התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

קרן יטיב
מנחת הורים ומשפחה

מומחים מובילים - טיפול פסיכולוגי

שלמה אריאל
מומחה-מדריך בפסיכולוגיה קלינית ובטיפול משפחתי וזוגי, בילדים במשחק

מומחים מובילים - טיפול זוגי

ויוי שמואלי
מדריכה ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת מוסמכת לפי גישת האימאגו

מה כדאי לקנות?

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - דבי הדבורה

    3

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - טובי הכבשה

    girlsheep

מאמרים שיכולים לעניין אותך



כיצד נעזור לילדים בפיתוח המוטוריקה גסה ויסות תחושתי ומיומנויות תקשורת?

השבוע נפגשנו עם אסנת לנקסנר, שפיתחה בובות "גבי'ז", בובות תחושתיות ייחודיות בעבודת יד, המתאימות במיוחד ככלי תקשורתי איכותי בטיפול בילדים. והיא הסבירה לנו כיצד נוכל לעבוד על ויסות תחושתי של ילדים באמצעות הבובות ומשחק ופיתוח מיומנויות תקשורת.
הורים ברשת
דרגו מאמר זה
(0 דירוגים)
Gabiz Gabiz
בעולם הטכנולוגי של היום, הילדים שלנו הפכו להיות אנשי הייטק קטנים הם יושבים יותר מול המסכים, ולמעשה הם חשופים לפחות גירויים תחושתיים ולעיתים קרובות סובלים מבדידות בשל קשיים ביצירת תקשורת עם הסביבה פנים מול פנים.  

אך המסכים אינה הסיבה היחידה לכך, למעשה כ-20% מהילדים הרגילים סובלים מליקוי בויסות תחושתי (Sensory Processing Disorder). ילדים אלו הם בעלי רגישות יתר למגע, הם חוששים ממגע ישיר כמו שאנחנו נרתעים ממגע של מים רותחים.

בנוסף לכך, ילדים עם רגישות יתר למגע הם מביאים עמם מטען רגשי המונע מהם לגעת וליצור קשר ומגע ישיר עם בני אדם אחרים ואפילו עם הוריהם. זו תחושה קשה המלווה ותסכול רב מצד ההורה המנסה בכל דרך לגשת אל ילדו ואינו מצליח. 

אסנת לנקסנר, בת 26, ובוגרת תואר ראשון לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון, החלה בעבודת העיצוב של בובות "גבי'ז", בובות תחושתיות ייחודיות בעבודת יד, המתאימות במיוחד ככלי תקשורתי איכותי בטיפול בילדים בעקבות פרויקט הגמר של לימודיה, שבמהלכו היא התנדבה בקייטנת אלו"ט. והחליטה להשקיע בפיתוח בובות מיוחדות שייסעו לילדים בעליי קשיים בוויסות חושי באופן יצירתי והמהנה.

מה למדת במהלך הפרויקט?

הילדים בקייטנת עלו"ט הינם בעלי אוטיזם, ובדרך כלל הם בעלי רגישות יתר או הגנת יתר למגע, המערכות שלהם מוצפות, רמת הסינון של הגירויים על ידיהם היא נמוכה ולכן אותם ילדים עלולים להשקיע אנרגיה רבה בהגנה על עצמם וימנעו או יתרחקו מפעילות.  

מתי נזהה את הקושי בוויסות החושי?   

בדרך כלל נזהה זאת באיזור גיל 3 חודשים עד גיל שנתיים, ולרובם יהיה יותר קל לבוא במגע עם חפצים מאשר עם בני אדם.
מערכות הוויסות האחריות בגוף את תחושות ומגע מקשרות בין העור לבין הסביבה. למעשה, רק מהמידע המתקבל דרך העור מגיע באאופן מודע אלינו. המידע עובר סינון ומיון וסידור במוח. המוח פועל בצורה מאורגנת ומאפשר תפיסה והתנהגות ולמידה באיכות טובה. כאשר קליטת המידע אינה מאורגנת היטב, נוצר בלבל במוח ובמצב זה בא לידי ביטוי בחוסר ארגון" לקושי בהתארגנות" קשיים בהסתגלות ועצבנות וקושי בהשתלבות חברתית.
  
אצל ילדים בעלי רגישות יתר או חוסר ויסות, המערכות מוצפות, אין סינון של הגירויים, והאינפורמציה המועברת למוח אינה מאורגנת. ולכן הם משקיעים אנרגיה רבה בהגנה על עצמם ולעיתים קרובות הם נמנעים או מתרחקים מפעילויות. לעיתים קרובות, הם מתקשים להתרכז והדבר יתבטא במגוון תופעות כמו, פעילות יתר, היפראקטביות, מתיחות, קושי לשבת ולסיים דבר שהתחילו בו, אימפולסיביות, תנועתיות ללא מטרה. או להיפך, פאסיביות, עד אדישות בשל הקושי להתמודד עם מגע בלתי צפוי.

בצד השני של המתרס, ישנם ילדים הסובלים מתרדמת תחושתית הנקראת תת רגישות – ילדים עם בעיה כזו עלולים שלא לשים לב כאשר הם נפגעים, לעיתים נראה שהם מחפשים גירויים מכאיבים. הסביבה הקרובה שלהם עשויה לתפוס אותם "כגיבורים". בגלל הסף הגבוה שלהם לכאב ובגלל שגבולות הגוף אינם ברורים להם. ילדים כאלו יחפשו מגע בעוצמות גבוהות מחפצים או מהסביבה האנושית וחברים.

איך המשחק יכול לסייע לילדים?

אחר זיהוי הבעיה ניתן לעבוד עם הילד באמצעות מתווכי תקשורת למיניהם או באמצעות משחק חוויתי שמציע עולם עשיר בטקסטורות, מרקמים המשלב אלמנטים טיפוליים בו זמנית.  
השילוב של הבובות מאפשר לילד לתקשר בדרך נעימה יותר, עם הילד בשל המרקם הרך של הבובה שיוצר גירוי תחושתי.
בנוסף, ילדים רבים סובלים מבעיות מוטוריות בגיל הרך הבובות שהן בעלות של עד 0.5 ק"ג מותאמות לילדים ומחזקות את שרירי היד וכך מפתחות מוטוריקה גסה.
הפיתוח של סדרת הבובות נוצר בעקבות הבנה כי ילדים צריכים גם להבין את ההקשרים החברתיים שלפעמים ילדים בעלי קשיים בויסות חושי נתקלים בהם. כל הבובות יש משטחים שהם יכולים להתחבק אחת עם השנייה או אפילו להעניק נשיקה. באופן זה ההורה או המטפל יכול להסביר סיטואציות חברתיות לילד.  

מהם הדברים החשובים ביותר שכדאי לנו ההורים והמטפלים לזכור בעת משחק עם ילדים עם קושי בויסות חושי?
  1.  בדרך כלל ילדים בעלי קשיים בויסות החושי הם בעלי יכולת שכליות והבנה גבוהה מהממוצע, ולפי מחקרים כ-35% נמצאו מחוננים. אך הרגישות יתר למגע יכולה לפגוע ביכולתם ללמוד ולהיחשף למידע ולכן צריך לעזור להם להבין את העולם הסביבה שלהם באופן שונה ולמצוא את הדרך המתאימה לגשת אליהם. כמו דרך משחק וריפוי בעיסוק.
  2. הקשיבו לילד שלכם ויהיו סבלניים, ייתכן וחלק מהפעילויות והמשחקים שתציעו לו בהתחלה לא יתאימו לו והוא יביע התנגדות להם. חשפו אותו בשנית אליהם לאט יותר.
  3. יהיו עקביים בפעילויות. ילדים בעלי קשיים בויסות החושי חשים מופתעים ומושפעים באופן קיצוני משינויים קטנים. ככל שאנו ההורים והמטפלים נהייה יותר עקביים איתם נוכל לסייע להם בהתסגלות. אם ישנם שינויים בלוחות זמנים או בפעילויות הכינו אותם לכך מראש.
דרגו מאמר זה
(0 דירוגים)

קראו עוד בנושא...