התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

קרן יטיב
מנחת הורים ומשפחה

מומחים מובילים - טיפול פסיכולוגי

שלמה אריאל
מומחה-מדריך בפסיכולוגיה קלינית ובטיפול משפחתי וזוגי, בילדים במשחק

מומחים מובילים - טיפול זוגי

ויוי שמואלי
מדריכה ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת מוסמכת לפי גישת האימאגו

מה כדאי לקנות?

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - דבי הדבורה

    3

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - טובי הכבשה

    girlsheep

מאמרים שיכולים לעניין אותך



הורים וילדים מתמודדים עם קשיים חברתיים

מהם הסיבות לקשיים חברתיים שילדים חווים בבית הספר? וכיצד הורים יכולים לעזור לילדיהם ולהתמודד עם קשיים אלו, המשפיעים בדרך כלל גם על התפקוד של הילד בלימודים, על מצב הרוח של הילד. 

הורים ברשת
דרגו מאמר זה
(2 דירוגים)

קשיים חברתיים מאפניים ילדים רבים בתוך בית הספר. הורים רבים מוצאים את עצמם פעמים רבות חסרי אונים עקב המצוקה, התסכול והמועקה של ילדיהם. החוויה של קשיים חברתיים עבור הילד עשויה להיות מהותית ופעמים רבות להקשות גם על הפניות הרגשית של הילד בלימודיו, בפעילותיו האחר הצהריים ואף בקשר שבין ההורים לילדיהם. הילד עשוי לחוש שהוא אינו רצוי בתוך חברת הילדים, שאין לו חברים, הוא עשוי להאשים את עצמו על בדידותו ולהאמין שאיש אינו מעוניין בקרבתו. פעמים רבות, תחושה זו של בדידות חריפה בתוך הכיתה מוצאת ביטוי גם בחוויה של אחר הצהריים בבית ועם השכנים. כך, הילד מוצא את עצמו בודד ומבודד חברתית ורגשית. הוא אינו מאמין שיש אדם המסוגל להבין את חווייתו הרגשית ושאף אין טעם לשוחח על כך.

קשיים חברתיים בבית הספר

מה הם הגורמים לקשיים חברתיים?

הגורמים לקשיים חברתיים הם רבים: סיבה אחת הנוגעת לקשייו החברתיים של ילד, עשויה להיות קשורה לסביבה החברתית של הילד. התפקיד שהילד מגלם בתוך קבוצת הילדים עשוי להיות בלתי רצוי עבורו, ומערכת חינוכית שאינה יציבה עשויה להקשות על השתלבותו של הילד. לעיתים, לילד אין את הכלים החברתיים המתאימים על מנת להשתלב בחברת הילדים. ניתן לדמות זאת למהגר, המגיע מארץ אחרת שאין לו את השפה ולא את התרבות של המקומיים. כך, גם ילד עשוי לחוש שהוא אינו שולט בנושאי השיח המעניינים את בני גילו, שהוא מתקשה למצוא גשר חברתי, שיעזור לו למצוא חברים.

במקרים רבים מדובר על חוויה או קושי שהיה לילד בתחילת דרכו ושהביאה לתסכול, לדימוי עצמי נמוך ולתחושה של 'אחרות' חזקה. חוויה זו הביאה לתחושת יכולת חברתית נמוכה ומנעה מהילד לחוות הצלחות. ילד שחווה הצבר של כישלונות, יתקשה להאמין ביכולותיו להתגבר על הקשיים החברתיים ועשוי למצוא את עצמו במעגל של כישלונות ותסכולים.

גורם נוסף הקשור לבעיות חברתיות של ילדים, נוגע למשפחתו של הילד. ילד החש דחוי בתוך משפחתו, עשוי לשעתק חוויה זו לתוך קבוצת החברים בבית הספר. דימוי עצמי נמוך שהשתרש בבית, עשוי להתחזק ולהתגבר עוד יותר בתוך כותלי בית הספר ובתורו להגביר את תחושת התסכול הקיימת בבית. היעדר של יכולת מצד ההורים לתווך לילד את דרכו החברתית בבית הספר עשוי להקשות על הילד למצוא פתרונות גם כן. לבסוף, קשיים חברתיים יכולים לנבוע מסוגיות כגון לקויות למידה, קושי בויסות חושי או הפרעות קשב וריכוז. חווית הכישלון של הילד בהיבטים הלימודיים והדידקטיים עשויים להשפיע על הדימוי העצמי של הילד ולחזק את ההיבטים השליליים בהתנהגותו.

כיצד ניתן לעזור לילד להתמודד עם קשיים חברתיים?

ראשית חשוב להבין את מקור הקושי ולאבחן את הגורמים לו. לאחר שהבנו את הסיבות לקשיים החברתיים של הילד, חשוב לייצר מפה הכוללת את המשתנים השונים המשפיעים על הדימוי העצמי של הילד. תוך נגיעה בנקודות החוזק – כגון יכולות לימודיות, חבר או חברה טובים שניתן לסמוך עליהם, הורים אכפתיים או מורה שמסוגלת לתמוך בילד. תמיכה יעילה בילד צריכה לשלב עבודה פרטנית על הילד, כגון טיפול רגשי של פסיכולוג, תרפיה בהבעה ויצירה או מאמן אישי, עם תמיכה קבוצתית, כגון טיפול קבוצתי, קבוצת ספורט, קבוצת אמנות ועוד. בנוסף להתערבות זו, ישנה חשיבות להתערבות מערכתית הנוגעת לתמיכתה של מחנכת הכיתה, של המורים המקצועיים וגם לסיוע ועזרה מטעמה של יועצת בית הספר. לרוב, הדינמיקה הכיתתית והמשפחתית עשויה להקשות על יצירת השינוי. זאת מכיוון שגם בכיתה וגם בבית התרגלו שהילד מהווה "פציינט מזוהה", או שעיר לעזאזל קבוצתי. לפיכך, התערבות כיתתית ומשפחתית מהווה גורם מכריע להצלחת יצירת השינוי החברתי של הילד.

לסיכום, במידה ואנו כהורים לילדים מבחינים במצוקה חברתית של הילד, חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע, כגון פסיכולוג, מטפל רגשי, מחנכת הכיתה ויועצת בית הספר. ככל שההתערבות תעשה בשלב מוקדם יותר, כך היא תוכל להשפיע בצורה יעילה יותר. חשוב שההתערבות תהיה מקיפה ככל האפשר, כך שתגע הן בסביבתו של הילד והן בילד עצמו.

דרגו מאמר זה
(2 דירוגים)

קראו עוד בנושא...

  • איך טקסים משפחתיים תורמים לקשרים משפחתיים?
    פסח הוא חג המלווה בהרבה מאוד טקסים. לכל משפחה טקסים ומנהגים משלה, אורית ויג, מדריכת הורים ועובדת סוציאלית (MSW) מסבירה כיצד טקסים נוצרים במשפחה ומדוע הם חשובים. 
    עוד
  • הדרך להורות מושלמת

    אנחנו נמצאים בתקופת של ריבוי גירויים הגורמים לנו להתאפיין בתרבות עם הפרעת קשב וריכוז. הכל מהיר ועצבני והחיים מזמן כבר הפכו לסרט. אנחנו עסוקים כל הזמן, בעבודה, בקניות, בפלאפונים, בטלוויזיה, ובפרסומות. אנחנו רצים מדבר לדבר, לא נשאר לנו זמן להשקיע בעצמנו ובילדים. יעל גמליאלי, מטפלת באומנות בילדים ונוער מסבירה במאמר איך אנו כהורים יכולים יכולים להיות יותר נינוחים.

    עוד
  • מה הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעות שינה אצל ילדים
    לשינה וערנות יש השפעה והשלכות על חיי היום יום בהיבטים שונים, ובעיקר התנהגותיים, ומהווה מווסת מכריע בהתפתחותה  של התאמה חברתית, אקדמית ושל יציבות נפשית. במאמר זה אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בתחום אתגרי קשב וריכוז, בוחנת את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעת שינה.
    עוד
  • נגמלים מטיטולים? 9 דברים שכדאי לקחת בחשבון

    אז הגיע הרגע בו אתם חושבים על גמילה מטיטולים אבל לא סגורים עד הסוף... לא יודעים כיצד מתחילים, לא יודעים מה אומרים לקטנטנים, חוששים, מהססים ובעיקר מתלבטים – האם זה נכון בשבילו? האם הוא מוכן? ואם נתחיל ולא יהיה שיתוף פעולה? ומה אומרים לקטנצ'יק שפספס?...
    !לילך אוהב ציון  מסבירה לנו 9 דברים שכדאי לנו לקחת בחשבון

    עוד
  • אבא, אמא תקשיבו לי בבקשה!
    הורים לילדים צעירים מתלוננים על כך שילדיהם לא מקשיבים להם. הורים למתבגרים צעירים ובני נוער מוטרדים שכמעט ואינם יודעים מה עובר על ילדיהם בחיי היום יום. הקשבה הינו כלי התקשורת החשוב מכולם המבטיח שמירה על יחסים טובים, אז מדוע הפסקנו להקשיב ואיך נגרום לילדים להמשיך לדבר.
    עוד