התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - טיפול פסיכולוגי

שלמה אריאל
מומחה-מדריך בפסיכולוגיה קלינית ובטיפול משפחתי וזוגי, בילדים במשחק

מומחים מובילים - טיפול זוגי

ויוי שמואלי
מדריכה ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת מוסמכת לפי גישת האימאגו

מאמרים שיכולים לעניין אותך



היבטים רגשיים של לקויות למידה

לעיתים קרובות מלוות הלקויות בקשיים רגשיים, עקב כישלונות חוזרים ונישנים, המובילים להתפתחות של דימוי עצמי נמוך, לירידה במוטיבציה ללמוד ולחרדות. לא כל התופעות מופיעות בהכרח. החיים עם לקויות למידה הם חיים מלאי אתגרים ומאבקים יום יומיים. כיצד לקות למידה משפיעה על חייו הרגשיים של הילד? ועל עולמו הרגשי של ילד בעל לקות למידה. 

הורים ברשת
דרגו מאמר זה
(4 דירוגים)



המושג "לקויות למידה" נוגע לקבוצה מגוונת של קשיים לימודיים. הקשיים באים לידי ביטוי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות ובשימוש בהן (קריאה,כתיבה וחשבון). כמו כן, ברכישת שפות זרות, הקשבה, בדיבור, בקשב ובריכוז. לרוב קיים פער בלתי צפוי בין רמת התפקוד המצופה מילדים בעלי לקויות למידה לפי גילם לבין רמת התפקוד בפועל. ליקויי למידה מתחלקים לסוגים שונים בהתאם ללקות ולתחום הקוגניטיבי שבו היא מתבטאת.

קשה לאמוד את השפעתם של ליקויי הלמידה על ילד מסוים: ילד יכול להיות גם בעל ליקויים בכמה תחומים. חומרת הליקויים היא בטווח הרחב שבין ליקוי קל ובין ליקוי חמור. מועד הזיהוי של הליקויים, הטיפול המסייע המלווה הניתן לילד וגם נתוניו האישיים, אופיו, הסביבה התרבותית והחברתית שבה הוא חי –קובעים את ההשפעות שיהיו לליקויי הלמידה על הילד לאורך חייו. על כן, הילדים לקויי הלמידה אינם קבוצה אחידה והיא כוללת מאפיינים רבים: דיסגרפיה היא לקות למידה אשר מתבטאת בתהליכים הקשורים לכתיבה. דיסקלקוליה מתקשרת לקושי בזיהוי ספרות ומספרים, מתקשים בהבנת הנושא של כמויות ובהמשך מתקשים בביצוע פעולות חשבוניות, אפילו בסיסיות. דיסלקציה היא לקות למידה הקשורה לקריאה ומוגדרת בדרך כלל כקושי בקריאה היוצר פער של לפחות שתי כיתות מגילו של הילד.

החיים מלאי אתגרים

לעיתים קרובות מלוות הלקויות בקשיים רגשיים, עקב כישלונות חוזרים ונישנים, המובילים להתפתחות של דימוי עצמי נמוך, לירידה בהנעה (במוטיבציה) הלימודית ולחרדות. לא כל התופעות מופיעות בהכרח. החיים עם לקויות למידה הם חיים מלאי אתגרים ומאבקים יום יומיים. אדם בעל לקויות למידה נאבק בקושי שלו לעשות את מה שהוא רוצה ולעתים הוא פער ניכר בין יכולותיו הגבוהות לבין הביטוי הנמוך שלהם בעולם הסובב אותו. מתוך האספקט הרגשי - ילדים הסובלים מליקויי למידה נתקלים לאורך שנות התפתחותם בקשיים רבים בביצוע מיומנויות המתבצעות על ידי בני גילם. קשיים אלו מלווים לעיתים קרובות בתחושה של כשלון מתמשך ותסכול לצד הניסיון להתמודד ולהתאמץ ללא הפסקה, ובתחושה של רצון לחברה תומכת ומבינה לצד הדחייה והכעס. הדימוי העצמי השלילי העלול להופיע כתוצאה מלקות הלמידה, עלול להשפיע גם על ההיבטים החברתיים של הילד. לפיכך לעיתים ילדים הסובלים מליקויי למידה מתקשים לבנות חברויות ולשמור עליהן.
ילד בעל הערכה עצמית נמוכה מפחד לגשת לאתגרים, נוטה להימנע מלהתמודד עם כישלונות ולרוב גם מושפע יותר מדעותיהם של הסובבים אותו. בשונה מילד בעל הערכה עצמית בריאה, בעל הערכה עצמית נמוכה תולה את כישלונותיו בסביבה, הדימוי העצמי שלו יושפע יורת מכלשונותיו הלימודיים והחברתיים בבית הספר. על כן, הביטויים השונים של לקות הלמידה, כגון ליקויים בתחום רכישת הקריאה, ליקויים בתחום הכתיבה, לקויים קשביים וכו' – המהווים תחומים שהשגתם פשוטה יחסית לרוב הילדים, ישפיעו מאד על דימויו העצמי של הילד ויקשו עליו לרכוש תחושת יכולת וחוללות עצמית להם הוא זקוק בבניית הדימוי העצמי שלו. נוסף על כך, ילדים אלו חשים לרוב, שהסובבים אותם אינה מבינים את הקשיים שלהם ואינם יכולים לראות את התסכולים ואת החששות העוברות עליהם. לפיכך, הקשר שבין סביבתו של הילד בעל לקות הלמידה לבינו היא חשובה ביותר. במיוחד יש לשים דגש על תפיסתם של ההורים את הקשיים ואת התסכולים של ילדיהם בעלי הלקות.

הורים, מורים ותלמידים רבים מציינים כי מערכת החינוך הרגילה והנורמטיבית מתקשה לטפל בליקויי הלמידה למרות שנעשים מאמצים בפיתוח ויצירת מערכי שיעור ייחודים, כתות של החינוך המיוחד ושעות שילוב בתוך המערכות הרגילות. אדם מבוגר הנוהג בחוסר הבנה לילד בעל לקות למידה, עלול לגרום לילד בושה וערך עצמי ירוד לזמן רב ביותר.קלקול, נזק, השפעה שלילית- אלו תהליכים שהם תמיד מואצים. לעומת זאת, שנים רבות ידרשו כדי לחזק ולתקן את דימויו העצמי של תלמיד שעבר חוויה משפילה ומביישת בביה"ס.

ילד בעל לקות למידה זקוק לאהבה ולהבנה

עולמו הרגשי של ילד לקוי למידה לרוב הוא מאד פגיע. הוא מתקשה במציאת הדרך להצלחה ולכן גם בהכרה של ההורים בו וביכולותיו. ההורים מצדם מתקשים במתן החיזוקים המתאימים ובהרבה מן המקרים אינם יודעים כיצד יכולים לסייע לילדם בהתמודדות עם הלקות ובקושי הרגשי הנלווה לו.
בחלק מן המקרים, ההורים לבעלי לקויות למידה, אף הם בעלי לקויות שאובחנו בעבר או שלא אובחנו כלל. על כן הקושי של ההורים הוא גדול במיוחד. הורים לילדים בעלי לקויות למידה מתמודדים הן עם הקשיים של ילדם והן עם הסביבה שלא תמיד מבינה כיצד להתמודד עם הילד: מערכת החינוך, הסביבה החיצונית ועוד. זאת ועוד רבים מההורים לילדים בעלי לקויות למידה, גם הם בעלי לקויות מאובחנות או שאינן מאובחנות. הדבר מגביר את הקושי של הילד בהתמודדותו.
ילד בעל לקות למידה זקוק לאהבה, להבנה, לתמיכה ולהדרכה מהוריו, חשוב לזהות ולפתח את יכולותיו ולעודד את מאמציו, הן בתחומי הלמידה העיוניים והן בתחומים אחרים שהוא מתעניין בהם. חשוב לשוחח עם הילד על מהות ליקויי הלמידה, על גורמיהם ועל משמעות החיים עם ליקויי למידה. יש צורך לתמוך ולעזור לו להבין את עצמו בדרך שאינה כרוכה בשיפוט שלילי ולהתמקד בחלקים החזקים והכישרוניים של הילד. למשל, לספר לילד על דרכים להסתדר עם ליקויי הלמידה בבית, בחברה ובבית הספר ולעודד אותו לבקש עזרה כשהוא מרגיש שהוא זקוק לה.
יש לשים דגש מרכזי על עידוד הילד להשתתף השתתפות פעילה בפעילויות חברתיות ולשפר את מיומנויותיו בתחום זה: תשומת לב חיובית, הפחתת עימותים וכללים ברורים ועקביים בבית הם חלק מהעקרונות שיסייעו לילדכם להצטייד בכלים שיעזרו לו לנהל חיים חברותיים מספקים במשפחה ובמסגרות אחרות.

טיפול רגשי לילדים עם לקויות למידה

לסיכום, היות וללקות הלמידה יש השלכות רבות מבחינה רגשית, ישנה חשיבות להענקת לגיטימציה לטיפול רגשי עבור הילד, שבו המטפל לוקח בחשבון את רגשותיו של הילד ומכיר בהן. הטיפול מדגיש את חיזוק הערך העצמי של הילד ועוזר לו להתארגן באופנים יעילים ואפקטיביים יותר מקודם. כמו כן, ישנה חשיבות רבה עבור ההורים לקבל הדרכת הורים וללמוד לקבל גם את הקשיים והתסכולים של הילד שלעיתים עלול להיות מרדן, מתיש ומרגיז. על כך, עבודה עם ההיבטים הרגשיים של לקויות הלמדיה, צריכה לכלול בחובה גם עבודה עם צוות המורים של בית הספר, עבודה עם הוריו של הילד ויותר מכל עבודה עם המכלול הסביבתי שבו הילד נמצא.
דרגו מאמר זה
(4 דירוגים)

קראו עוד בנושא...

  • ילדים ומשחקי אש, איך היא קשורה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז?
    ל"ג בעומר עוד רגע כאן, וזו הזדמנות טובה לדבר על הקשר בין חג, למשחקים ובאש והפרעות קשב וריכוז. אורן זך, מדריכת הורים לגיל הרך המתמחה בהפרעות קשב וריכוז מסבירה למה כדאי לשים לב ואיך לסייע לילדים ולנו לעבור את החג הזה עם הרבה כיף והנאה. 
    עוד
  • 3 עקרונות לחיזוק הביטחון העצמי של ילד עם לקויות למידה
    בכתבה זו נדבר על מהו תפקידם של הורים בבנית הביטחון העצמי של ההורים באמצעות צפייה בהרצאתו של ריצ'רד לבוי, אשר מקביל את הביטחון העצמי של ילדים למשחק הפוקר היומי שאותו משחקים הילדים בכל פעם שהם באים במגע עם הסביבה שלהם. 
    עוד
  • 8 תחלואות שמתחפשות להפרעת קשב וריכוז
    רגע לפני שאתם שולחים את הילד לאבחון ובודקים האם יש לו הפרעות קשב וריכוז, כדאי לכם לקרוא את המאמר הבא כדי למנוע טיפול לקוי. אורן זך, מדריכת הורים לאתגרי קשב וריכוז מציגה לפניכם 8 תחלואות שהתסמינים שלהם יכולים להראות לנו כמו הפרעות קשב וריכוז.
    עוד
  • היבטים רגשיים ביחסי הורים וילדי ADHD - סיקור הכנס
    כנס מקצועי שהתקיים ברעננה ובו השתתפו מומחים שונים בתחום ADHD  שופך אור על נושא – ההיבטים הרגשים ביחסי הורים ילדים.
    עוד
  • בדידות אצל ילדים עם לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז
    מחקרים מראים כי ילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז נתקלים בקשיים חברתיים. חסך במיומנויות חברתיות אינו מאפיין ייחודי של לקות הלמידה אלא תופעה נלוות ללקות הלמידה. אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בהפרעות קשב וריכוז מסבירה מהם הגורמים לכך וכיצד כהורים אנו יכולים לסייע לילדנו להתגבר על הבעיות הריגשיות וההתנהגותיות. 
    עוד