התקשרו להורים ברשת Logo

מאמרים שיכולים לעניין אותך



השארת ילד שנה נספת בגן

הורים רבים מוצאים את עצמם עומדים בפני ההתלבטות האם להשאיר את הילד שלהם שנה נוספת בגן הילדים. רצינו לחלוק איתכם כמה מהשיקולים הכרוכים בהתלבטות זאת, על מנת לעזור לכם להגיע להחלטה המתאימה לילד שלכם.

הורים ברשת
דרגו מאמר זה
(2 דירוגים)

החלטה האם להשאיר את הילד שנה נוספת בגן מתבצעת לרוב בייעוץ עם הגננת, עם פסיכולוג ילדים ועם פסיכולוגית הגן והיא נעשית בדרך כלל בהקשר לילדים הצעירים בשנתון (ילדים שנולדו באוקטובר עד דצמבר) - להלן מצבים אחדים שבהם כדאי לשקול להתייעץ עם אנשי המקצוע האם להשאיר את הילד שנה נוספת:

ההיסטוריה הילד
ראשית יש לבחון את ההסטוריה של הילד ושל המשפחה, כדאי להתייעץ ביחס לילד שבאופן עקבי השיג את אבני הדרך ההתפתחותיות באיחור במהלך התפתחותו המוקדמת, למשל ילד איך היה תהליך ההריון והלידה, האם נולד פג, מתי למד לדבר וכו'. כמו כן, ילד שמצא את עצמו חשוף ללחצים מרובים כגון מחלה קשה במשפחה, פרידה מאדם קרוב, עלייה לארץ  עלול למצוא את עצמו מתקשה להשתלב בכיתה א' ולכן חשוב לבחון היטב האם הצוות החינוכי של הגן מזהה נסיגה בתפקודו.

שנית, יש לבחון את הבשלות הרגשית - חשוב לבחון מה היא מדת ההתאמה של תפקוד הילד בתחומי ההתפתחות השונים המצופים מבני גילו של הילד. למשל חשוב להתיחס למידת הסקרנות והעניין שהילד מגלה בסביבת הלמידה שלו. רצוי לשאול שאלות הקשורות למידת העצמאות של הילד, למידת יכולתו של הילד לקבל סמכות ולבחון את כישורי התקשורת שלו. נוסף על כך, חשוב להתבונן ביכולתו של הילד לווסת דחפים ורגשות בהתאם לנסיבות, ליכולתו לעמוד בסתכולים ובקשיים ולהתמדתו במשימות המוטלות עליו. על כך נרחיב גם במאמר, בשלות רגשית והכנה לכיתה א

 שלישית, יש לבחון האם קיים פער בתפקודו של הילד בתחומי ההתפתחות השונים - ניתן לשאול האם הפער ההתפתחותי הוא משמעותי? האם הפער הוא זמני או מתמשך? מה הם תחומי התפקוד הנפגעים מפער זה? עד כמה הפער משבש את התנהלות הילד במסגרת החנוכית? עד כמה הפער מצטמצם כתוצאה מהתנרבות מכוונת?

רצינו לספר לכם, שהורים רשאים לפנות בכתב לדיון בפני מחלקת החינוך - ועד היוועצות תכלול את המפקחת על גני הילדים, את מנהל השירות הפסיכולוגי או נציגו. במקרה שההורים אינם מקבלים את החלטת הרשות, הם רשאים לערער בכתב למנהל המחוז. מנהל המחוז או כל אדם אחר מטעמו יזמן את המפקח, הפסיכולוג והורי הילד וייתן את החלטתו בתוך שלושה שבועות. בכל מקרה, ישנה חשיבות להתייעצות עם פסיכולוג ילדים, פסיכולוג חינוכי או מטפל רגשי.

דרגו מאמר זה
(2 דירוגים)

קראו עוד בנושא...

  • כיצד נסביר לילדים את ההבדל בין רוצה לבין צריך?
    ילדים זקוקים לחוקים וגבולות – אלה מקנים להם תחושה של קביעות, יציבות, סדר, ארגון והיגיון, וכך הורים רבים נוטים לשלול מראש רצונות של ילדיהם. אז במקום לומר "לא!" בואו נבדוק כיצד נוכל ללמד את הילדים שלנו את ההבדל בין רוצה לצריך. מאמרה של אורית רוזנבוים, מדריכת הורים בכירה במכון אדלר. 
    עוד
  • איך היה היום בגן, ילד מתוק שלי? על עולמם הרגשי של ילדים
    הילד שלי חוזר מהגן ולפעמים אתם מרגישים שהוא לא רגוע, משהו מציק לו, כל דבר מרגיז אותו. איך נדע האם משהו קרה לו בגן? יכול להיות שמדובר בדבר פעוט, כיצד נתמודד עם חוסר הידיעה תוך כדי שימוש במשחק חוויתי. מאמר קצר של מאיה בן שושן, מטפלת רגשית בילדים ובבני נוער.
    עוד
  • ילדים ומשחקי אש, איך היא קשורה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז?
    ל"ג בעומר עוד רגע כאן, וזו הזדמנות טובה לדבר על הקשר בין חג, למשחקים ובאש והפרעות קשב וריכוז. אורן זך, מדריכת הורים לגיל הרך המתמחה בהפרעות קשב וריכוז מסבירה למה כדאי לשים לב ואיך לסייע לילדים ולנו לעבור את החג הזה עם הרבה כיף והנאה. 
    עוד
  • גיבוש זהות אצל בני נוער בגיל ההתבגרות
    גיל ההתבגרות זו תקופה בעלת השפעה חזקה על חיינו כבוגרים. היא כוללת שינויים גופניים, נפשיים ורגשיים. כיצד זהות של בני נוער מתגבשת בגיל ההתבגרות ומה הם השלבים המאפיינים את התגבשות הזהות בגיל ההתבגרות? מאמר של פלג דור חיים, פסיכולוג ילדים ונוער. 
    עוד
  • שיתופי פעולה

    הורים ברשת משתפים פעולה עם גופים אקדמיים, עמותות, קרנות ליזמים וכן גופים מסחריים. 

    עוד