התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

אורית רוזנבוים
הדרכת הורים, קבוצות הורים והדרכה פרטנית

מומחים מובילים - טיפול זוגי

מה כדאי לקנות?

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - דבי הדבורה

    3

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - טובי הכבשה

    girlsheep

מאמרים שיכולים לעניין אותך



השוואות בין אחים - על פי אלפרד אדלר

 "לעולם שני ילדים באותה משפחה אינם גדלים במציאות שווה". כך אמר אלפרד אדלר. מדוע זה קורה? ומה ציורי הילד יכולים ללמד אותנו על עולם הרגשי של ילדנו? כתבתם של אורית רוזנבויים, מדריכת הורים בכירה מכון אדלר, ומיכל וימר תרפיסטית בהבעה ויצירה (M.A) מומחית לפענוח ציורי ילדים.
כתבו במשותף: מיכל וימר ואורית רוזנבוים
דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

האם גם אתם תוהים לפעמים, כיצד זה קורה, ששני אחים, אשר נולדו לאותם הורים, וגדלים באותו בית, כל כך שונים זה מזה? אדלר טוען, כי "לעולם שני ילדים באותה משפחה אינם גדלים במציאות שווה".
כיצד ניתן להסביר את זה? הילד הבכור שמצטרף למשפחה, הוא ילד יחיד (כשיוולדו אחיו, יהפוך לבכור) והוא פוגש רק הורים – בתוך משפחתו, הוא ילד יחיד בעולמם של מבוגרים. הילד השני כבר נולד אל תוך מציאות שונה לחלוטין, מזו שפגש אחיו הבכור: הוא פגש הורים, וגם אח או אחות. הוא נולד אל תוך קבוצת שווים! האח, חברו לקבוצת השווים, מסמל עבורו מה יכולים ילדים לעשות. אדלר כותב: "הדבר המיוחד המאפיין את מקומו (של הילד השני) היא העובדה שיש לפניו מישהו שמכתיב את הקצב. נוכחותו של ילד גדול ומפותח יותר מהווה אתגר ומדרבנת את הילד השני להתאמץ ולהשיג."
 

כמה מילים על ילדים בכורים

הילד הבכור מתבונן בהתפעלות רבה בדמויות ההורים. הוא מעריך אותם מאוד כ דמויות הסמכות, ונשמע להם. ילדים בכורים הם בדרך כלל ילדים שמעריכים חוקים וסמכות ונענים לדרישות המופנות כלפיהם.
 
ילד בכור ירצה להפוך לסמכות בעצמו, ברגע שתהיה לו האפשרות. כאשר ייוולדו לו אחים, הוא ישאף להנהיג אותם – להוות עבורם סמכות, להתאמן ב"להיות הסמכות" אחרי תקופה שבה הכיר את עצמו רק כ"משלים סמכות" (ההורים הם הסמכות, הוא זה שנמצא שם בתפקיד המאפשר להם להיות סמכות – משלים סמכות.) הילד הבכור מעריך מאוד את התפקיד של בעל סמכות ורוצה להתנסות בעצמו בתפקיד של בעל הסמכות. לכן, בבגרותם, ילדים בכורים רבים אכן ינהלו, יובילו, ינהיגו – יהפכו בעצמם לדמות סמכות עבור אחרים.
ילדים בכורים היו ילדים יחידים, שנהנו במשך תקופה מסוימת מהיותם כל כך מיוחדים בעולמם של המבוגרים. את חווית ה"מיוחדות" הם ישאפו לשמר – להמשיך להיות מיוחדים ולהרגיש מיוחדים.
בכורים רבים, אשר גדלו במשפחות שונות, יפתחו סל שלם של תכונות, מתוקף מיקומם כילד ראשון במשפחה: רגישות גבוהה, אחריות, רצינות, יכולת מנהיגות יחד עם הכרה בחשיבותם של הקודים החברתיים והתנהלות על פי המצופה מהם.
הילד השני מודע לנוכחות אחיו ומושפע ממנה מאוד. הילד השני מתפתח בקצב מהיר: "כאילו מישהו נמצא פסיעה אחת או שתיים לפניו, ועליו להשיגו" כותב אדלר. הילד הבכור מייצג עבור אחיו, מה יכול ילד לעשות. הילד השני מתבונן באחיו, מתרשם, ושואף להתנהל כמוהו: להפגין יכולות, לקחת חלק, להיות משמעותי. כדי להשתלב, מפתח ומשכלל הילד השני מיומנויות חברתיות (משחק עם האח, חוטף לו, לומד מה קורה כאשר משתפים פעולה, מה קורה בעת חיכוך) ועסוק בעשייה – הוא פעיל מאוד, אחרת מישהו אחר (אחיו הגדול) יזכה במירב תשומת הלב. מיקומו כילד שני במשפחה, תורם להתפתחותו כילד (ואדם) חברותי ופעיל. נוסף לשתי תכונות אלה (חברותי ופעיל), הנגזרות ממיקומו במשפחה, הוא יכול, כאמור, לבחור גם במה להיות דומה לאחיו וגם במה להיות שונה ממנו. אפשרויות הבחירה שלו, בהשוואה לאלה שהיו לאחיו הבכור, גדולות בהרבה.

ילד בכור וילד שני – הציורים של אורי ושל אורן

ציור ראשון

הוריו של אורי בן השלוש פנו לייעוץ, הם היו מודאגים מהתנהגותו התלותית. הציור של אורי הוא ציור מפותח לגילו. ציור דמות אנוש מפותחת עם פלג גוף עליון (טורסו) אינה מאפיינת את גיל 3, בו נפוץ יותר ציור ראש. בכלל, כל ההתנהלות והפריסה על הדף היא עשירה ומפותחת לגילו.
 
כחלק אינטגרלי מתהליך הייעוץ, נבדקו גם ציוריו של אחיו הבכור, אורן בן השבע. בשיחה עם ההורים, נדמה היה כי האח הבכור הוא מודל להתנהגות חיובית עבור ההורים. בדיקת ציוריו של אורן הראתה רמה גבוהה ומפותחת, כפי שניתן לראות בציור המוצג כאן:
ציור 2

אורן, האח הבכור, מצייר בסדר ובארגון מופתיים. הדיוק האסתטי, הסימטריה וקצב הציור האיטי והזהיר מלמדים כולם כי קיימים הבדלי מזג משמעותיים בין האחים. אורי הינו בעל מזג הססני ורפוי יותר, הוא הולך לאיבוד מבחינה רגשית, פחות מאמין בעצמו וביכולותיו ואילו אורן "פותר" את הנושא בצורה שונה: המזג שלו חזק ובוטח, הוא מאמין בעצמו וביכולותיו אך בד בבד עובד באופן זהיר ואיטי, אולי כדי לא לאבד שליטה על המתרחש סביבו.

מרחב מוגן - לשם צמיחה והתפתחות 

לסיכום, אבחון הציורים סייע להורים להתבונן על אורי שלא בהשוואה להתנהגותו של אחיו הבכור, אלא בזכות עצמו – ולעודד אותו. מעניין לציין, כי לאור השינוי בנקודת המוצא של הוריו, זנח בהדרגה אורי את התנהגותו התלותית והפך להיות עצמאי יותר ויותר.
"נשווה את צמיחתם של ילדים לצמיחתם של עצים. כשקבוצת עצים צומחת יחד, כל אחד מהם צומח במצב אחר. אם עץ אחד צומח מהר יותר, משום שהוא מקבל יותר שמש, או מכיוון שהאדמה שבסביבתו טובה יותר, צמיחתו משפיעה על צמיחת העצים שבסביבתו: הוא מצל עליהם, שורשיו מתפשטים ונוטלים מזון רב יותר, והאחרים עלולים להתייבש וליבול..." כתב אלפרד אדלר. עלינו, ההורים, להימנע מהשוואות, על מנת שנאפשר לכל ילד מרחב מוגן לצמיחה, לגדילה ולהתפתחות.

-------------------------------
מיכל וימר –  תרפיסטית בהבעה ויצירה (M.A)  מומחית לפענוח ציורי ילדים, מחברת הספר: "המדריך השלם לפענוח ציורי ילדים"

אורית רוזנבוים - מנחה בכירה במכון אדלר, בעלת תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית יישומית. ספר שלה בנושא יחסי הורים וילדים בעידן הדמוקרטי יראה אור בקרוב
דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

מידע נוסף

  • authorId: 1005

קראו עוד בנושא...

  • איך טקסים משפחתיים תורמים לקשרים משפחתיים?
    פסח הוא חג המלווה בהרבה מאוד טקסים. לכל משפחה טקסים ומנהגים משלה, אורית ויג, מדריכת הורים ועובדת סוציאלית (MSW) מסבירה כיצד טקסים נוצרים במשפחה ומדוע הם חשובים. 
    עוד
  • מה הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעות שינה אצל ילדים
    לשינה וערנות יש השפעה והשלכות על חיי היום יום בהיבטים שונים, ובעיקר התנהגותיים, ומהווה מווסת מכריע בהתפתחותה  של התאמה חברתית, אקדמית ושל יציבות נפשית. במאמר זה אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בתחום אתגרי קשב וריכוז, בוחנת את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעת שינה.
    עוד
  • אבא, אמא תקשיבו לי בבקשה!
    הורים לילדים צעירים מתלוננים על כך שילדיהם לא מקשיבים להם. הורים למתבגרים צעירים ובני נוער מוטרדים שכמעט ואינם יודעים מה עובר על ילדיהם בחיי היום יום. הקשבה הינו כלי התקשורת החשוב מכולם המבטיח שמירה על יחסים טובים, אז מדוע הפסקנו להקשיב ואיך נגרום לילדים להמשיך לדבר.
    עוד
  • תקשורת? זה מדבק
    על פי אדלר, יש לתקשורת השפעה רבה על עיצוב תפיסת עולמם של הילדים. אם כך, כיצד נתקשר באופן יעיל עם ילדנו כך שהמטרות שלנו יבואו לידי ביטוי באופן מיטבי. מאמרה של ענבל עובדיה, מדריכת הורים בשיטת אדלר. 
    עוד
  • איך ילדים לומדים? גם בחופש הגדול
    לעיתים נראה כי ילדנו מעבירים את החופש הגודל בחוסר מעש ובבטלה, אך למעשה הם לומדים בכל רגע נתון. בכתבה הבא, אורית וייג, עובדת סוציאלית, מדריכת הורים ובעלת הורות בנחת מסבירה כיצד למידה זו מתרחשת.
    עוד