התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - טיפול פסיכולוגי

שלמה אריאל
מומחה-מדריך בפסיכולוגיה קלינית ובטיפול משפחתי וזוגי, בילדים במשחק

מומחים מובילים - טיפול זוגי

ויוי שמואלי
מדריכה ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת מוסמכת לפי גישת האימאגו

מאמרים שיכולים לעניין אותך



דיסקלקוליה, לקויות בחשבון

דיסקלקוליה כוללת בתוכה מגוון של לקויות המתבטאות בקושי למידה ספציפי במתמטיקה. שכיחותה באוכלוסיה באוכלוסייה נע בין שלושה לשישה אחוזים. הקשיים ניכרים בהבנת מושגים מתמטיים, בהבחנה כמותית ובעשיית פעולות חשבוניות כגון חיסור, כפל וחילוק
הורים ברשת
דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

ילדים בעלי לקות במתמטיקה יתקשו להשוות בין כמויות, לאמוד ערך מספרי ולתפוס רצף פעולות חשבוניות. כמו כן, ילדים עם דיסקלקוליה עשויים להתקשות בלמידת מונחים חשבוניים ולתרגם בעיה מילולית לתרגיל הדורש חישוב. דיסקלקוליה יכולה להיגרם כתוצאה מגירעון בתפיסה חזותית. התפלגות מנת המשכל בקרב בעלי הדיסקלקוליה זהה לזו שבאוכלוסייה הכללית.

ניתן להבחין בין שני סוגים של דיסקלקוליה. סוג אחד נקרא - דיסקלקוליה נרכשת וניתן לשייך אותה לפגיעה מוחית שעבר האדם. סוג שני נקרא דיסקלקוליה התפתחותית והוא מאופיין בכך שהלקות התפתחה מהלידה ולא כתוצאה מפגיעה או אירוע במהלך החיים. נוסף על הבחנה זו, ניתן להבחין בין ביטויי הלקות: מאפיין אחד של הלקות נותן דגש על הבנה של הפעולות החשבוניות, במקרה זה בעל הלקות יתקשה לתפוס את פעולות חשבוניות כגון כפל וחילוק שנתפסות בדרך כלל באופן אינטואיטיבי. מאפיין נוסף כולל קושי בתפיסת מרחב וזמן, במקרה זה בעל הלקות יתקשה לפענח סימנים בזיהוי כיוונים, בתפיסת זמן והערכה נכונה של מרחק. מאפיין שלישי נוגע ללקות בזיכרון ארוך הטווח וזיכרון, בקצב העיבוד ובקצב הדעיכה של פריטים בזיכרון. מאפיין רביעי נוגע ללקות מילולית, הנוגעת לקשר שבין ביצוע פעולות חשבוניות לבין מונחים מילוליים הקשורים לכמויות, כגון להעלות, להוסיף, להגדיל וכו.

זיהוי דיסקלקוליה בילדים - במטרה לזהות דיסקלקוליה:

א.יש לבחון את הבנתו של מושג המספר בהיבטים הסידוריים והכמותיים. כלומר, האם ילד יודע לספור ולמנות איזה מספר בא אחרי מה. כאשר ילד חוזר אחר מספר שהוא כבר אמר, וכאשר הוא יתקשה למנות עצמים.

ב. הילד יתקשה לתפוס כמות באופן אינטואיטיבי. לדוגמה כאשר נזהה שילד סופר ארבעה וחמישה עצמים והוא אינו מסוגל לזהותם ללא מניה. כאשר נזהה שילד יספור מחדש את החפצים, בכל פעם שנשנה את סדרם ויתקשה להבין את שימור הכמות.

ג. נמצא שהילד אינו מבין את משמעותן של פעולות החיבור, החיסור, הכפל והחילוק.

דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

קראו עוד בנושא...

  • ילדים ומשחקי אש, איך היא קשורה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז?
    ל"ג בעומר עוד רגע כאן, וזו הזדמנות טובה לדבר על הקשר בין חג, למשחקים ובאש והפרעות קשב וריכוז. אורן זך, מדריכת הורים לגיל הרך המתמחה בהפרעות קשב וריכוז מסבירה למה כדאי לשים לב ואיך לסייע לילדים ולנו לעבור את החג הזה עם הרבה כיף והנאה. 
    עוד
  • 3 עקרונות לחיזוק הביטחון העצמי של ילד עם לקויות למידה
    בכתבה זו נדבר על מהו תפקידם של הורים בבנית הביטחון העצמי של ההורים באמצעות צפייה בהרצאתו של ריצ'רד לבוי, אשר מקביל את הביטחון העצמי של ילדים למשחק הפוקר היומי שאותו משחקים הילדים בכל פעם שהם באים במגע עם הסביבה שלהם. 
    עוד
  • 8 תחלואות שמתחפשות להפרעת קשב וריכוז
    רגע לפני שאתם שולחים את הילד לאבחון ובודקים האם יש לו הפרעות קשב וריכוז, כדאי לכם לקרוא את המאמר הבא כדי למנוע טיפול לקוי. אורן זך, מדריכת הורים לאתגרי קשב וריכוז מציגה לפניכם 8 תחלואות שהתסמינים שלהם יכולים להראות לנו כמו הפרעות קשב וריכוז.
    עוד
  • היבטים רגשיים ביחסי הורים וילדי ADHD - סיקור הכנס
    כנס מקצועי שהתקיים ברעננה ובו השתתפו מומחים שונים בתחום ADHD  שופך אור על נושא – ההיבטים הרגשים ביחסי הורים ילדים.
    עוד
  • בדידות אצל ילדים עם לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז
    מחקרים מראים כי ילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז נתקלים בקשיים חברתיים. חסך במיומנויות חברתיות אינו מאפיין ייחודי של לקות הלמידה אלא תופעה נלוות ללקות הלמידה. אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בהפרעות קשב וריכוז מסבירה מהם הגורמים לכך וכיצד כהורים אנו יכולים לסייע לילדנו להתגבר על הבעיות הריגשיות וההתנהגותיות. 
    עוד