התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

הילה ברוך-ליליאן
גננת לחינוך רגיל ומיוחד, חינוך בגיל הרך, עו\"ס, הדרכת הורים

מאמרים שיכולים לעניין אותך



איך מבלים זמן פנוי עם הילדים?

 זמן פנוי הוא סוג של "חלון" למערכת היחסים ביננו לבין ילדנו. אך מצד שני, לעיתים אנו מנסים "לדלג" עליו, וייתכן וזהו אולי ניסיון בריחה מהתמודדות מאתגרת במיוחד. הילה ברוך- לילאן, מדריכת הורים מזמינה אתכם להתבונן פנימה ולאמץ מודל מציאותי של אחר הצהריים.
הילה ברוך-ליליאן, הדרכת הורים
דרגו מאמר זה
(4 דירוגים)
בחרתי לכתוב לכם על הזמן הפנוי שיש להורים עם ילדיהם.  מצד אחד זמן פנוי הוא סוג של "חלון" למערכת היחסים בינכם, כמה אנו יכולים להכיל אחד את השנייה. אך מצד שני, לעיתים אנו מנסים "לדלג" עליו, וייתכן וזהו אולי  ניסיון בריחה מהתמודדות מאתגרת במיוחד. אני מזמינה אתכם להתבונן פנימה ולאמץ מודל מציאותי של אחר הצהריים, המאפשר נשימה ומרחב לשני הצדדים.
זמן פנוי הוא תעלומה, הרי לעיתים אין לנו זמן פנוי לעצמנו. כשהילדים בגן ובבית הספר אנו עובדים, מנסים להספיק את הסידורים השונים ובימי שישי לפגוש חברים.אבל אחר הצהריים, מה עושים? ועוד מעט יחשיך, ויהיה קר, וכמה כבר אפשר ללכת לג'ימבורי עם הילדים?"
אתם מכירים את הילדים שכאשר ההורים שלהם באים לאסוף אותם מהגן, הם שואלים: "לאן הולכים? מה הבאת לי ומה קנית לי? ובכן, בשאלות עלינו לשאול מדוע בבתים מסויימים יש תחושה של "אני צריך לספק עוד ועוד גירויים" לעומת השלמה של המציאות וגם יכולת של הילד להעסיק את עצמו ולהנות ממה שיש.

לשחק, לדבר ולהקשיב

הורים רבים שואלים, מה האפשרויות שלנו?למעשה, בפני ההורים ניצבות שתי אפשרויות, שמובן לכולנו, כי מדובר בפרק זמן שברקע "מתנגנת" העייפות שלכם, עומס, רעב ולעיתים כל מה שאתם רוצים זה שקט אז איך עושים את זה?
אפשרות אחת היא "להשתיק" את הילדים, לתת להם לראות טלוויזיה ולסחוב את הזמן עד שבע וחצי בערב. אני מאמינה שבסיטואציה זו תמצאו את עצמכם לרוב מתלוננים מדוע הילדים לא נכנסים למקלחת בכיף? מתווכחים על כל דבר אפשרי ומורחים כל משימה לנצח!
 
אפשרות שנייה היא להיות עם הילדים ברוב זמן העירות שלהם­ - לשחק, לדבר, להקשיב, להתווכח ולהתחבק. כדאי להבין שזו לא מסוכה שצריכים לחפש כיצד מדלגים עליה אלא הזמן שעל בסיסו אתם בונים את מערכת היחסים עם הילדים שלכם.
על הבסיס הזה הם יפנו אליכם בעתיד. אומרים שכיום נעדרת הסמכת ההורית והתפקידים התחלפו. זו ההיזדמנות שלכם להגדיר את תפקידכם כהורים ולהנות ממנו. על בסיס החוויות שתצברו והאמון ההדדי, תרוויחו ילדים שבגיל מאוחר יותר  הם יפנו אליכם, למקום הטבעי, ויספרו לכם במידה ומציקים להם או לחילופין ישמרו את זה בבטן. לכן, כדאי ללמוד להתמודד עם זמן זה ביעילות, על מנת שתוכלו בעתיד להכיל את מגוון האתגרים שיגיעו כי הבסיס שתצרו יהיה חזק מספיק ויאפשר דיאלוג בטוח וקרקע חזקה.

מה קורה כשהילד אינו מקבל תשומת לב?

מה האפשרויות של הילדים? לקחת בכוח "זמן איכות" מכם! או כמו בכל מערכת יחסים כאשר צד אחד מרגיש שחסרה לו תשומת הלב המדוייקת עבורו, הוא יתחיל לדלות אותה מכל מה שניכר בדרכו ואצל ילדים זה עלול להפוך למדרון חלקלק ומתיש במיוחד.
ילדים מחפשים את הקשב שלכם ואת ההתעניינות שלכם בם, הם רוצים שתחלקו עימם - בהתאם לגילם - חוויות מהיום יום שלכם ותקשיבו לסיפורים מחוויות שלהם  בגן; שנבחרו לחלק בקבוקים לילדים, להיות תורני חצר, או שהצליחו לפתור בעיה עם חבר באמצעות שיח.
במידה וילד אינו מקבל את אותה תחושה של ניראות וקבלה הוא ינסה לחטוף אותה בכל צורה שתייצג פינג פונג של תקשורת, זה לא משנה אם בכי, צעקות, כעסים או התמרחויות על הרצפה יהיו חלק מהרפרטואר, העיקר שהם זרקו גירוי וקיבלו תגובה, כל תגובה. לכן במידה ותבחרו בעיקר באופציית הטלוויזיה עד זמן המקלחת, קרוב לוודאי שטקס הרחצה ייקח שעתיים ולא רבע שעה, מאחר והם ניסו לקחת בכוח את תשומת הלב החסרה.

על גבולות וזמן פנוי משותף

עכשיו לאחר שהבנו את הרציונאל העומד מאחורי התנהגותם של ילדנו נוכל לצאת לעבודה.
לוח הזמנים שאציע שאוב מהרעיון שעל בסיסו פועלים גני הילדים. מסגרות אלו, עובדות על מנגנונים של סדר יום מובנה שמהווה את הבסיס לצרכים של כל ילד: אוכלים, שותים, משוחחים ומשחקים אחד עם השני, עונים על צרכים חברתיים, עובדים קצת בפלסטלינה ובפאזלים ועונים על הצורך במוטוריקה עדינה, משתוללים קצת בחצר ועונים על הצורך במוטוריקה גסה. גן ילדים מייצג את רבדיו המגוונים של כל ילד.
מאפיין נוסף של גן הוא היותו מסגרת מובנית וצפויה עם חוקים וסדר יום. ילדים אוהבים, שדברים צפויים מראש - זה מעניק להם ביטחון ומרגיע אותם. הם לא צריכים שתענו להם בחיוב על כל דבר, זה עשוי קצת להפחיד אותם. ילדים בגיל הרך, פועלים על בסיס רווחים, הם בוחרים להיות היכן שכייף. זה לא בהכרח אומר, שמה שכייף בהכרח מצמיח ולשם כך הם צריכים הורים.
הגבול אותו מעניקים ההורים מסייע לילד להיות ממוקד ולתעל את אותם אנרגיות הקיימות בקירבו בעשייה ובלמידה לעומת בדיקה ממושכת של איסורים וחוקים שמעייפים וגורמים להתחכחויות בינו לבין הוריו (עמית,2012). כמובן שעל מנת שהגבולות יהיו ברורים, ההורה או ההורים צריכים קודם לכן להחליט בינם לבין עצמם באופן מושכל מה עשוי לתרום לילד ולמעשה מה ה - כן ומה ה - לא. שהורה שלם עם החוקים שהוא יצר ומבין את ההיגיון הפנימי שלהם, קיימת השלמה גם אם עולים קשיים מצד הילד, כי המטרה ברורה.
אתם למעשה משמשים כנורות האזהרה, התמרורים והרמזורים שבלעדיהם, למכוניות היה אסור לסוע.
למרות שיש הרבה פעמים של חוסר וודאות בחוויות ההורות, סימני שאלה הם לגיטימיים כל עוד לא נבהלים מהם, מעניקים להם לגיטימציה ולומדים בעקבותם עוד רובד נסתר שמתגלה.

בניית סדר היום

אז איך עושים "מיני גן ילדים" בבית, בהנחה שגם אתם צריכים זמן איכות משלכם? אתן כאן דוגמא של לוח זמנים מומלץ אחר הצהריים, בתוכו אשלב דגשים המתייחסים לצרכים של הילדים בגיל הרך.
הפעילות הראשונה שאני מציעה להתחיל עימה היא פעילות מעבר -  ילדים צריכים אתנחתא מנטלית בין החצי הראשוןשל היום לבין החצי השני של היום ופעילות כזו עשויה להיות מותאמת לכך. אותו מעבר נועד "לסדר" לילד את הראש, לדעת באופן ברור יותר כיצד היום עתיד להיראות ובכלל כאשר נותנים לילד הרבה הוראות או פעילויות בו זמנית זה עשוי לגרום לחוסר הבנה, בלבול ולחץ.

נשנושים: תכינו במקרר גזר, מלפפון, עגבניה, כמה עלי חסות, וכל ירק שנראה לכם. אחד הדברים שגורמים לילדים לרצות לקחת חלק בפעילות, היא תחושת השותפות והערך. כך למשל ניתן לבקש מהילד לשטוף את המלפפון, לייבש את העגבניה במגבת, על הדרך כדאי לחזק את הילדים, במעורבות שלהם: "תודה על זה שאתם מייבשים/שוטפים/מחזיקים לי את הצלחת". הן כאשר ילדים זוכים לתגובות חיוביות בעיקר מהדמויות המרכזיות בחייהם, הם מפנימים את אותן תגובות שהופכות להיות האופן בו הם מעריכים את עצמם (ברק, 2008). "אני ילד שיש לו סבלנות, זה אומר שאני יכול להמתין בתור, אני יצירתי, זה אומר שתצא לי עבודה ממש יפה או שאני אצליח לפתור את החידה שהגננת העלתה"...
חישבו על דימוי עצמי כאל ילד שהולך עם מלא מדבקות שמודבקות עליו, מדבקות שהסביבה מעניקה לו ומדבקות שהוא צובר כתוצאה מחוויות של למידה והתנסות אישית. ככל שיש יותר מדבקות "סמיילי" הדימוי העצמי של הילד גבוה וחזק יותר ומאפשר לו להתמודד עם סיטואציות מגוונות. אין זה אומר שיש צורך להחמיא לילד על כל דבר וענין - כי אז נוצר פער בין היכולות האמיתיות של הילד לבין הדימוי "המנופח" שיצרו לו. החיזוקים צריכים להיות רלוונטיים לעשייה ומתארים את הפעילות הספציפית.
 
במידה ונראה לכם שעכשיו עשוי להגיע שלב היבבות על כך שהם לא חותכים בסכין. אז אתם טועים. ילדים מבינים שמרכז ההתרחשויות קורה עכשיו במטבח וכולם נהנים סביב העשייה, הם ירצו לקחת בזה חלק, לאחר שמחזקים אותם על התרומה שלהם, הם ירצו לקבל חיזוקים נוספים; גם סירוב סמכותי וברור המעיד על מה מותר ומה אסור. יתקבל בהשלמה. לאחר שהתיישבתם, אתם לא חייבים למהר לאכול - תשאלו את הילדים כמו מה נראים הירקות? לאחר ששואלים ילדים לדעתם, מגיעים למחוזות נפלאים; אפשר לעשות צורות עם הירקות בצלחת ולראות מה יוצא,ניתן לדבר על מה שהיה היום בגן, או לשמוע איזה שיר חדש הם למדו היום. קחו לכם חצי שעה של הכנה, שיתוף ודיבור כמעבר בין היום שהיה לאחר הצהריים.
לקראת סוף זמן הנשנושים, ספרו להם על סדר היום עד לזמן השינה: אם תרצו, תוכלו גם להכין תמונות שמייצגות את סדר היום עד לשינה, אפשר למצוא זאת בקלות ב"גוגל תמונות", וכך להצביע כל פעם מחדש על התמונה/מצב בו אתם נמצאים בסדר היום. בשבועיים הראשוניים תצטרכו להשתמש בלוח זה יותר על מנת להזכיר לילדים ולעצמכם את הסדר החדש הקיים בבית. חשיבות העקביות היא עצומה להצלחת התהליך.
  1. אפשרו לילד לבחור בין שניים או שלושה משחקים - לא יותר מזה כי זה עלול לבלבל אותם -  שאתם יודעים שהם אוהבים ומעסיקים אותם ליותר מחמש דקות לבד.
    העצה שלי, אם אתם יודעים שיש משחקים שהם אוהבים במיוחד, הם לא חייבים להיות בנגישות גבוהה אליהם כל הזמן. אפשר שיהיו מספר משחקים שהילדים "יתגעגעו" אליהם קצת וכאשר הם יהיו זמינים עבורם הם גם ימצו את ההנאה מהם. אחד הדברים שמכשילים אותנו, זה שהכל זמין והכל מותר ואז למעשה כל העניין של הכמיהה והסבלנות איננו רלוונטי. כדאי לאפשר להם לשחק משחק אחד או ולהקדיש לכך בסביבות חצי שעה.
  1. לאחר זמן המשחק, אפשרו לילד לחלץ את עצמותיו, תבחרו עם הילד כמה שירים אהובים, תתפלאו עד כמה הם עשויים לאהוב גם "שירי מבוגרים" במקצבים שונים. אלתרו, "מיקרופון" ו"במה" ואפשרו להם לשיר ולרקוד למשך רבע שעה, כמובן שאם תצטרפו אפילו לשיר או שניים, הכייף יגבר.

  2. לאחר שנרגעתם מהמוסיקה, תתפנו להכנת ארוחת הערב יחד עם הילד, אפשרו לו לעזור לכם במה שניתן. על מנת שיהיה קל יותר וגם כאן לא יהיו וויכוחים. ניתן להכין מבעוד מועד תפריט משותף, בו לכל יום יהיה תפריט קבוע שמאפשר לבחור בין שני סוגי אוכל, שקיימים בבית ונוחים עבורכם. בצורה זו,תוכלו לצמצם וויכוחים, הילד יידע מה התפריט הצפוי, מאחר ואתם תכינו יחד מבעוד מועד תפריט ילדים מצוייר, או מצולם, או עם תמונות מגזרי עיתון, שוב יצירה נוספת בה הילד לקח חלק בהתאם לגילו ויכולותיו.

  3. לאחר האוכל, ניתן לאפשר לילד רבע שעה עד עשרים דקות של צפייה בטלוויזה על פי בחירתו מתוך מבחר קיים ועל פי האג'נדה החינוכית של הבית ובסיום הזמן הזמינו אותו לחדרו שם יוכל לעסוק ב - ציור/פלסטלינה/עיון בספרים קשיחים/פאזל/הרכבה – משחק חופשי.
חשוב לציין, שהרבה פעמים יש לנו תפיסה בראש שלילדים קשה להיפרד מתוכנית טלוויזיה אהובה, והרבה פעמים אנו משליכים עליהם את מה שאנו אוהבים או את הקשיים שלנו וכך אנו מוותרים או מאפשרים להם לצפות יתר על המידה. אם ילד מגיל צעיר יורגל לכמויות מדודות של צפייה בטלוויזיה, לא יהיה לו שום צורך לפתח תלות בה או בכל דבר אחר.
  1. לאחר סיום המשחק, הילד יוכל לבחור את הפיג'מה המועדפת עליו, גם כאן אפשרו לו לבחור בין שתי פיג'מות רלוונטיות. חשוב לתת לילד לבחור, במידה מסויימת, מגוון של גירויים רק מעמיס עליו ומקשה עליו את הבחירה, חישבו עלינו שאנו צריכים לקנות בגד לאירוע.

  2. לאחר מכן, כניסה למקלחת, צחצוח שיניים ובחירת סיפור או שניים. הקדישו למקלחת כחמש עד עשר דקות, ניתן לומר בהתאם לגיל שאנו צריכים לשמור על המים שבכנרת, מאחר ובישראל לא יורדים הרבה גשמים ולכן הרחיצה צריכה להיות זריזה.

מתכוננים לשינה

סיפור הוא דוגמא לטקס סיום היום, אך הטקס עשוי להשתנות על פי הגיל ומידת הורבאליות של הילד. אפשר לשיר שני שירי ערש לילדים, או שהילד יספר דבר אחד נעים ופחות נעים שהיה לו במהלך היום וגם אתם. הרעיון הוא לבחור בטקס סיום קבוע ומרגיע שחותם את היום בתחושה מלטפת. לגבי השינה, במידה והילדים אינם נרדמים מייד זה לגיטימי, מה שחשוב הוא שתיפרדו מהם בזמן שיאפשר גם לכם מספיק זמן משותף. ילדים בגיל הרך נוהגים להיות במיטותיהם עד השעה שמונה בערב, על מנת שיהיה להם מספיק כוחות ליום שלמחרת ולתהליך הגדילה הביולוגי שלהם.
 
ניתן להשאיר אור קטן בחדר או בובה לידם ולאפשר להם לדבר עם עצמם ולהרדים עצמם בזמן הנוח עבורם. אם הם ממשיכים לקרוא לכם, הסבירו להם באופן ברור קודם לכן, שאמא ואבא צריכים לדבר ולהיות ביחד כי אחר הצהריים בעיקר בילינו אתכם. הילדים שלכם רוצים וצריכים הורים מתקשרים, שהם חברים טובים, שמעניקים אחד לשני חוויות חיוביות, על מנת שתהיו נמרצים ורעניים עבורם גם ביום שלמחרת. זיכרו אתם העץ שעליו גדלים הפירות וגם אתם זקוקים לצל ולמים, אפשרו זאת לעצמכם בלי ייסורי מצפון.

שמרו על סדר יום עיקבי 

לסיכום, ההנחה היא שכאשר תהיו עקביים עם סדר היום ושני הצדדים יביאו עצמם לידי ביטוי לא תהיה סיבה להתנגחויות. נכון, סדר היום ידרוש מכם הכנה של חשיבה מראש, אך תשתית טובה תמנע מכם שעות של וויכוחים ובעיקר יהווה את אבן היסוד של מערכת היחסים ביניכם.
כמה דגשים, זה בסדר לא להיות כל אחר הצהריים עם הילדים ואף רצוי שיהיה זמן שאמא עסוקה כמה דקות, והילד ילמד להעסיק את עצמו או לדחות את סיפוקו למספר דקות. מצד שני אל לנו לשכוח שימי הגן עבור הילדים הם ארוכים והם זקוקים לזמן איכות עם ההורים.
העקרונות המשמעותיים המאפיינים את סדר היום שהצעתי מתבססים, על ביטחון וצפי. הילדים יודעים איך הולך להיראות אחר הצהריים שלהם, הם יודעים שאחרי היום הארוך מחכה להם זמן איכות בו יש מקום משותף להשמיע את עצמם ולהביא אתכם לכדי פעילות משותפת שתורמת לתחושת המשמעותיות של שני הצדדים. כמו כן הילדים מודעים לגבולות הקיימים, הם לא יכולים לקבל כל מה שהם רוצים, יש אפשרויות מתוכן ניתן לבחור. לאחר הצהריים יש התחלה, אמצע וסוף. הם מקבלים זמן המתייחס למגוון הצרכים הרגשיים והגופניים שלהם - איכותית וכמותית.
ברגע שאחרי הצהריים יהפכו להיות יציבים ונעימים זה אומר שהשגרה החדשה התקבלה בברכה וכי מערכת היחסים שלכם הפכה להיות תקשורתית והרמונית יותר - אל תפחדו להכניס שינויים ואף ניתן להתייעץ עם הילד לדעתו, כאשר אתם הסמכות האחרונה. כמובן שלא כל יום חייב להיראות דומה ורצוי לגוון, לטייל ולהתארח, אך ברגע שהמסגרת ידועה ומהווה את הנפח המשמעותי, רוב הסיכויים ששעות אחר הצהריים יהפכו למועילות ומחזקות את הקשר ביניכם, בהצלחה!

ביבליוגרפיה:
דרגו מאמר זה
(4 דירוגים)

מידע נוסף

  • authorId: 1006

קראו עוד בנושא...

  • איך טקסים משפחתיים תורמים לקשרים משפחתיים?
    פסח הוא חג המלווה בהרבה מאוד טקסים. לכל משפחה טקסים ומנהגים משלה, אורית ויג, מדריכת הורים ועובדת סוציאלית (MSW) מסבירה כיצד טקסים נוצרים במשפחה ומדוע הם חשובים. 
    עוד
  • מה הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעות שינה אצל ילדים
    לשינה וערנות יש השפעה והשלכות על חיי היום יום בהיבטים שונים, ובעיקר התנהגותיים, ומהווה מווסת מכריע בהתפתחותה  של התאמה חברתית, אקדמית ושל יציבות נפשית. במאמר זה אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בתחום אתגרי קשב וריכוז, בוחנת את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעת שינה.
    עוד
  • אבא, אמא תקשיבו לי בבקשה!
    הורים לילדים צעירים מתלוננים על כך שילדיהם לא מקשיבים להם. הורים למתבגרים צעירים ובני נוער מוטרדים שכמעט ואינם יודעים מה עובר על ילדיהם בחיי היום יום. הקשבה הינו כלי התקשורת החשוב מכולם המבטיח שמירה על יחסים טובים, אז מדוע הפסקנו להקשיב ואיך נגרום לילדים להמשיך לדבר.
    עוד
  • תקשורת? זה מדבק
    על פי אדלר, יש לתקשורת השפעה רבה על עיצוב תפיסת עולמם של הילדים. אם כך, כיצד נתקשר באופן יעיל עם ילדנו כך שהמטרות שלנו יבואו לידי ביטוי באופן מיטבי. מאמרה של ענבל עובדיה, מדריכת הורים בשיטת אדלר. 
    עוד
  • איך ילדים לומדים? גם בחופש הגדול
    לעיתים נראה כי ילדנו מעבירים את החופש הגודל בחוסר מעש ובבטלה, אך למעשה הם לומדים בכל רגע נתון. בכתבה הבא, אורית וייג, עובדת סוציאלית, מדריכת הורים ובעלת הורות בנחת מסבירה כיצד למידה זו מתרחשת.
    עוד