התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

קרן יטיב
מנחת הורים ומשפחה

מומחים מובילים - טיפול פסיכולוגי

שלמה אריאל
מומחה-מדריך בפסיכולוגיה קלינית ובטיפול משפחתי וזוגי, בילדים במשחק

מומחים מובילים - טיפול זוגי

ויוי שמואלי
מדריכה ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת מוסמכת לפי גישת האימאגו

מה כדאי לקנות?

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - דבי הדבורה

    3

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - טובי הכבשה

    girlsheep

מאמרים שיכולים לעניין אותך



האם לתת לילד ריטלין

במאמר הנוכחי אנו נרחיב על טיפול התרופתי עלי ידי ריטלין, קונצרטה או ריטלין la.  נעניק סקירה של התסמינים העשויים לעורר בנו סימן שאלה לגבי הפנייה לרופא מומחה. אנו נחלק את התסמינים לשלושה מוקדים: תסמינים אפשריים לבעיית קשב וריכוז, תסמינים אפשריים לאימפולסיביות ותסמינים אפשריים להיפראקטיביות.
דרגו מאמר זה
(2 דירוגים)

על התהליך וההחלטה של נתינת מרשם לריטלין

ריטלין ניתן לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז. הפרעה זו מורכבת מלקות קשב, מקושי של הילד להפעיל עכבות, למלא אחר כללים והוראות של המסגרת החינוכית ולעיתים בשל פעלתנות יתר. ישנן דרכים רבות להתמודד עם הפרעת קשב וריכוז והן כוללות בין השאר, עיצוב התנהגות, טיפול רגשי, טיפול התנהגותי קוגניטיבי, פיתוח אסטרטגיות למידה וטיפול תרופתי. במאמר הנוכחי אנו נרחיב על טיפול התרופתי עלי ידי ריטלין, קונצרטה או ריטלין LA. (פירוט לגבי ההבחנה שבין הסוגים השונים של התרופות ניתן לראות במאמר "על ריטלין והשימוש בו" שפורסם באתר זה).

המרשם לריטלין או לקונצרטה יכול להינתן על ידי נוירולוג, פסיכיאטר או רופא ילדים בלבד. אולם פעמים רבות אנו כהורים מוצאים את עצמנו בדילמה האם להפנות את הילד שלנו לאבחון רפואי. לעיתים אנו כהורים או המורה בבית הספר חשים שהילד תזזיתי מידי או מתקשה להתרכז. לפיכך, השאלה, מתי להפנות את הילד לבדיקה רפואית היא חשובה מאוד. זאת, תוך נגיעה בסממנים הפיזיולוגיים, ההתנגותיים והסביבתיים המאפיינים ילדים הזקוקים להפנייה של רופא מומחה. כמו כן, מומלץ כי הפניה תעשה תוך המלצה של אנשי מקצוע כגון פסיכולוגים, אנשי חינוך ועובדים סוציאליים.

ריטלין זו תרופה שבה החלו להשתמש מאז סוף שנות החמישים בארה"ב. בתחילה עשו בה שימושים רבים, כגון חומר המדכה תיאבון, כתרופה ממריצה וכו'. אולם מהר מאוד היא התגלתה כתרופה יעילה עבור ילדים ומבוגרים שלהם יש הפרעות קשב וריכוז וכן עבור חולים בנרקולפסיה, שהיא מחלה, שבה קיימת נטייה קיצונית להירדם בזמן פעילות מונוטונית. החומר הפעיל בתרופה נקרה מתילפנידייט והשפעתו הנוירולוגית כוללת שחרור מוגבר של דופמין באונה הפרונטלית. התרופה נחשבת לבטוחה יחסית ומועטת בתופעות לוואי. יחד עם זאת, עשויים להתקיים מספר תופעות לוואי כגון: כאבי ראש, כאבי בטן, וקשיי הירדמות בלילה. כמו כן, התרופה עשויה שלא לעזור להתגבר על התסמינים של הפרעות קשב וריכוז לכעשרים אחוז מהילדים להם ניתן מרשם של ריטלין .

במהלך שנים רבות, ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז היו משמשים מוקד להאשמות רבות ביחס להתנהלותם הבית ספרית. אנשי חינוך היו מאשימים אותם בהעדר משמעת עצמית, בחוסר רצון ללמוד ובמוטיבציה נמוכה. הילדים הללו היו מתויגים כילדים מופרעים, בלתי ממושמעים ולעיתים אף כילדים אלימים. אולם, למן העשורים האחרונים של המאה העשרים, החלה להתמסד ההבנה שהתנהגותם של הילדים הללו נובעת מתוך קושי פנימי, המשפיע על התנהגותו של הילד. חלק ניכר מהילדים הללו הם בעלי פוטנציאל קוגניטיבי גבוה ובעלי מוטיבציה ללמוד ולהתפתח אולם, הם מתקשים לשבת בשקט ולמקד את תשומת ליבם כלפי חומר הלימוד. מעניין לציין כי פי שניים עד שלושה מהבנים מאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז ולוקחים ריטלין באופן קבוע מאשר בנות.

ישנם ילדים הלוקחים ריטלין במטרה שיעזור להם להתמודד עם היבטים של אימפולסיביות והיפראקטיביות, המאופיינים בתזזיתיות ובחוסר מנוחה.ישנם ילדים, הלוקחים את התרופה על מנת שתעזור להם להתמודד עם הפרעות קשב, ריכוז ומוסחות, הנוגעים לקושי להתרכז בחומר הלימוד בלבד.

כמה מילים על התהליך בטרם ההפניה לרופא מומחה

ההחלטה האם לקחת או לא לקחת ריטלין היא מורכבת וכוללת בחובה תהליך ארוך של אבחונים והמלצות הנעשות על ידי אנשי מקצוע. להורים חשוב מאוד לשמוע את התרשמותה של המחנכת של הילד, לגבי התסמינים הנוגעים להפרעות קשב וריכוז (שיובאו בהמשך המאמר) בכיתה וכן להיות קשובים להתנהלותו של הילד בתוך הבית. כמו כן, כדאי לבדוק האם התנהגויות כגון חוסר מוטיבציה ללמוד, חוסר רצון לקבל סמכות ותנועתיות רבה, הנוטות לעיתים לקבל פרשנות של ילד בעייתי ולא ממושמע יכולות להיות מוסברות בסמפטומים של הפרעות קשב וריכוז.

לאחר ההתייעצות עם הצוות החינוכי של בית הספר, חשוב לבקש פגישה עם פסיכולוג בית הספר, עם פסיכולוג ילדים או עם איש טיפול המכיר את הילד. הפסיכולוג עשוי לעזור להורים לשים לב לתסמינים של הפרעות הקשב והריכוז ולבחון אפשרויות נוספות להתנהגותו של הילד, כגון קשיים רגשיים, לקויות למידה, דכאון, משבר רגשי, מצב חברתי לא טוב בכיתה וכו'. פעמים רבות כדאי להפנות את הילד לאבחון דידקטי או לאבחון פסיכולוגי על מנת למפות את נקודות החוזקה ואת הקשיים של הילד.

לאחר התייעצות עם אנשי המקצוע הללו, יש לקבוע תור אצל רופא מומחה. הרופא ישוחח איתכם ההורים ועם הילד על התנהגותו, יעבור על עיקרי התסמינים של התנהגותו ויבצע מבחן טובה, שזהו מבחן ממוחשב הבודק את יכולתו של הילד להתרכז. המבחן יעשה פעם אחת ללא ריטלין ובפעם השניה עם ריטלין, זאת על מנת למלוא האם התרופה עזרה לילד לשפר את הישגיו במבחן הטובה. במידה והישגיו במבחן עם התרופה טובים יותר, יתכן והרופא ימליץ על שימוש בריטלין. בהתאם לסוג התוצאות ולדיווח של ההורים, יבחר המרשם המתאים לאופיה של התרופה ולמינון שלה. מרכיב חשוב בבחירת סוג התרופה קשור לרגישויות של הילד ולאופיו. לאחר ההחלטה על השימוש בתרופה, חשוב לתת מקום גם לפתרונות נוספים עבור הילד כגון טיפול רגשי, הדרכת הורים והתערבות התנהגותית.

אם כן, אז מתי נבדוק אפשרות להפנות את הילד לאבחון קשב וריכוז?

להלן סקירה של התסמינים העשויים לעורר בנו סימן שאלה לגבי הפנייה לרופא מומחה, במטרה שיבדוק אפשרות לנטילת ריטלין או קונצרטה. אנו נחלק את התסמינים לשלושה מוקדים: תסמינים אפשריים לבעיית קשב וריכוז, תסמינים אפשריים לאימפולסיביות ותסמינים אפשריים להיפראקטיביות.

תסמינים אפשריים לממד של קשב וריכוז

ריטלין כאמור, עשוי לעזור לילדים להתמודד עם הפרעות קשב ועם צורך להתרכז במטלה או בפעולה מורכבת. לשם כך, חשוב להכיר את האפיינים של הפרעות מסוג זה. התסמינים האפשריים להפרעות הקשב והריכוז נוגעות קודם כל לקושי של הילד להתמקד בפעולה אחת יתר על המידה, בעיקר כאשר זו דורשת ממנו את אחד מערוצי הקשב, כגון קריאה, כתיבה, הקשבה להרצאה והתמקדות במטלה הדורשת פרטים רבים ומורכבים. יש לשים לב גם לקושי של הילד לעקוב אחר שיחה, אנו הזהה זאת במידה והילד נוטה להתפרץ לדברי אחרים, להטות את הנושא להיות מואוד אסוציאטיבי ולהתקשה ליצור קשב עין. כמו כן אנו נתרשם שהילד מתקשה לייצר שיחה זורמת ושוטפת וכי הוא נוטה להיות מוסח בקלות ולעבור מנושא אחד לשני. סמפטום נוסף קשור לקושי להתחיל ולסיים משימות שאותן הוא התבקש לעשות על ידי גורם חיצוני או בשל רצונו הפרטי. יחד עם זאת, פעמים רבות נמצא שכאשר יש לילד עניין רב בשיחה ובנושא המדובר, רמת הקשב שלו תעלה.

תסמינים אפשריים לממד של אימפולסיביות

אימפולסיביות נגרמת מקושי של האדם לשלוט בדחפיו. אדם מסוג זה יטה לפעול ללא מחשבה מוקדמת להשלכות התנהגותו, על אף שיש לו את היכולת להבין התנהגויות אלו. אנו נגלה אצלו התנהלות פזיזה, תוך צורך בסיפוק מיידי. אם כן, כאשר אנו מתבוננים בילד אימפולסיבי, נוכל לזהות שני מרכיבים. ניתן להבחין בהתנהגות האימפולסיבית עצמה, העשויה לכלול את חוסר יכולתו של הילד לשלוט בדחפיו, להימנע ולדכה את תגובותיו. כמו כן ניתן לזהות את המרכיב של בחירה אימפולסיבית, הכוללת קושי בבחירת החלטות שקולה והעדפת מטרות לטווח הקצר, מאשר מטרות השייכות לטווח הארוך.

ילדים אימפולסיביים יגלו סף תיסכול נמוך, יתקשו להפסיד בכבוד ויתקשו לתכנן לטווח ארוך, תוך הפעלה של שיקול דעת. כמו כן, אנו עשויים למצוא אצל הילדים הללו קושי לקבל את סמכותה של המחנכת, לשמוע בקול ההורים והם עשויים אף להתקשות להראות שליטה עצמית. במילים אחרות, כאשר ילד אימפולסיבי רוצה משהו, קשה מאוד לעמוד כנגדו ולסרב לו. אם זאת, הדרך לעזור לילד זה להתמודד עם הדחפים שלו, היא דווקא להוכיח לו את יכולתו לעמוד בעוצמת דחפיו ולדחות סיפוקים.

תסמינים אפשריים לממד של היפראקטיביות

היפראקטיביות הינה פעלתנות יתר, היא נוגעת לקושי של האדם לדכה את תגובותיו ולווסת את התנהגותו. פעמים רבות, אדם היפר אקטיבי ידע כיצד עליו לנהוג, אולם הוא יראה על חוסר יכולת להתאים את ההתנהגות שלו לסביבה.

ילדים היפר אקטיביים יראו על חוסר שקט מוטורי, הם יטו להרבות בפעולות של קימה, ישיבה וריצה, תוך פעלתנות מרובה. כאשר נתבונן על ילדים אלו בזמן השיעור, נשים לב שהם מזיזים את הרגליים שלהם באופן מתמיד כאשר הם ישובים בכיסא, לעיתים הם יראו על נטייה להתפטל ולנוע במקום ישיבתם, תוך רצון לקפוץ ולהתרוצץ. פעמים רבות אנו משמע שהם נוקשים בעפרון, מראים על התעסקות מתמדת בידיים ומדברים לעיתים קרובות עם השכנים שלהם לספסל הלימודים. כמו כן, לילדים היפראקטיביים תהיה נטייה לדיבור אינטנסיבי ולמעבר מפעילות אחת לפעילות אחרת בטווחי זמן קצרים, מבלי לסיים את כל הפעילות במלואה.

לסיכום: ההחלטה על מרשם של ריטלין או קונצרטה הוא תהליך מורכב הקשור להתייעצות עם מגוון רחב של אנשי מקצוע ושל התרשמותם של סביבתו של הילד. מירשם הריטלין יכול להינתן רק על ידי נוירולוג ילדים, פסיכיאטר או רופא ילדים. ואולם המעקב השותף אחר השפעתה של התרופה וכן אחר השפעתה על הילד נעשית על ידי המבוגרים הנמצאים בסביבתו הקרובה של הילד: ההורים והמורים. לפיכך, יש להיות ערנים להפעתה של התרופה על הילד, לשאלה האם התרופה עוזרת לילד בלימודיו ובקשריו החברתיים ולבחון ככלל את השפעתה של התרופה על הרגשתו האישית של הילד. לבסוף, הדבר החשוב ביותר הוא לתת לילד מקום לבטא את מחשבותיו, את תחושותיו לגבי התרופה ולדבר על הצרכים והרצונות שלו. על אף, שהאחריות לגבי הלד מצויה אצל ההורים, יש מקום נרחב להקשיב לדבריו של הילד, לקיים דיאלוג בין ההורה לבין הילד ולתת לילד מקום בתהליך הארוך והמורכב של האבחון וההחלטה.

דרגו מאמר זה
(2 דירוגים)

קראו עוד בנושא...