התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

אורית רוזנבוים
הדרכת הורים, קבוצות הורים והדרכה פרטנית

מומחים מובילים - טיפול זוגי

מה כדאי לקנות?

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - דבי הדבורה

    3

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - טובי הכבשה

    girlsheep

מאמרים שיכולים לעניין אותך



כוחנות, חוסר אונים נרכש של ילדים והאתגרים בגן העירוני

האם כמות הסייעות בגן, בו נמצא ילדכם, קטנה מן הדרוש? מה צפוי לקרות, כאשר הגן אינו מותאם לילד? מהו המחיר שכולנו נשלם בגין ה"חיסכון" בסייעות בגיל הרך? בפרק השני של סדרת מאמרים זו, אורית רוזנבוים, מרצה בכירה במכון אדלר, מתארת כיצד המציאות המאתגרת בגן הילדים העירוני עלולה להשפיע על הדימוי העצמי של הילד ועל תפיסתו את העולם סביבו, על פי הגישה של אלפרד אדלר.

אורית רוזנבוים, מנחה בכירה במכון אדלר
דרגו מאמר זה
(3 דירוגים)
חוסר אונים נרכש חוסר אונים נרכש Big Stock Photo

תהליך הגמילה מחיתולים מתחיל אצל רוב הילדים באזור גיל השנתיים ונמשך עד גיל 3 וחצי ואף יותר. חלקם יגמלו תוך ימים ספורים, בעוד שאצל האחרים התהליך יהיה ממושך יותר. מכאן, שחלק מהילדים המגיעים לגן עירוני בגיל 3 טרם נגמלו.

כיצד מתמודדים עם ילדים שטרם נגמלו בגן ילדים עירוני?

בגן עירוני, בו כמות הסייעות קטנה מהדרוש, הצוות יזעיק את ההורים לבוא להחליף את בגדיו הרטובים של ילד ש"פספס". לפיכך, הורים רבים נכנסים ללחץ לקראת פתיחת שנת הלימודים וממהרים "לגמול" את הילד. גמילה, כידוע, היא תהליך אישי הדורש בשלות. תהליך הגמילה צריך להיעשות בנועם, ללא לחץ, ובזמן המתאים לילד. חלק מהילדים, שהוריהם האיצו בהם להיגמל, ממשיכים "לפספס". מחיר המחסור בסייעות עלול להיות כבד: ילדינו עלולים לפתח הגיון פרטי שאינו לטובתם ושאינו בשירות החברה.

אני רוצה להזמין אתכם להתבונן בחוויה של הילד ש"ברח" לו. הוא זקוק לעידוד ולתמיכה מהסביבה. במקום עידוד, הוא חווה עכשיו חוויה נוספת, שבלשון המעטה אינה תורמת להיווצרות דימוי עצמי חיובי: הוא ממתין (רטוב, ומבויש) להורה, שיבוא להציל אותו ולהחליף את בגדיו. הילד עומד חסר אונים, במקום בו הוא אמור להיות ולהרגיש במיטבו, ומצפה שאחד ההורים יגיע על מנת לגאול אותו. ילד כזה יתקשה להרגיש במיטבו בגן הילדים – להרגיש שייך!

אפשר להניח, כי ילדים שאינם מקבלים מספיק התייחסות אישית, מותאמת, לצרכים שלהם, יסיקו מסקנות ברוח זו על החיים:
  • מי אני? קטן, חלש, תלוי באחרים.
  • מי האחרים? חזקים, יכולים, מסוגלים.
  • איך החיים אמורים להיות? אני צריך להילחם, כדי שיבחינו בי! או: אין סיכוי שיתחשבו בדעתי, כי אני לא נחשב כאן.
  • מה מסוכן עבורי? עבור הילד שנלחם – מסוכן להפסיד. הוא יאמץ התנהגות כוחנית, ויעשה כל שביכולתו כדי לנצח, לקבוע, לדאוג שתיקחו אותו בחשבון. הוא לא למד להתחשב – הוא למד לדרוש. גם הוא וגם החברה ישלמו מחיר כבד על כך.
והילד שהתייאש? כאשר אנו חווים שוב ושוב חוסר אונים, בו אין באפשרותנו להשפיע על המצב, עלול להתפתח חוסר אונים נרכש. רצף של חוויות מייאשות, מוביל לבניית דימוי עצמי שלילי: אני לא טוב, אני לא מסוגל.

סיפורו של הפיל – חוסר אונים נרכש

רבים מכירים את סיפורו העצוב של חורחה בוקאי על חוסר האונים הנרכש של הפיל:

"כשהייתי קטן, אהבתי מאוד את הקרקס. במיוחד אהבתי את החיות, ומכל החיות אהבתי את הפיל.

במשך ההופעה הציג היצור הענקי הזה את כישוריו. בהפסקה שבין ההופעות היה הפיל קשור בשרשרת ליתד שהייתה נטועה באדמה. היתד הייתה חתיכת עץ זעירה, ורק כמה סנטימטרים ממנה היו תקועים באדמה.

למרות השרשרת הכבדה והחזקה היה ברור לי לחלוטין, שהחיה הזאת שיכולה לעקור עץ שלם מהשורש ללא קושי, יכולה בקלות רבה למשוך את היתד הקטנה מהאדמה ולברוח.

התעלומה הייתה ברורה וגלויה לעין: מה עוצר בעדו? מדוע אינו בורח?כשהייתי בן חמש או שש, עדיין סמכתי על חכמתם של המבוגרים, שלשאלתי ענו, כי הפיל לא בורח משום שהוא פיל מאולף.

שאלתי את השאלה המתבקשת: אם הוא מאולף, אז למה צריך בכלל לקשור אותו? לא זכור לי שקבלתי תשובה הגיונית.

עם הזמן שכחתי את תעלומת הפיל והיתד, אך לפני כמה שנים פגשתי מישהו מספיק חכם, שידע את התשובה:  “הפיל לא בורח כי הוא קשור ליתד דומה מאז שהיה צעיר מאוד.”

עצמתי את עיניי ודמיינתי את הגור הקטן, רגע אחרי שנולד… אני בטוח שאז הפילון דחף, משך, הזיע והתאמץ להשתחרר, אבל לשווא! היתד הייתה חזקה ממנו. אני מוכן להישבע שהפילון היה נרדם מותש מהמאמצים, כדי לקום למחרת היום ולנסות להשתחרר, וכך גם ביום שאחרי ובזה שאחריו.

עד שיום אחד, יום נורא מבחינתו, השלים עם חוסר האונים שלו ונכנע לגורלו.הפיל העצום ורב העוצמה הזה שאנו רואים בקרקס לא בורח מפני שהמסכן מאמין שהוא אינו מסוגל לברוח. חוסר האונים שחש זמן קצר לאחר הולדתו נחקק בזיכרונו.

הגרוע מכל – הוא מעולם לא שב לערער ברצינות על הזיכרון הזהומעולם לא ניסה לחזור ולהעמיד את כוחו במבחן."

אופי הילד ואתגרי החיים

ילדים, כאמור, אינם נולדים עם "אופי", הם מפתחים אותו. אין לנו שליטה על המסקנות שהם יסיקו מהמפגש שלהם עם אתגרי החיים, אבל יש לנו השפעה רבה ואחריות גדולה על יצירת סביבה מאפשרת עבורם. כאשר אנחנו, כחברה, מייצרים מציאות שאיננה מיטיבה, אנחנו מצמצמים את אפשרויות הבחירה שלהם, ודוחקים ילדים רבים למסקנות, שיזיקו גם להם כפרטים וגם לכולנו ולחברה: ילדים שיבחרו בדרך כוחנית, כדי להדגיש בפנינו את כוחם, וילדים שיתייאשו ויפתחו חוסר אונים נרכש.

אם מקבלי ההחלטות יחשבו את מחיר הכוחניות ו/או חוסר האונים הנרכש מול שכרה של הסייעת הנוספת בגן, אני מקווה שההחלטה תהיה ברורה: בכל גן עירוני חייבת להיות סייעת אחת נוספת, לפחות! כיצד יכול הצוות החינוכי בגן להעצים את תחושת השייכות של הילד? על כך בפרק הבא בסדרה. 

תחושת שייכות בגיל הגן - מותרות או צורך קיומי

ביבליוגרפיה

  • המוח העירום - מאת ריצ'רד רסטאק הוצאת אריה ניר 
  • שמע סיפור מאת: חורחה בוקאי הוצאת כתר
דרגו מאמר זה
(3 דירוגים)

מידע נוסף

  • authorId: 1005

קראו עוד בנושא...

  • איך טקסים משפחתיים תורמים לקשרים משפחתיים?
    פסח הוא חג המלווה בהרבה מאוד טקסים. לכל משפחה טקסים ומנהגים משלה, אורית ויג, מדריכת הורים ועובדת סוציאלית (MSW) מסבירה כיצד טקסים נוצרים במשפחה ומדוע הם חשובים. 
    עוד
  • מה הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעות שינה אצל ילדים
    לשינה וערנות יש השפעה והשלכות על חיי היום יום בהיבטים שונים, ובעיקר התנהגותיים, ומהווה מווסת מכריע בהתפתחותה  של התאמה חברתית, אקדמית ושל יציבות נפשית. במאמר זה אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בתחום אתגרי קשב וריכוז, בוחנת את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעת שינה.
    עוד
  • אבא, אמא תקשיבו לי בבקשה!
    הורים לילדים צעירים מתלוננים על כך שילדיהם לא מקשיבים להם. הורים למתבגרים צעירים ובני נוער מוטרדים שכמעט ואינם יודעים מה עובר על ילדיהם בחיי היום יום. הקשבה הינו כלי התקשורת החשוב מכולם המבטיח שמירה על יחסים טובים, אז מדוע הפסקנו להקשיב ואיך נגרום לילדים להמשיך לדבר.
    עוד
  • תקשורת? זה מדבק
    על פי אדלר, יש לתקשורת השפעה רבה על עיצוב תפיסת עולמם של הילדים. אם כך, כיצד נתקשר באופן יעיל עם ילדנו כך שהמטרות שלנו יבואו לידי ביטוי באופן מיטבי. מאמרה של ענבל עובדיה, מדריכת הורים בשיטת אדלר. 
    עוד
  • איך ילדים לומדים? גם בחופש הגדול
    לעיתים נראה כי ילדנו מעבירים את החופש הגודל בחוסר מעש ובבטלה, אך למעשה הם לומדים בכל רגע נתון. בכתבה הבא, אורית וייג, עובדת סוציאלית, מדריכת הורים ובעלת הורות בנחת מסבירה כיצד למידה זו מתרחשת.
    עוד