התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

אורית רוזנבוים
הדרכת הורים, קבוצות הורים והדרכה פרטנית

מאמרים שיכולים לעניין אותך



כיצד גן הילדים משפיע על עיצוב אישיותו של הילד

על מה חשוב להקפיד בבחירת גן ילדים? מה צפוי לקרות, כאשר הגן אינו מותאם לילד? וכיצד כל זה קשור לדרישת ההורים להוסיף סייעת בכל גן לגילאי 3-4? בסדרת מאמרים זו, אורית רוזנבוים, מרצה בכירה במכון אדלר, מתארת כיצד גן הילדים עשוי להשפיע על הדימוי העצמי של הילד, ועל תפיסתו את העולם סביבו, על פי הגישה של אלפרד אדלר.
אורית רוזנבוים, מנחה בכירה במכון אדלר
דרגו מאמר זה
(7 דירוגים)
כיצד גן הילדים משפיע על עיצוב אישיותו של הילד Big Stock Photo
ילדים אינם נולדים עם "אופי" ועם דימוי עצמי: הם מעצבים אותם! בשנים הראשונות לחייהם, ילדים נותנים לעצמם תשובות לארבע שאלות, שאלפרד אדלר קרא להן "היגיון פרטי": מי אני? מי האחרים? כיצד אמורים להיות החיים, כדי שארגיש כאן במיטבי? מה מסוכן עבורי?  עלינו, כהורים, מוטלת אחריות רבה בבחירת גן הילדים, שכן לגן השפעה רבה על עיצוב אישיותו של הילד. אז מה חשוב בבחירת גן ילדים?

כל אחד מאתנו מצויד בהיגיון פרטי משלו, המבוסס על התנסותו בחיים, על המסקנות שהסיק מהתנסות זו ועל התשובות שגיבש לארבע השאלות הללו. בעזרת ההיגיון הפרטי אנו משתלבים בשדות חברתיים שונים בדרכנו הייחודית. בשפה היומיומית, קוראים לזה "אופי".

כהורים, מחנכים ומקבלי החלטות, אנו נושאים באחריות כבדה: תפקידנו, בין היתר, להשפיע על פיתוח ההיגיון הפרטי של הילדים – היגיון פרטי, שיאפשר להם להשתלב היטב בחברה, תוך מתן מענה הן לייחודיות שלהם והן לצרכי החברה. אנו שואפים, כי יוכלו להרגיש במיטבם, בכל שדה חברתי שיפגשו, להרגיש שייכים. בנוסף, הם אמורים לפתח עמדה חיובית כלפי בני אדם, בעלי חיים, הצומח והדומם, כל העולם הסובב אותם. עמדה זו נקראת זיקה חברתית. אנשים, שהזיקה החברתית שלהם היא חיובית, תורמים לעצמם ותורמים לסביבתם. אנשים בעלי זיקה חברתית נמוכה אינם תורמים, ואף עלולים לפגוע.
השאיפה היא לגדל ילדים, שיתנו לעצמם תשובות ברוח הזו:
  • מי אני? אדם אהוב, תורם, בעל יכולות,  שייך, שווה ערך.
  • מי האחרים? אנשים שווי ערך.
  • איך החיים אמורים להיות? שיתוף פעולה, הידברות, כבוד הדדי – כל מה שיאפשר לכולנו להביא את עצמנו לידי ביטוי, תוך תרומה לחברה.
  • מה מסוכן עבורי? לרוץ לכביש, לגעת בתנור לוהט וכו'.

חשיבותה של תחושת השייכות בגן הילדים

ילדים שירגישו שייכים יוכלו להתפתח כראוי וגם לפתח זיקה חברתית ברמה גבוהה. להיות שייך ולהרגיש שייך, אלו הם שני דברים שונים. תינוק נולד והוא שייך להוריו. כשהוריו רושמים אותו לגן, הוא שייך לקבוצת הגן. עם זאת, השאלה החשובה היא - האם הוא מרגיש שייך?
תחושת השייכות היא כמו ניצן שנולד אתנו, ויש לפתח אותו. לשם כך, יש להכיר את הצרכים של הילד, ולתת להם מענה מותאם גם בבית וגם בגן. ילדים צריכים לקבל מענה הן לצרכים הפיזיולוגיים שלהם (כגון מזון ושתיה) והן לצרכים הפסיכולוגיים שלהם (כמו יחס חם וזמין).
 
בעבר, חשבו שפגים באינקובטור זקוקים למזון ותרופות. היום ידוע, כי המגע האנושי חשוב לא פחות להתפתחותם התקינה של הפגים. פעם, ילדים מאושפזים היו זוכים רק לביקור הוריהם. כעת, במחלקות הילדים בבתי החולים, ההורים צמודים לילד שלהם 24 שעות ביממה, כי ברור לכל, שיש לתת מענה גם לצרכים הרגשיים של הילד, ולא להסתפק במתן מזון ותרופות בלבד.

איך גן הילדים משפיע על הדימוי העצמי של הילד?

ילדים נולדים חסרי אונים, ללא דימוי עצמי, חסרי מאגרי עידוד. הם תלויים בנו, המבוגרים, וזקוקים לנו כדי שניתן מענה לצרכים שלהם: הפיזיולוגיים והפסיכולוגיים. הם צריכים אותנו, ואנחנו מחויבים להיות שם עבורם ולשמש להם כעמודי התווך בחייהם.
 
בשנים הראשונות לחיים, מתעצב הדימוי העצמי של הילד. הוא מתחיל לשאול את עצמו: מי אני? מה אני חושב על עצמי? מה אני יכול לעשות? האם אני טוב? האם אני מסוגל? ילדים זקוקים לכמות רבה של התפעלות והתייחסות אישית: הם זקוקים למבוגר אמפטי, שיהיה שם, ילווה אותם, ישקף להם את היכולות שלהם, יעודד אותם כשהם לא מצליחים, יתפעל מהם ויאמין בהם!
 
הם עדין לא יכולים לעודד את עצמם, הם זקוקים למבוגר, שישקף להם את הכוחות שלהם ויחבר אותם ליכולות שלהם, לכוונות הטובות שלהם, לצעדים הקטנים והמשמעותיים שהם עושים, כאשר הם מתפתחים. והתפתחות היא תהליך. תהליך שדורש זמן, סבלנות, ליווי אוהב, פניות של האדם המלווה אותך.

איך בוחרים גן ילדים? 

בבואנו לבחון האם מסגרת חינוכית מתאימה לילד שלנו, נרצה לוודא מספר דברים בסיסיים: גננ/ת מוסמכת, מקצועית וחמה, גן, אשר עונה על תפישת העולם שלנו (חינוך דתי, חינוך חילוני, גן אנטרופוסופי), נקי, מאוורר, מצויד במשחקים. נבדוק שהחצר מאובזרת, והמתקנים בטוחים לשימוש. נשאל מה התפריט – כמה ארוחות מקבלים הילדים? מה כלול בהן?
 
יש לקחת בחשבון גם את מספר אנשי הצוות, אשר מלווים את הילד שלנו. חשוב מאוד שכל אחד מהם יהיה אדם נעים, מכיל, קשוב, אוהב אדם. היחס המספרי בין צוות הגן לבין מספר הילדים בגן משמעותי ביותר: חשובה הזמינות של הצוות לילדים שלנו, לא פחות מאוכל בריא וניקיון!

הילד הזה הוא אני

את הכמיהה של הילדים – שיכירו אותם, ויראות את הייחודיות שבהם - היטיב לתאר המשורר יהודה אטלס:
"אנשים זרים שאני בכלל לא מכיר
ממקומות אחרים וגם פה מהעיר
הייתי רוצה שידעו כולם
שיש ילד אחד בעולם

והילד הזה, הילד הזה
הילד הזה הוא אני
והילד הזה, הילד הזה
הילד הזה הוא אני"
 
מתי הילד ירגיש "אני"? ילד ירגיש במיטבו "אני" – אם יהיה גם אהוב, גם נחוץ וגם יכול. אם זה לא יקרה – הוא ירגיש בצל. 
אהוב נחוץ יכול

ילד שמרגיש בצל, הוא ילד שאינו במיטבו, שאינו מרגיש שייך. לתחושת חוסר השייכות שלו יש השלכות משמעותיות – הן לגביו והן לגבי החברה כולה. כיצד כל זה קשור למחאת ההורים שעלתה לכותרות בשבוע האחרון? על כך במאמרים הבאים.
קראו את המאמר מהבא על : כוחנות וחוסר אונים נרכש של ילדים בגן הילדים העירוני

דרגו מאמר זה
(7 דירוגים)

מידע נוסף

  • authorId: 1005

קראו עוד בנושא...

  • איך טקסים משפחתיים תורמים לקשרים משפחתיים?
    פסח הוא חג המלווה בהרבה מאוד טקסים. לכל משפחה טקסים ומנהגים משלה, אורית ויג, מדריכת הורים ועובדת סוציאלית (MSW) מסבירה כיצד טקסים נוצרים במשפחה ומדוע הם חשובים. 
    עוד
  • מה הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעות שינה אצל ילדים
    לשינה וערנות יש השפעה והשלכות על חיי היום יום בהיבטים שונים, ובעיקר התנהגותיים, ומהווה מווסת מכריע בהתפתחותה  של התאמה חברתית, אקדמית ושל יציבות נפשית. במאמר זה אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בתחום אתגרי קשב וריכוז, בוחנת את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעת שינה.
    עוד
  • אבא, אמא תקשיבו לי בבקשה!
    הורים לילדים צעירים מתלוננים על כך שילדיהם לא מקשיבים להם. הורים למתבגרים צעירים ובני נוער מוטרדים שכמעט ואינם יודעים מה עובר על ילדיהם בחיי היום יום. הקשבה הינו כלי התקשורת החשוב מכולם המבטיח שמירה על יחסים טובים, אז מדוע הפסקנו להקשיב ואיך נגרום לילדים להמשיך לדבר.
    עוד
  • תקשורת? זה מדבק
    על פי אדלר, יש לתקשורת השפעה רבה על עיצוב תפיסת עולמם של הילדים. אם כך, כיצד נתקשר באופן יעיל עם ילדנו כך שהמטרות שלנו יבואו לידי ביטוי באופן מיטבי. מאמרה של ענבל עובדיה, מדריכת הורים בשיטת אדלר. 
    עוד
  • איך ילדים לומדים? גם בחופש הגדול
    לעיתים נראה כי ילדנו מעבירים את החופש הגודל בחוסר מעש ובבטלה, אך למעשה הם לומדים בכל רגע נתון. בכתבה הבא, אורית וייג, עובדת סוציאלית, מדריכת הורים ובעלת הורות בנחת מסבירה כיצד למידה זו מתרחשת.
    עוד