התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

אורן זך
מדריכת הורים לגיל הרך, התמחות בהפרעת קשב וריכוז

מומחים מובילים - טיפול פסיכולוגי

מומחים מובילים - טיפול זוגי

מה כדאי לקנות?

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - דבי הדבורה

    3

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - טובי הכבשה

    girlsheep

מאמרים שיכולים לעניין אותך



ילדים ומשחקי אש, איך היא קשורה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז?

ל"ג בעומר עוד רגע כאן, וזו הזדמנות טובה לדבר על הקשר בין חג, למשחקים ובאש והפרעות קשב וריכוז. אורן זך, מדריכת הורים לגיל הרך המתמחה בהפרעות קשב וריכוז מסבירה למה כדאי לשים לב ואיך לסייע לילדים ולנו לעבור את החג הזה עם הרבה כיף והנאה. 
אורן זך, מרגיעה, מסבירה ומדריכה הורים לאתגרי קשב וריכוז
דרגו מאמר זה
(1 דירוג)
ילדים ומשחקי אש, איך היא קשורה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז? 1 Dollar Photo
ל"ג בעומר ממש עוד רגע כאן, ריח המדורות, תפוחי אדמה ומדינה מעושנת טוב וטוב וגם ילדים אנרגטיים שעומלים רבות למען המדורה הכי מושלמת שלהם.
ל"ג בעומר הוא חג עם הרבה אנרגיות, חג שהוא כיף שכולל, ההתארגנות מרובה ומגבשת לפני, בה הילדים הולכים עם חבריהם לאסוף קרשים, להחביא שלא יגנבו את הקרשים, לשמור מקום בערב המדורה, להישאר ערים כל הלילה, זהו חג עם הרבה עניין.

יחד עם ההתרגשות זו, בכתבה הבא אדבר מעט על התופעה של משחקים באש וכיצד היא קשורה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז ADHD ילדים רבים ילדים אוהבים לשחק באש. הרבה שרפות החלו כתוצאה ממשחק באש, קשה לשכוח את השריפה בכרמל שפרצה כתוצאה מהדלקת מדורה של כמה ילדים והתוצאה ידועה לכולנו.

מדוע ילדים מדליקים שריפות ולא רק בל"ג בעומר?

המשמעות של המעורבות של הילדים באש הוא קשור מאוד לרמת התפתחות הקוגניטיבית שלהם. ישנם ילדים בגיל הרך אינם יכולים להבין את הקשר הישיר בין סיבה ותוצאה ויכולתם להבין שינויים מוגבלת באותה מידה, הם אינם יכולים להעריך שגם אש קטנה היא מסוגלת להפוך אש גדולה.

בדרך כלל, ילדים בגיל בית הספר יסודי, מבינים סיבה ותוצאה ושינויים, ולכן הם מסוגלים לתפוס שמשחק אחד יכול לשרוף את הבית. יחד עם זאת, אין להם באמת את היכולת להעריך באופן משמעותי עד כמה הם יכולים לשלוט באש. הסיבה היא שהם לא יכולים לצפות בקלות התפתחות של אירוע. ילדים אלו, לא מעריכים כמה מהר ובהחלטיות אש קטנה יכולה לצאת מכלל שליטה.                         

כמעט בכל יום, רוב הילדים רואים את המבוגרים בחייהם משתמשים באש, דבר הנעשה כבדרך אגב. לעיתים קרובות, מבוגרים מעודדים את הילדים להשתמש או להפעיל שליטה על אש, בין אם על ידי הדלקת נרות שבת או כיבוי את נרות על עוגת יום הולדת. מעשים אלו יכולים לחזק את המחשבה של הילדים שהאש היא לא מסוכנת במיוחד ושהם יהיו מסוגלים לשלוט בו בכל הנסיבות.              
הערכת המעורבות של ילד באש צריך להיעשות בהקשר של התנהגותו, התפקוד הקוגניטיבי, התפקוד החברתי והרגשי, ותפקוד משפחה.

להלן כמה נקודות שכדאי להיות מודעים אליהם:
  • מה נסיבות האירוע. לרוב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז שמשחקים באש אין להם כוונה לעשות נזק אלא הם פועלים באימפולסיביות, תוך שימוש במקורות הצתה זמינים באותו הרגע. נוער עם סוגיות מורכבות יותר נוטה יותר לחפש את חומרי הצתה ולהשתמש מאיצי בערה, ועלול להסתיר פריטים אלה עד צורך.
  • מראה של חרטה. ילדים מתמודדים עם בעיות רגשיות עשויים שלא להודות שהם הציתו את האש, ובמקום לכבות את האש או להזעיק עזרה, הם עלולים לברוח.
  • ההתנהגות הכללית של הילד. מלבד מעורבות האש, יש נקודות אחרות שיש להתייחס אליהם בבחינת התנהגותו של הילד. האם יש לו שליטה בדחפים? האם הוא לעיתים קרובות כועס? כמה טוב שהוא לנהל את הרגשות שלו? האם הוא מווסת ריגשית? מה הם היחסים עם חבריו?
  • משפחה והתנהגות ההורים. מהי ההיסטוריה של ההורה של מעורבות אש? מהו יחסיו של ההורה כלפי משחק באש של הילד? האם פיקוח הורי עקבי ויעיל? מה היא התגובה לאירוע השריפה של המשפחה?

תפקיד ההורים במניעת משחקים באש

הורים צריכים להבין שגם כאשר הילדים התחילו ללא כל כוונה משחק באש בלי מחשבה על גרימת נזק, שריפות שנקבעו על ידי ילדים יכולות לגרום לנזק ופגיעה חמורים.
רוב הילדים רואים אש כדבר "מוכר" שכיף להתעסק איתו הוא וקל לשליטה. ילדים צעירים פשוט לא מבינים את ההשלכות, וילדים גדולים יותר להעריך יתר על המידה את היכולת שלהם לשלוט באש.
הורים צריכים להיות מודעים לכך שהמודלים של שימוש באש שלהם מעביר מסרים התנהגותיים שאינם מצריכים מלל והתנהגותם משפיעה רבות ואף יותר מהדברים שהם אומרים לילדיהם.

שימוש מזדמן אש כמו השארת תנור, מדורה, גריל או נרות ללא השגחה, לא רק יוצר סיכונים מיידים, אבל המסר שעובר לילדים הוא שאש לא צריכה להיות מטופלת ברצינות. למשל, התעלמות מגלאי העשן, או ללכת לחפש אחר המקור של עשן במקום להוציא כולם מהמקום כאשר גלי העשן פועל, מעביר מסר שהעשן והגורם לו הוא לא עניין רציני.

אחראיות הורית ופיקוח בנושא אש חשוב באותה מידה בבית ומחוץ לבית. רוב ההורים מניחים כי ילדיהם בטוחים כאשר הם נמצאים בחדרי השינה שלהם. מחקרים מראים שרוב השריפות שפרצו היו בתוך הבית ממשחק של ילדים.
הורים רבים, אינם שמים לב לכך שהם משאירים חומרי הצתה (כמו גפרורים, מצת, נרות ועוד) זרוקים על שולחן או בסלון. חשוב להיות מודעים לכך שרגע אחד של סקרנות עלול להביא לשריפה שממנה אין חזור. ולכן, יש להגביל את הגישה לחומרי הצתה, להישמר מצתים, וגפרורים מחוץ לטווח ראייה ומטווח נגיעה – באופן אידאלי מומלץ לסגור את הדברים בארון נעול.
קיבעו חוקים וכללים והתמידו בכללים הקשורים באש לדוגמה, להבהיר שמצתים, גפרורים וכד' הם לא משחק והם לשימושם של מבוגרים בלבד. חשוב שכלל זה יהיה ברור ועקבי. ילדים רבים מניחים שאם הם מרשים לעשות משהו עם השגחת מבוגר, זה באמת בסדר להם לעשות את אותו הדבר כשהם לבד.

לילדי ADHD חג מלא התרגשות או אכזבה אחת גדולה

הילדים עם הכישורים החברתיים הטובים, אלו עם החברים, אלו שהם מנהיגים יככבו בחג זה. הם ימצאו קרשים במקומות הכי נסתרים, יגייסו את כל המשפחה וחברים, הם יהיו ברקיע השביעי ויהיו מאוד אחראים בזמן ההתארגנות. יחד עם זאת, הם גם עלולים להיסחף אחרי "שטויות" של ילדים אחרים ולהקצין את "השטות".
מנגד, ישנם ילדים שיש להם קשיים חברתיים והם לא ירגישו חלק מהקבוצה, הם לא יצטרפו לאסוף קרשים, בערב המדורה הם לא ירגשו חלק וירצו ללכת מהר הביתה.

6 טיפים להורים:

  1. הכינו את הילד מראש. תתחילו לדבר עם הילדים מעכשיו על החג, מה כללי התנהגות בזמן איסוף קרשים לדוגמה: אנחנו לוקחים רק ממקומות שמותר (לא נכנסים לבתים של אחרים, לא מאתרי בנייה וכד'). אנחנו נזהרים שלא יהיו מסמרים (אפשר להסביר למה יש מסמרים על הקרשים). אנחנו לא מדליקים מדורות קטנות או משחקים עם אש בלי מבוגר אחראי ליד ולא לפני החג. את השיחה הזו ניתן לעשות "הטיפטוף" עד יומיים שלושה לפני ואז לעשות שיחה רצינית. המטרה כל הזמן לתת לילד מידע מה מותר ומה אסור - לכוון אותו.
  2. השתמשו במשחק כדי להעביר את המסר והשלימו בשיחה. שחקו עם ילדכם לעשות משחק במה מותר לזרוק לאש ומה לא, מה מתכלה ומה לא, מה מעלה עשן ומה לא – על מנת שהילד ידע מה מותר לזורק למדורה ומה לא (למנוע מצבים מסוכנים הזמן המדורה).
    ולבסוף הסבירו לילדכם למה אסור לזרוק דברים לתוך המדורה, זריקת דברים עלולה לרוב ליצור גיצים, אשר בקלות יכולים להתלקח ולכן צריך להניח את הדברים שרוצים להוסיף למדורה בצורה עדינה.
  3. הסבירו את המשמעות של מדורה ושל חום. הסבירו לילדכם ששכל המדורה גדולה יותר ככה היא חמה יותר ולכן ככל שתתקרבו יותר יהיה לכם חם יותר וככל שהיא גדולה יותר היא מסוכנת ויכולה בקלות ובמהירות להיתפס על הבגד ולכן יש לשמור מרחק.
  4. יהיו עירניים למרכיבים החברתיים של החג. תבדקו עם אלו ילדים הילד הולך לאסוף קרשים, לאן הם הולכים. הילד צריך לדעת שיש מי משגיח ועם זאת גם סומכים עליו.
    במידה וילדכם מתקשה חברתית ואינו מוזמן לאסוף קרשים, תיזמו אתם איסוף קרשים עם הילד, אולי תתארגנו עם רכב גדול ותביאו לו ממקומות שאתם מכירים. לפעולה זו, שתי מטרות, האחת לגרום לילד להיות חלק מאווירת החג והמטרה השנייה להעצים אותו מול החברים שיכול להגיד "גם אני מביא קרשים", "אני שותף", "אני חלק מהקבוצה".
    יש ילדים אשר יגיעו איתכם, ההורים למדורה כיתתית או של הגן ולא ירגישו בנוח, הם ירצו את חברתכם. אל תאיצו בהם להשתתף או לעשות דברים שהוא לא רוצה או מרגיש לא בנוח. תכילו את הילד ואת פחדיו, את חוסר הנוחות, תאפשרו לו ללכת הביתה כשהוא מבקש גם אם לכם נעים בחברת מבוגרים אחרים. אפשר לעשות סימן מוסכם כשהילד מיצה את הבילוי הוא יסמן לכם ואתם תכבדו את בקשתו ללכת.
  5. דירשו מילדיכם לקחת אחראיות בערב ל"ג בעומר. הסבירו לילדכם שחשוב לשמור עמכם על קשר באותו יום. לאלו בעלי ילדים גדולים (מכיתה ד' – ה') שהולכים לבד למדורות הקפידו לתאם זמנים בהם הוא מודיע לכם שהכל בסדר, לדוגמה, כל שעה טלפון או הודעת SMS.
  6. הורים קחו גם אתם אחריות בערב המדורה. הורים לילדים גדולים שהולכים לבד למדורה –קחו אחראיות ותעשו תורנות הורים שיסתובבו באזור המדורה עם מטף כיבוי, מים ותיק עזרה ראשונה על כל מקרה שלא יקרה.
זיכרו ל"ג בעומר זה לא רק תפוחי אדמה, חבר'ה ושירה בציבור. מדי שנה באזור ל"ג בעומר מגיעים מספר רב של ילדים למיון, בשל בתאונות המתרחשות בזמן שהילדים אוספים קרשים למדורה, או במהלך ערב המדורות, כתוצאה מכוויות ופציעות שונות ולכן האחריות היא שלנו של"ג בעומר השנה יגיעו כמה שפחות ילדים לבתי חולים.
.
דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

מידע נוסף

  • authorId: 1009

קראו עוד בנושא...

  • איך טקסים משפחתיים תורמים לקשרים משפחתיים?
    פסח הוא חג המלווה בהרבה מאוד טקסים. לכל משפחה טקסים ומנהגים משלה, אורית ויג, מדריכת הורים ועובדת סוציאלית (MSW) מסבירה כיצד טקסים נוצרים במשפחה ומדוע הם חשובים. 
    עוד
  • הדרך להורות מושלמת

    אנחנו נמצאים בתקופת של ריבוי גירויים הגורמים לנו להתאפיין בתרבות עם הפרעת קשב וריכוז. הכל מהיר ועצבני והחיים מזמן כבר הפכו לסרט. אנחנו עסוקים כל הזמן, בעבודה, בקניות, בפלאפונים, בטלוויזיה, ובפרסומות. אנחנו רצים מדבר לדבר, לא נשאר לנו זמן להשקיע בעצמנו ובילדים. יעל גמליאלי, מטפלת באומנות בילדים ונוער מסבירה במאמר איך אנו כהורים יכולים יכולים להיות יותר נינוחים.

    עוד
  • מה הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעות שינה אצל ילדים
    לשינה וערנות יש השפעה והשלכות על חיי היום יום בהיבטים שונים, ובעיקר התנהגותיים, ומהווה מווסת מכריע בהתפתחותה  של התאמה חברתית, אקדמית ושל יציבות נפשית. במאמר זה אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בתחום אתגרי קשב וריכוז, בוחנת את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעת שינה.
    עוד
  • נגמלים מטיטולים? 9 דברים שכדאי לקחת בחשבון

    אז הגיע הרגע בו אתם חושבים על גמילה מטיטולים אבל לא סגורים עד הסוף... לא יודעים כיצד מתחילים, לא יודעים מה אומרים לקטנטנים, חוששים, מהססים ובעיקר מתלבטים – האם זה נכון בשבילו? האם הוא מוכן? ואם נתחיל ולא יהיה שיתוף פעולה? ומה אומרים לקטנצ'יק שפספס?...
    !לילך אוהב ציון  מסבירה לנו 9 דברים שכדאי לנו לקחת בחשבון

    עוד
  • אבא, אמא תקשיבו לי בבקשה!
    הורים לילדים צעירים מתלוננים על כך שילדיהם לא מקשיבים להם. הורים למתבגרים צעירים ובני נוער מוטרדים שכמעט ואינם יודעים מה עובר על ילדיהם בחיי היום יום. הקשבה הינו כלי התקשורת החשוב מכולם המבטיח שמירה על יחסים טובים, אז מדוע הפסקנו להקשיב ואיך נגרום לילדים להמשיך לדבר.
    עוד