התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

אורן זך
מדריכת הורים לגיל הרך, התמחות בהפרעת קשב וריכוז

מומחים מובילים - טיפול פסיכולוגי

מומחים מובילים - טיפול זוגי

מה כדאי לקנות?

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - דבי הדבורה

    3

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - טובי הכבשה

    girlsheep

מאמרים שיכולים לעניין אותך



איך הפרעת קשב וריכוז משפיעה על הזוגיות?

הפרעות קשב וריכוז אינן נעלמות כשהילדים מתבגרים. ההפרעה לא נעלמת באף שלב בחיים, להיפך, היא מלווה את האדם מהילדות ועד לבגרות. אורן זך, מתארת במאמרה כיצד הפרעות קשב וריכוז משפיעות על המערכת היחסים הזוגית ועל חיי המשפחה. לטענתה, יש לקדם הדרכה וטיפול בהפרעות קשב וריכוז בחיי הזוגיות מכיוון שלהפרעה זו יש השפעה על איכות החיים המשותפים של בני הזוג. 
אורן זך, מרגיעה, מסבירה ומדריכה הורים לאתגרי קשב וריכוז
דרגו מאמר זה
(3 דירוגים)
הפרעות קשב וזוגיות - לא תמיד קל הפרעות קשב וזוגיות - לא תמיד קל
הפרעת קשב וריכוז  היא הפרעה (ADHD – Attention Deficit and Hyperactivity Disorder) נוירולוגית-ביולוגית הפוגעת ב- 5% -10% מן הילדים בגיל בית ספר. 
ומוגדרת כהפרעה הכוללת שלוש הפרעות משנה: ליקוי קשב, התנהגות אימפולסיבית והתנהגות היפראקטיבית. ההפרעה לא נעלמת באף שלב בחיים, להפך היא מלווה את האדם מהילדות שלו וממשיכה גם בהיותו אדם בוגר. כמבוגרים, ההפרעה משפיעה על תחומים שונים בחיים כמו לימודים עבודה, מערכות יחסים וחיי משפחה.

המרכיב התורשתי

על פי ראסל  (2003), ל – ADHD סיבות רבות. ADHD  היא תוצאה של שילוב גורמים גנטיים, להם משקל נכבד מאוד, סביבתיים (תוך רחמיים ואחרי הלידה) ותרבותיים, ביחסים משתנים. המחקרים לדבריו , מראים על קשר עקבי בין הגורם הסיבתי פונקציונאלי לבין ADHD או הבעיות ההתנהגותיות האופיינית לו. גורמים סביבתיים להפרעות קשב וריכוז, יכולים להיות, צריכת סמים או עישון כבד של האם במהלך ההיריון, סכרת של האם במהלך ההיריון, פגות ועוד. אם כן, נראה כי יש רקע משפחתי גנטי בחלק גדול מהמקרים ומקובל היום לראות  ב- ADHD הפרעה ממקור אורגני והתנהגותי.

בספרות המחקר יש עדות לכך ש- ADHD היא הפרעה משפחתית תורשתית. מחקרי אימוץ תומכים באופן משמעותי בבסיס הגנטי של בעיות קשב וריכוז. המחקרים מצביעים על אחוז גבוה יותר של ילדים עם בעיות ריכוז אצל הורים ביולוגים שלהם הפרעות קשב וריכוז מאשר אצל ההורים המאמצים ילדים עם הפרעות קשב.  בדומה לכך, גם מחקרים על תאומים תומכים באופן משמעותי בבסיס גנטי להפרעות קשב וריכוז. באחים תאומים, יש מתאם של 50% בבעיית קשב וריכוז ואילו אצל אחים המתאם הוא רק  9%. היה מתאם דומה גם בילדים עם תנועתיות יתר. 

הפרעת קשב וריכוז אצל נשים

בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות לשכיחות של הפרעת קשב אצל נשים ולקשיים הייחודיים שאיתן מתמודדות נשים אלו. רוב הנשים בעלות הפרעות קשב מדווחות על כך שהן מוסחות שמיעתית וחזותית. הן שומעות כל רחש, ורואות על תזוזה. הצפה של מחשבות היא אחת החוויות הקשות שחוות נשים עם הפרעת קשב. נשים רבות  מדווחות כי הן מתקשות לשמור על קו מחשבה יחיד, וכי החשיבה שלהן פועלת בכמה ערוצים במקביל. גם כאשר הן עוסקות בפעילות אחת מוגדרת, הן חושבות במקביל על פעילויות נוספות או על נושאים שאינם קשורים כלל לפעילות אותה הן מנסות לבצע. לעתים קרובות, הן זקוקות לגורם חיצוני שיעזור להן להתמקד. כך למשל, כאשר בעלי הפרעת קשב וריכוז צריכים להרצות בפני קהל, הם ישתמשו במצגת כדי לעזור למחשבות שלהם להתמקד, ולקראת שיחה חשובה הם יכינו לעצמם את הגדרת הנושאים מראש.

אחד המאפיינים הבולטים של אנשים עם הפרעת קשב הוא צורך בעניין, אתגר, וריגוש. אנשים רבים עם הפרעת קשב משתעממים בקלות, ולכן הם מתקשים להתמיד בתחום פעולה אחד או בתחום עניין אחד. כאשר הם אינם מודעים לצורך שלהם בעניין ובאתגר, הם עלולים להגיע למצב שבו הם עוברים ממקום עבודה אחד לשני, ממקום מגורים אחד לשני, ומנסים תחומי לימוד שונים מבלי לסיים מסלול לימוד מלא. מודעות לנטייה שלהם להשתעמם ולצורך שלהם באתגר ועניין, יכולה לאפשר למבוגרים אלה ליצור את תחושת האתגר והעניין שתהווה את הבסיס ליצירת התמדה. לעתים, הם יצליחו ליצור בעצמם את תחושת האתגר. לדוגמא, על ידי עיצוב מחודש של סביבת המגורים שלהם, ולעתים הם יהיו זקוקים לעזרה מן הסביבה. גם בתחום המיני אנשים ונשים עם הפרעת קשב זקוקים לעניין ולאתגר. אישה שמחפשת בן זוג, אבל אינה מודעת לצורך שלה בעיניין עלולה ליצור לעצמה את הריגוש המבוקש על ידי החלפה מתמדת של בני זוג, ולחוות תחושת תסכול וחווית כישלון. כדי שהיא תוכל לקיים קשר מתמשך עם בן זוג קבוע, היא תהיה זקוקה לגיוון וריגוש מיני: היא תרצה אולי לקיים יחסי מין בתנוחות משתנות, במקומות שונים, ובמצבים משתנים כדי שנשים עם הפרעת קשב תוכלנה לקיים קשר זוגי לאורך זמן, חשוב שהן תדענה להגדיר את ההשלכות של הפרעת הקשב שלהן. (רייטקופ, 2002)  

הפרעת קשב וריכוז במערכת המשפחתית והזוגית

מערכת משפחתית ו/או זוגיות דורשת מטבען כוחות התמודדות אינטנסיביים ורבי עוצמה. מבוגרים שיש להם הפרעת קשב וריכוז עשויים לחפש גורמי עניין ואתגרים כאמצעי להפיק התעוררות וחיוניות בעשייה. הם עלולים לאכזב כאשר הם נמצאים בתוך מערכת זוגית או משפחתית. התפקוד התקין במערכות אלו מצריך יכולת התמודדות עם משימות שגרתיות, חדגוניות ומשעממות, דבר העומד בסתירה כמעט מוחלטת להפרעת הקשב שלהם. אנשים שיש להם הפרעת קשב וריכוז מתקשים לעמוד בחלק גדול מהציפיות האלה. מצב זה עלול להיות מקור לרגשות שלילים של אכזבה, תסכול ומתח, המעיבים על מערכת היחסים המשפחתית או הזוגית (קורת, 2008).

נישואים זהו טקס של התחייבות לקביעות ולבלעדיות הדדית בין הגבר לבין האישה בשל רצון טבעי להביא ילד לעולם. מעשים אלו מהווים התייחדות - על מנת להיות חלק מתהליך הרבייה ובכך מאחד אותם כיחידת רבייה. יתרה מזו, הטקס הוא בעל ערך בפני עצמו, המביא למבנה ייחודי הכולל נורמות של מונוגמיה ונאמנות. קישור זה לרווחתם של ילדים גם מסייע להסביר מדוע נישואים הוא חשובים לטובת הכלל ולמה המדינה צריכה להכיר ולהסדיר את זה.

מה הקשר בין מחוייבות לקשר זוגי והפרעות קשב וריכוז?

מחקרים מראים כי אנשים עם הפרעת קשב וריכוז בתקופת הבגרות, יהיו פעילים מינית יותר ביחסים מזדמנים. (2006Molina, Pelham, Gnagy, and Smith,). כמו כן, נמצא כי רמת שביעות הרצון נמוכה יותר אצל זוגות בעלי קשר רומנטי, כאשר אחד מבני הזוג עם הפרעת קשב וריכוז וזאת לעומת זוגות שאין לאחד מבני הזוג הפרעת קשב וריכוז.  לפי אמן (2006) הפרעת קשב וריכוז גורמת למכשולים רבים בדרך לאינטימיות. חווית התסכול בזוגיות יכולה להתחיל כאשר הריגוש שבמרדף אחר הזוגיות פוסק יתקשה בעל ההפרעה להתמקד במערכת היחסים. חוסר המנוחה הפנימי גורם לפעמים לחוסר באינטימיות בשל הקושי לבעל ההפרעה להישאר במקום אחד כדי להתמקד בבן/בת הזוג. האימפולסיביות מהווה אחד הגורמים לפגיעה בזוגיות, זו התנהגות חסרת עכבות ותחושה שקשה לשלוט עליה שלרוב מובילה לשום מקום.
 
ישנם גורמים נוספים המשפיעים על מערכת היחסים, כאשר אחד מבני הזוג הוא בעל הפרעת קשב וריכוז.  הפרעת קשב וריכוז היא מסוג ההפרעות שאמנם, נחקרות כבר שנים רבות, אך עם זאת נראה כי יש דורות שלמים שלא אובחנו ואינם באמת מבינים את הסיבה לכישלון מערכות היחסים שלהם או לקשיים שמלווים את הזוגיות ואת האינטימיות. היות והיום יש יותר מודעות להפרעה זו, יש לחשוב על דרכים לעזור לנשים וגברים לפני שנכנסים לזוגיות ובמהלך הזוגיות – כמו שיש היום הדרכת הורים לילדים עם הפרעת קשב לפתח את הנושא של זוגיות כי להפרעה זו השפעה על אחוזי המתגרשים והם אף לא מודעים לכך.

דרכים להתמודדות עם בעיות קשב וריכוז בתוך מערכות זוגיות

  • הכירו את ההפרעה. אספו מידע על ההפרעה ותראו כיצד היא בא לידי ביטוי אצלכם בזוגיות.
  • הכחשה הדדית להפרעה היא מכשול אמיתי  המקשה על התקדמות לכיוון שותפות. הכרה "רגשות המכשול" שלכם יעזור לכם להתמודד עם כל מה שיבוא בהמשך דרכם כזוג.
  • זכרו שבת הזוג לא עושה "כאילו" היא לא זוכרת אלא באמת יש לה קושי לזכור את השיחה מלפני שלושה ימים – מצד שני אל תופתעו שהיא זוכרת דברים מלפני חצי שנה.
  • לעתים קרובות קשה לאדם עם הפרעת קשב וריכוז לדמיין את הצעדים הדרושים כדי להשיג משהו, ולהבין מה התוצאה תהיה. זה קשה לאדם ללא ADHD להבין, עד כמה  שזה נראה מיומנות "בסיסית" לבני זוג שאינו ADHD
  • תבדקו את כל האפשרויות להפוך את הקשר מחויב להתמודדות עם ההפרעה. האפשרויות הן רבות בניהם: טיפול זוגי, טיפול תרופתי, הדרכה, קבלת כלים יישומים.
  • תבדקו מה תבניות השיח שנכונים לכם, בלי רמזים, ציניות וכד' – שלא ממש עוזרים לשיח עם אדם עם  ADHD. תתרגלו אותם עד שיהיו חלק מההתנהלות היום יומית שלכם.
  • גבולות חוקים וכללים עוזרים מאוד לבעלי הפרעת קשב – תבדקו ותחליטו מה הגבולות וכללים אצלכם בבית, בזוגיות. התנהלות זו תאפשר החזרת שליטה על ההתנהלות שלכם כזוג וכפרט.
  • חוסר איזון במערכת היחסים פוגע בכולם ובפרט כאשר כבר יש משפחה מורחבת.
  • זכרו ההפרעה היא גנטית ולכן יש סיכוי שלאחד מילדכם יהיה בעל הפרעה, כאן האחריות שלכם כהורים לדעת לנהל את ההפרעה ולא לתת להפרעה לנהל אתכם.

ביבליוגרפיה:
  • ראסל, ב'. (2003). לשלוט ב – ADHD , המדריך השלם והמוסמך להבנת הפרעות קשב וריכוז. הוצאת גלילה.
  • רייטקוב, א'. (2012). הפרעת קשב וחיי מין: מה שנשים לא יודעות על הפרעת הקשב שלהן. גרסה אלקטרונית מאתר פסיכולוגיה. http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2729
  • קורת, ע'. (2008). AD(H)D  הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים. הוצאת כתר.
  • אמן ד'. ה'. (2006). "ADD במערכת יחסים אינטימית. מדריך מקיף לזוגיות". "אמציה" הוצאת ספרים.
  • Flory, K., Molina, B., Pelham, W. E., Gnagy, E., & Smith, B. (2006). Childhood  ADHD""Predicts risky sexual behavior in young adulthood, Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 35, 571-577
דרגו מאמר זה
(3 דירוגים)

מידע נוסף

  • authorId: 1009

קראו עוד בנושא...