התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

אורן זך
מדריכת הורים לגיל הרך, התמחות בהפרעת קשב וריכוז

מומחים מובילים - טיפול פסיכולוגי

מומחים מובילים - טיפול זוגי

מה כדאי לקנות?

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - דבי הדבורה

    3

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - טובי הכבשה

    girlsheep

מאמרים שיכולים לעניין אותך



היבטים רגשיים ביחסי הורים וילדי ADHD - סיקור הכנס

כנס מקצועי שהתקיים ברעננה ובו השתתפו מומחים שונים בתחום ADHD  שופך אור על נושא – ההיבטים הרגשים ביחסי הורים ילדים.
אורן זך, מרגיעה, מסבירה ומדריכה הורים לאתגרי קשב וריכוז
דרגו מאמר זה
(0 דירוגים)
להיות הורים לילדי ADHD  לא קל. אף אחד לא נולד להיות הורה ובטח כאשר מגיעה הבשורה שילדכם לא כמו כל הילדים והוא מאובחן עם הפרעת קשב וריכוז. ההורים עוברים שלבים בקבלת הבשורה מניפוץ הפנטזיה לילד מושלם המלווה לפעמים בהכחשה ועד הקבלה והיכולת להתמודד עם הילד ומערכות החינוך והחברה. מההורים נדרשת הבנת הלקות והבנת הקשיים הנקודתיים שאיתם מתמודד הילד. ההמלצה היא ללמוד את הלקות, לקרוא, לאסוף מידע וחשוב לזכור כי האינטרנט הוא מקום פרוץ ויש בו מידע רב שלא תמיד ניתן לקבל מידע מדויק ולכן
יש חשיבות לזהות מי המקור הכותב ובאם זה מידע מקצועי המבוסס על מחקרים, רקע אקדמי או לא.
שטף המידע יכול מאוד לבלבל ולהקשות על מיקוד מדויק של מה מתאים לצרכי ילדכם. כאשר ההורה מכיר את ההפרעה ואת הסימפטומים קל יותר לנהל את ההפרעה בבית ובחוץ במקום שההפרעה תנהל את הבית – דבר לא קל בפני עצמו.
הכנס היבטים ביחסי הורים וילדים עם הפרעות קשב וריכוז, אסקור בקצרה את ההרצאות המעניינות מביניהם.

תקשורת ואמון בין הורים לילדים עם הפרעות קשב ובין הרופא המטפל

ד"ר חגית טולדנו נירולוגית ילדים מומחית להתפתחות הילד הדגישה את חשיבות שיתוף הפעולה בין הרופא המאבחן ומטפל לבין ההורים. הצלחת הטיפול תלוי ביכולת של הרופא לתת את מירב המידע להורים – לצייד אותם במידע מהימן בתחום. כאשר ההורים מצוידים בידע ובכלים העומדים לרשותם על מנת להעניק לילד רשת ביטחון הטובה ביותר הדבר יקל עליהם לשתף פעולה ולהיות שותפים בהחלטה על דרכי הטיפול. תקשורת ואמון בין שני גורמים אלו יאפשרו שיח מקדם למען טובתו של הילד.

הורים רבים נוטים לחשוב כי הטיפול בהפרעת הקשב מתחילה ומסתיימת בטיפול תרופתי – אין כך הדבר היות ולכל ילד יש הפרעה שבאה לידי ביטוי בדרך אחרת – אין אחידות בין כל הילדים, אומנם יש מכנה משותף רחב אך לא כל טיפול מתאים באותו אופן לכל ילד ולכן חשוב שגם הרופא וגם ההורה יכיר את הלקויות הספציפיות לילד שלכם.

מהתנפצות הפנטזיה להורות מתמודדת, במודל"הוראה מתקנת הורית"

ד"ר רונית פלוטניק, פסיכולוגית חינוכית והתפתחותית בכירה, מדריכה, מחברת הספר "לגדול אחרת", מרצה בכירה בסמינר הקיבוצים, מנחה קורסים להורים לילדים ומתבגרים עם הפרעות קשב דיברה על "הקול ההורי" של הורים לילדים עם הפרעות קשב מהתנפצות הפנטזיה להורות מתמודדת. לדבריה לאחר שההורה עבר את שלב התנפצות הפנטזיה של משפחה מושלמת עליו להתחיל להתמודד עם הקשיים, המלצתה "לפני שהורה רץ לעשות אבחונים ותת טיפולים שונים ומגוונים כדי להם ללכת לקבל הדרכת הורים. לקבל תמיכה לתחושות, רגשות, מחשבות. ההורה נמצא בים של שאלות, דילמות, פחדים וכד' והדרכה פרטנית או סדנה להורים עם ילדי ADHD  תאפשר לו לעשות סדר ולהתמודד עם החוויה ולדעת שהוא לא לבד ויש דרכים להתמודד ולחיות עם ההפרעה בשלום.

האם אפשר אחרת? נקודת המבט של פסיכולוגיית העצמי

נופר ישי קארין, פסיכולוגית קלינית בכירה, מומחית בתחום לקויות למידה והפרעות קשב דיברה בכנס על הקשר בין הורים לילדים עם הפרעת קשב לבין הצוות החינוכי בבית הספר. לדבריה להיות הורה לילד ADHD  דורש התגייסות יום יומית, פגישות בבית הספר, טלפונים, התמודדות עם חוגים, קשיים חברתיים ועוד. המשמעות שהתמודדות זו נופלת ומקשה על הזוגיות פוגעת בזמן איכות זוגית ומביאה לשחיקה.
ההורים חווים עומס רגשי, עצב ודכדוך, פחד כעס ואשמה (כלפי המערכת החיצונית) רגשות אשמה (עם עצמם), הכחשה – מחר נתמודד, נעבור יום ביומו, וגם הדחקה. כאשר הורה נמצא תחת עומס רגשי ומגיע לבית הספר הוא נתקל בשיקוף של הצוות להתמודדותו שלא תמיד תואמת את המציאות. כאשר הילד תוקפני בבית הספר טענה אחת של הצוות כלפי ההורים, היא שהם  לא מתמודדים ונמצאים בהכחשה. במילים אחרות, ההורים מזניחים את הילד. כאשר ההורים מתנגדים לטענה זו הם הופכים להיות בעיני הצוות הורים תוקפנים, הורים כועסים שלא רואים את הקשיים של ילדיהם.

ההורים שמגיעים בתדירות גבוהה ונדרשים לתת לילדיהם טיפולים רבים החל מטיפול רגשי, הוראה מתקנת ועוד. המשמעות הן הוצאה כספית גדולה ולפעמים למרות הטיפולים אין תוצאות והבעיה נשארת בעינה. לדברי ישי קארין, בית הספר מכחיש כי הוא גורם נזק נפשי לילד והאחראיות היא על ההורה בלבד כאשר בפועל גם לבית הספר יש אחראיות למצב הנפשי של הילד.

בית הספר מתמודד עם כיתות גדולות, חוסר בתקציבים, שעות מצומצמות לאנשי מקצוע כמו פסיכולוגים, אין תכנון לתווך הרחוק ולכן המערכת עסוקה בכיבוי שריפות. למעשה, עוד לפני המפגש בין ההורה לבי"ס שני הגורמים נמצאים בעומס לא קטן וגם בהכחשה. עומס רגשי מקשה על הדיאלוג בין הצדדים. כל צד מנסה להכתיב לצד השני אייך להתנהל.
איך פותרים את המצב?
להכיר במציאות הקיימת של שני הצדדים. הרגעת חששות וחיזוק האופטימיות. הימנעות מהשלכה של עומס רגשי זה על זה. בניית אמון על ידי הצלחות לדוגמה: מורה שטעתה תדווח להורה דבר שיגרום לבניית אמון. ליצור תהליך של חשיפה בהדרגתיות, חשיפה מידית של כל המידע חוסמת תקשורת ואמון. לשמור על כבוד הדדי, לעורר קשב ולא לדרוש אותו. להתמקד בטוב של המורה ההורה והילד ולבסוף לקבל את חוסר המושלמות בנו ובזולת.

תפקיד ההורי בקשר עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז

לסיכום, אין ספק כי להיות הורים לילד עם ADHD   כלל לא קל ויש לזכור כי ההפרעה היא גנטית ולכן יש סיכוי גדול כי לאחד ההורים יש את ההפרעה ורוב הסיכויים שהוא לא מודע לכך מה שמגביר את ההתנפצות אשליית המשפחה המושלמת ואיתם גם רגשות אשם. להורים תפקיד גדול  לפעמים הוא כל כך גדול קשה להתמודד עם הורות שכזו. הורים צריכים להכיר את ההפרעה, להכיר את הסימפטומים הספציפיים לילדיהם, לבנות יחסי אמון ותקשורת פתוחה עם הרופא המאבחן והמטפל, ביחד לבנות תכנית טיפולית לילד לפי הצרכים שלו.
 
מומלץ להורים לפני שהם יוצאים למסע לקבל הדרכת הורים על מנת לקבל כלים, ידע ותמיכה למסע שאינו נגמר בטיפול תרופתי גם לא לאחר שנה שנתיים אלא לשנים רבות. מצוידים בתמיכה, ידע, כלים ולאחר שעשו עבודה רגשית פנימית עליהם ליצור דיאלוג עם מערכת החינוך להיות סובלניים לצוות החינוך, להקשיב ולא רק להשמיע, להבין כי כל אחד מסתכל אחרת על ההפרעה, לכל אחד יש עולם ידע אחר והוא לא תמיד אחיד גם לא תמיד סותר. לשמור על האינטרסים של הילד ולרגע לא לשכוח לטפח אותו רגשית ולבנות ביטחון עצמי שילווה אותו לחיים הבוגרים. לא קלים חיי הורים לילד עם הפרעת קשב וריכוז, לא קלים אך בהחלט ניתן לומר כי כיום יש הרבה כלים ודרכים לעזור להורה להתמודד.

------
סיקור הכנס נכתב על ידי אורן זך, מדריכה הורים לאתגרי קשב וריכוז ומנהלת קבוצת תמיכה בפייסבוק שנקראת "הפרעת קשב וריכוז - משפחה אחת גדולה"
דרגו מאמר זה
(0 דירוגים)

מידע נוסף

  • authorId: 1009

קראו עוד בנושא...

  • איך טקסים משפחתיים תורמים לקשרים משפחתיים?
    פסח הוא חג המלווה בהרבה מאוד טקסים. לכל משפחה טקסים ומנהגים משלה, אורית ויג, מדריכת הורים ועובדת סוציאלית (MSW) מסבירה כיצד טקסים נוצרים במשפחה ומדוע הם חשובים. 
    עוד
  • הדרך להורות מושלמת

    אנחנו נמצאים בתקופת של ריבוי גירויים הגורמים לנו להתאפיין בתרבות עם הפרעת קשב וריכוז. הכל מהיר ועצבני והחיים מזמן כבר הפכו לסרט. אנחנו עסוקים כל הזמן, בעבודה, בקניות, בפלאפונים, בטלוויזיה, ובפרסומות. אנחנו רצים מדבר לדבר, לא נשאר לנו זמן להשקיע בעצמנו ובילדים. יעל גמליאלי, מטפלת באומנות בילדים ונוער מסבירה במאמר איך אנו כהורים יכולים יכולים להיות יותר נינוחים.

    עוד
  • מה הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעות שינה אצל ילדים
    לשינה וערנות יש השפעה והשלכות על חיי היום יום בהיבטים שונים, ובעיקר התנהגותיים, ומהווה מווסת מכריע בהתפתחותה  של התאמה חברתית, אקדמית ושל יציבות נפשית. במאמר זה אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בתחום אתגרי קשב וריכוז, בוחנת את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעת שינה.
    עוד
  • נגמלים מטיטולים? 9 דברים שכדאי לקחת בחשבון

    אז הגיע הרגע בו אתם חושבים על גמילה מטיטולים אבל לא סגורים עד הסוף... לא יודעים כיצד מתחילים, לא יודעים מה אומרים לקטנטנים, חוששים, מהססים ובעיקר מתלבטים – האם זה נכון בשבילו? האם הוא מוכן? ואם נתחיל ולא יהיה שיתוף פעולה? ומה אומרים לקטנצ'יק שפספס?...
    !לילך אוהב ציון  מסבירה לנו 9 דברים שכדאי לנו לקחת בחשבון

    עוד
  • אבא, אמא תקשיבו לי בבקשה!
    הורים לילדים צעירים מתלוננים על כך שילדיהם לא מקשיבים להם. הורים למתבגרים צעירים ובני נוער מוטרדים שכמעט ואינם יודעים מה עובר על ילדיהם בחיי היום יום. הקשבה הינו כלי התקשורת החשוב מכולם המבטיח שמירה על יחסים טובים, אז מדוע הפסקנו להקשיב ואיך נגרום לילדים להמשיך לדבר.
    עוד