמירה על הריכוז והקשב לאורך זמן, הם יתקשו להתמקד בגירוי בודד ויטו לגלות מוסחות רבה בהקשר לגירויים המציפים אותם. לעיתים תהיה זו מוסחות לגירויים חיצוניים, כמו קולות, דיבורים וגרייה ויזואלית המסיחה את הדעת, אולם בפעמים אחרות תהיה זו מוסחות פנימית, של תחושות, רגשות ואמוציות המציפות אותם מבפנים ומקשות על יכולתם להיות מרוכזים במשימה הנדרשמת מהם. קשיים בקשב עשויים להקשות על הילד בעת שיעור, מבחן והכנת עבודה. אולם, קשיי ריכוז עשויים גם להיות בעלי השלכות חברתיות. ילדים בעלי קשיי ריכוז עשויים להתפס כ'מרחפים' או כלא ממוקדים מספיק במשחק הילדים. גם המורה עשויה לבוא בתלונות על ילד לפני כלל ילדי הכיתה ובכך ליצר סטיגמה שלילית על הילד. ניתן להבחין בין התנהגות אימפולסיבית לבין קבלת החלטות אימפולסיבית.

אימפולסיביות והפרעות קשב וריכוז 

 אימפולסיביות היא המאפיין השלישי: האימפולסיביות נוגעת לתגובתיות מהירה ומרובה של הילד לגירויים בסביבתו. לרוב, אימפולסיביות מתאפיינת בקושי של הילד לשלוט בדחפים ובהתנהגות פזיזה שאינה מתאפיינת במחשבה תחילה. ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז המתאפיינת באימפולסיביות עשויים להתפס כבלתי שקולים, כיהירים או כפועלים ללא חשיבה מוקדמת על השלכות התנהגותם. ילדים צעירים בעלי נטייה להפרעת קשב ואימפולסיביות יגלו נטייה מהירה יותר להתפרץ, יגלו קושי לחכות בתור למשחק, יתפרצו למשפטיהם של אחרים ויתקשו להימנע מפעולות מסוכנות. התסמינים הללו עשויים להקשות על הילד בתפקודו בבית, בבית הספר או בעת משחק עם ילדים אחרים. התסמינים הללו מבוססים על מכלול של גורמים פסיכולוגיים וביולוגיים המשפיעים על הילד. 

ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז מתקשים במאה העשרים ואחת בתפקוד יותר מבעבר, בשל האופי המשתנה של העולם שלנו, הכולל ישיבה ממושכת מול המחשב והטלויזיה, מול הדרישות המתמשכות לישיבה על כיסא בכיתה ומול הצורך להיות במקום אחד במרבית היום. זאת בשונה מבתקופות מוקדמות יותר בהסטוריה, שבהן ילדים היו מתרוצצים ומסתובבים בשטח הפתוח ועוסקים בפעילויות הכוללות הוצאת מרץ ואנרגיה. לפיכך, ניתן להניח שהתקופה המודרנית המאופיינת במעט תנודתיות ובפעילות גופנית מועטה מגבירה ומחזקת את התסמינים של הפרעות קשב אצל ילדים. נוסף על כך, דרישות המערכת החינוכית רבות יותר כיום מבעבר, המסר להצלחה בחיים עובר דרך המסננת האקדמית , המצויינות והשאיפה למצויינות - כל אלה גורמים למצב של לחץ כרוני אצל ילדים. לפיכך, כיום אנו נמצא יותר ילדים המאובחנים בהפרעת קשב וריכוז . ניתן להניח שעד לשנים האחרונות היו הילדים המאופיינים בהפרעה קלה מסתדרים במערכת החינוך הרגילה. הכיתות המאוכלסות במספר רב של ילדים אשר אינן מאפשרות לצוות המורים להתייחס לתלמיד לפי צרכיו האינדיבידואליים השונים, מהוות גורם שלילי או פקטור בהגדלת מספר הילדים המתקשים בכיתות הרגילות.

אבחון הפרעות קשב וריכוז

כאשר ההורה או המורה מעלה חשש או חשד כי קיימת ההפרעה, יישלח הילד לאבחון. שלב הזיהוי הוא קריטי. חשוב לזהות מוקדם ככל האפשר. הזיהוי המוקדם יסייע למנוע בעיות רגשיות נוספת לילד, הנובעות מהכישלונות בלימודים ומהדימוי השלילי שהילד מקבל בין בני גילו. מחקרים מראים שככל שהאיבחון יערך מוקדם .יותר, תהיינה פחות השפעות משניות של ההפרעה והטיפול יהיה יעיל יותר

מומלץ שהאבחון הראשוני יתבצע ע"י רופא המומחה בהתפתחות הילד וכן תוך כדי התיעצות עם פסיכולוג חינוכי. הפניה לטיפולים משלימים כגון: אלבאום, טומטיס, נטורופתיה, צמחי מרפא, דיקור ושיאצו יכולה לעזור גם כן. אולם מומלץ לעשות זאת תוך כדי התיעצות עם נוירולוג, רופא ילדים ופסיכולוג ולבחור בזהירות יתרה את המטפל המשלים הנכון. כמו כן, שימוש בריטלין או בקונצרטה בלבד (ללא הדרכה להורים וטיפול בילד) עשויים להעניק מענה שאינו מספק. זאת מכיוון שחשוב מאוד שהטיפול התרופתי ינתן בנוסף לטיפול התנהגותי ולליווי רגשי של ההורים ושל אנשי החינוך. זאת בייחוד במקרים שבהם תתכן גם בעיה רפואית, גופנית או נפשית, הגורמת להפרעות בקשב וריכוז.
דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

קראו עוד בנושא...

  • ילדים ומשחקי אש, איך היא קשורה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז?
    ל"ג בעומר עוד רגע כאן, וזו הזדמנות טובה לדבר על הקשר בין חג, למשחקים ובאש והפרעות קשב וריכוז. אורן זך, מדריכת הורים לגיל הרך המתמחה בהפרעות קשב וריכוז מסבירה למה כדאי לשים לב ואיך לסייע לילדים ולנו לעבור את החג הזה עם הרבה כיף והנאה. 
    עוד
  • גיבוש זהות אצל בני נוער בגיל ההתבגרות
    גיל ההתבגרות זו תקופה בעלת השפעה חזקה על חיינו כבוגרים. היא כוללת שינויים גופניים, נפשיים ורגשיים. כיצד זהות של בני נוער מתגבשת בגיל ההתבגרות ומה הם השלבים המאפיינים את התגבשות הזהות בגיל ההתבגרות? מאמר של פלג דור חיים, פסיכולוג ילדים ונוער. 
    עוד
  • 3 עקרונות לחיזוק הביטחון העצמי של ילד עם לקויות למידה
    בכתבה זו נדבר על מהו תפקידם של הורים בבנית הביטחון העצמי של ההורים באמצעות צפייה בהרצאתו של ריצ'רד לבוי, אשר מקביל את הביטחון העצמי של ילדים למשחק הפוקר היומי שאותו משחקים הילדים בכל פעם שהם באים במגע עם הסביבה שלהם. 
    עוד
  • 8 תחלואות שמתחפשות להפרעת קשב וריכוז
    רגע לפני שאתם שולחים את הילד לאבחון ובודקים האם יש לו הפרעות קשב וריכוז, כדאי לכם לקרוא את המאמר הבא כדי למנוע טיפול לקוי. אורן זך, מדריכת הורים לאתגרי קשב וריכוז מציגה לפניכם 8 תחלואות שהתסמינים שלהם יכולים להראות לנו כמו הפרעות קשב וריכוז.
    עוד
  • היבטים רגשיים ביחסי הורים וילדי ADHD - סיקור הכנס
    כנס מקצועי שהתקיים ברעננה ובו השתתפו מומחים שונים בתחום ADHD  שופך אור על נושא – ההיבטים הרגשים ביחסי הורים ילדים.
    עוד