התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הריון ולידה

שירלי נימברגר
יועצת שינה ומנחת הורים

מומחים מובילים - טיפול זוגי

ויוי שמואלי
מדריכה ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת מוסמכת לפי גישת האימאגו

מאמרים שיכולים לעניין אותך



הרגלי שינה ותינוקות

נושא השינה תופס חלק בלתי נפרד בחיים של רובנו. כאשר אנו הופכים להיות הורים, אף אחד אינו מכין אותנו לכל הכרוך בכך. מצד אחד אנחנו מגלים את משמעותה של אהבה אמיתית וטהורה שאינה תלויה בדבר. אנו מתמלאים באושר לנוכח החיוך הראשון של ילדינו וחשים גאווה עם הצעד הראשון שלו. מצד שני, חווית ההורות מעמתת אותנו עם לא מעט קשיים, התלבטויות וחרדות הקשורות בהרגלי השינה התינוק שלנו.

שירלי נימברגר, יועצת שינה
דרגו מאמר זה
(2 דירוגים)

אין ספק שחוסר השינה תופס חלק לא מבוטל בחיינו. מי לא מצא את עצמו טרוט עיניים לאחר לילה לבן בלא שהצליח להשיג מעט שינה רצופה.

לחוסר שינה יש השלכות רבות על חיינו ועל חיי ילדינו הרכים. מהפן הפיזיולוגי, עייפות ומחסור בשעות שינה לקטנטנים שלנו עלולה לפגום בהתפתחותם התקינה. השינה חשובה, מאחר ובזמן זה מערכות הגוף עוברות רענון, הזכרון מתגבש, מתרחשת הבשלה של המח, המערכת החיסונית מתחזקת ומופרש הורמון גדילה. כמו כן, ילדים שסובלים מחוסר בשינה עלולים לא להיות מרוכזים במהלך היום. ובל נשכח אותנו ההורים, שחרדה מהלילה הקרב עשויה להביא אותנו ללחץ ואף לדכאון. במישור הזוגי - כאשר איננו ישנים בלילה אלא עסוקים במי ירדים את הילד, ובתור מי לקום בשבילו, אנו עלולים למצוא את עצמנו בוויכוחים ובכעסים אחד על השני. מי מאיתנו לא מצא את עצמו מנהל וויכוחים טעונים בנושא זה? לאחר לילה נטול שינה קשה מאד לקום בבוקר ולתפקד במהלך היום, בעבודה ובחיים האישיים. מצב זה גורם לחוסר סבלנות, לחולשה ולהרגשה כי אנחנו מותשים.

כשהפכתי לאם בפעם הראשונה לפני שלוש שנים וקצת, מצאתי את עצמי מתמודדת בכל לילה עם חרדות ופחדים מאיך יראה הלילה ומכמה שעות אצליח לישון. בניסיון נואש לזכות בשעות שינה רצופות מצאתי את עצמי מרדימה את בני בשלל דרכים: על הידיים, בזמן הנקה או בקבוק, בקפיצות על כדור, בשירים בסיפורים ובשלב מאוחר יותר בנוכחותי איתו בחדר עד שיירדם. מבלי שידעתי, הרגלתי אותו להירדם בעזרת משענות שונות ובכך מנעתי ממנו את האפשרות ואת היכולת להירדם לבד, בכוחות עצמו. לאחר שבני השני נולד, שוב מצאתי את עצמי חוזרת על אותן הטעויות מתוך תקווה שאיתו זה יהיה שונה, אולם מהר מאד הכל החל לחזור על עצמו, זו היתה הנקודה שבה החלטתי שהגיע הזמן לפתור את בעיות השינה של בניי ולכן פניתי ללמוד את התחום בשיטת לילה טוב. הבנתי את השגיאות שעשיתי מתוך כוונה טובה בלבד ולמדתי כי השינוי טמון בלימוד בניי להירדם באופן עצמאי.

הירדמות עצמאית מושתת על העיקרון שתינוק או ילד שיודעים להירדם לבד בתחילת הלילה, ידעו לעשות זאת גם כאשר מתעוררים באמצע הלילה - כך ניתן להגיע לשינה רצופה.

כאשר תינוק נעזר בגורמי תלות שונים להירדמות בתחילת הערב, כשהוא מתעורר בלילה, הוא זקוק שוב לאותה עזרה. גורמי תלות יכולים להיות הרדמה על הידיים, הנקה או בקבוק, טיול בעגלה, נוכחות הורית, מוצץ אותו התינוק אינו יודע לקחת לבד, מגע, כל דבר שהוא אינו יודע לספק לעצמו ולכן הוא זקוק לעזרת הוריו. אתן דוגמא: כאשר תינוק נרדם על הידיים של אחד מההורים ומועבר למיטה בעודו ישן, הוא זוכר היכן הוא נרדם ואז כשהוא מתעורר בין מחזורי שינה, הוא לא מבין כיצד הגיע למיטה ובוכה כי הוא מצפה לקבל שוב את אותם התנאים שקיבל בתחילת הלילה, צריך שוב עזרה וכך מתחיל מעגל של התעוררויות והרדמות.

חשוב לי לציין שהכל תלוי במידה ואני בטוחה שיש הורים רבים ששלמים עם הרגליי השינה של ילדיהם ומרדימים בעזרת גורמי תלות שונים. כל עוד נח לכל אחד מאיתנו עם המצב, אין סיבה ליצור שינוי. פגשתי לא מעט משפחות שבהן הילדים ישנים עם ההורים וזה כיף גדול לכולם או שהילדים רגילים להירדם בנוכחות הורית או על הידיים ולהורים טוב ונעים. מצב שכזה כמובן אינו דורש שינוי, מה שכן מצריך שינוי הוא אם להורים קשה והם חווים תסכול וכן רוצים לשנות.

בשיטה שבה אני פועלת, אני מלמדת את ההורים כיצד ללמד את ילדם להירדם באופן עצמאי, זה נעשה בצורה הדרגתית שבנויה משלבים מאד עדינים במהלכם לאט לאט מנוטרלים כל גורמי התלות כאשר לאורך כל הדרך יש היענות מיידית לבכי. לעולם לא נשאיר תינוק בוכה לבדו במיטה מאחר והבכי הוא דרך ההבעה היחידה שיש לו ובעזרתו הוא מביע תסכול וקושי.

במאמרים הבאים ארחיב ביתר הנושאים הקשורים לשינה ואנסה לשפוך אור בעניין רגיש זה.

דרגו מאמר זה
(2 דירוגים)

קראו עוד בנושא...

  • מה הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעות שינה אצל ילדים
    לשינה וערנות יש השפעה והשלכות על חיי היום יום בהיבטים שונים, ובעיקר התנהגותיים, ומהווה מווסת מכריע בהתפתחותה  של התאמה חברתית, אקדמית ושל יציבות נפשית. במאמר זה אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בתחום אתגרי קשב וריכוז, בוחנת את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעת שינה.
    עוד
  • מה קורה במוח של התינוק כשהוא שומע שפה חדשה?
    הורים רבים דוברי שפות שונות, מכירים את ההתלבטות הבאה, מתי והאם ללמד את הילד שפה חדשה כשהוא רק נולד? או האם להמתין עד שהילד יגדל וילמד שפה ראשונה. פטרישה קוהל, חוקרת מוח המנהלת את מכון המחקר המוח והלמידה באוניברסיטת וושינגטון מביאה ממצאים חדשניים בנושא המוח של התינוקות שלנו.
     
    עוד
  • מספיק להקשיב לאחרים - הקשיבו לעצמכם
    דנית ציפיתה להרבה דברים שיקרו ברגע שתלד ולמרות שחשבה שהיא יודעת הכל, עדיין לא יכלה לצפות מה יקרה ואיך באמת תרגיש ובכמה מידע היא תוצף. וברגע האמת, היא גילתה שגם אמא לוויתן יש הרבה מה ללמד אותנו כהורים. הבלוג של דנית אתר בהורים ברשת. 
    עוד
  • הנקה והימים הראשונים לאחר הלידה
    השבוע הראשון לאחר הלידה, הינו שבוע מאוד קריטי לביסוס ההנקה. הימים הראשונים מאופיינים בשינויים גדולים ומשמעותיים ולכל יום מאפיינים משלו. במאמר זה שירי וינשטיין, מדריכת הנקה מוסמכת המתמחה בתאומים מסבירה למה ניתן לצפון הן מבחינה פזיולוגית ורגשית. 
    עוד
  • איך התינוק שלך ישן בלילה?
    כהורים, אנו מושפעים רבות מהרגלי השינה של ילדנו ולכן הרגלים אלו הופכים להיות אחד מנושאי השיחה היום-יומיים. הורים ברשת לקחו על עצמם לבדוק מהם הרגלי השינה של התינוקות, זו הייתה משימה מאתגרת.
     
    עוד