התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

אורית וייג
עובדת סוציאלית ומנחת הורים

מומחים מובילים - טיפול זוגי

מה כדאי לקנות?

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - דבי הדבורה

    3

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - טובי הכבשה

    girlsheep

מאמרים שיכולים לעניין אותך



כיצד ללמד ילדים ערכים החשובים לנו?

סיור קצר ברשתות החברתיות לסוגיהן וזיפזופ בין ערוצי הטלוויזיה והרדיו השונים מגלה בפנינו מגוון רחב של תגובות רגשיות, דעות ומחשבות. ילדנו חשופים ומושפעים ממידע זה מאופן בו הוא מועבר. איך נוכל לוודא כי נצליח להעביר לילדים שלנו את הערכים החשובים לנו? ונצליח להחדיר בהם את הדעות המקובלות עלינו? הדרכת הורים, מאת אורית וייג, עובדת סוציאלית ומדריכת הורים.
אורית וייג, עובדת סוציאלית ומדריכת הורים
דרגו מאמר זה
(6 דירוגים)

תוך כדי האזעקות והריצות למרחבים מוגנים עולים רגשות רבים: פחד, בלבול, חוסר אונים, כעס, צורך בנקמה, תקווה לשלום, רצון לעזור ולהושיט יד, סולידריות לאומית, אומץ ועוד. הרגשות עולים ואיתן גם הדעות השונות בקרב בני הבית

סיור קצר ברשתות החברתיות לסוגיהן וזיפזופ בין ערוצי הטלוויזיה והרדיו השונים מגלה בפנינו מגוון רחב של תגובות רגשיות, דעות ומחשבות. בפייסבוק נכתבים פוסטים שדורשים להגביר את הנוכחות של צה"ל בעזה ולהגביר את עצמת התגובה לצד כאלו שבטוחים שהלחימה אינה כדאית ושחייבים למצוא דרך אחרת ומהר. על מסך הטלוויזיה מראיינים מומחים אשר מנתחים את המצב מכל זווית אפשרית, כל אחד וההמלצה שלו.

ואילו הילדים שלנו חשופים לכל התכנים האלו. ילדים חשופים גם למידע וגם לדרך שבה הוא מועבר. האם בעל הדעה מכבד או לא מכבד את החולקים עליו? האם הוא מכבד את זכותם להביע את דעתם? האם הוא מאפשר לחלוקים עליו, להביע את דעתם מבלי לקטוע אותם או לזלזל בהם? באיזו שפה הוא משתמש?

ללמד מתוך הדגמה, להשפיע מתוך דיאלוג

החוקר אלברט בנדורה (1977) הראה כי ילדים לומדים תוך כדי צפייה (Observational learning). החידוש בתיאוריית הלמידה החברתית של בנדורה, הוא שלמידה אינה מחייבת התנסות אישית, אלא מתבססת על מודל שעליו אפשר להסתכל ואותו ניתן לחקות. בשלב ראשון, הילד שם לב למה שמתרחש סביבו. ילד עשוי להקדיש תשומת לב מרובה יותר לאנשים שהוא אוהב ושאיתם הוא מזדהה. בשלב שני מתבצע קידוד בזיכרון באופן מופשט. המידע הופך להיות זמין לשימוש מאוחר יותר. השימוש בידע שנצבר מושפע מהיכולת של הילד לעשות את הפעולות הנדרשות ומהרצון שלו לפעול. אם כן, ניתן להסיק מהתיאורית הלמידה החברתית שילדים לומדים מצפייה בהורים, באחים ובחברים שלהם.

צפייה של ילדים בהורים, מביאה גם לרכישת ערכים. הבסיס של החינוך לערכים הוא החינוך לבחירה, לשיקול דעת ולשיפוט. ניגש למשימה החשובה הזאת מתוך הבנה שהחשוב ביותר הוא יצירת מערכת יחסים של כבוד הדדי והקשבה. ערכים באים לידי ביטוי בחשיבה, ברגש ובעשייה שלנו, כך שעל מנת לחנך לערכים יש להתחבר לשלושת רבדים אלו. אין אפשרות "לשתול" בילד ערכים לפי רצוננו, המטרה שלנו צריכה להיות לגרום לילד לבחור ערכים על פיהם ירצה לנהל את חייו. 

ליצור דו-שיח ופתיחות לשמוע

עלינו ליצור "דו-שיח" המטרה היא ליצור אצל הילד "פתיחות" לשמוע. על מנת לעשות זאת עלינו להוות לו מודל בכך שנקשיב לו ונעזור לו לבטא את רגשותיו, דעותיו ורעיונותיו. בכך אנו עוזרים לו גם להכיר את עצמו, משדרים לו שהוא חשוב בעיננו, ומפתחים את בטחונו העצמי שכן מה שיש לו להביע חשוב. על הבסיס הזה ניתן ליצור דיאלוג. המטרה אינה שכנוע או כפייה, אלא יצירת הבנות הדדיות. את זה ניתן לעשות בכך שנשאל שאלות ונראה שהבנו את מה שהילד אמר ושאנו מעוניינים להבין יותר, גם כאשר אנחנו לא מסכימים. ככל שניצור בסיס טוב יותר של פתיחות, מערכת היחסים תהיה חזקה והקשר יציב ואלו יעזרו לנו להוות מודל משפיע עבור הילד שלנו. ובשלב זה ניתן להציג את העמדה שלנו. גם כאן אין הכוונה לשכנע אלא להראות שקיימת עוד דרך. צריך לזכור שבסופו של דבר הילד הוא זה שיכריע.

בפועל, ילדים לומדים ערכי מוסר דרך הפעילות היום-יומית בבית. ילדים מפנימים ערכים על ידי צפייה בהתנהגות של מבוגרים. אם עושים זאת, מתוך השפה שבה מבוגרים משתמשים, מתוך תגובותיהם ומתוך ההתייחסות שלהם למתרחש. ילדים חשופים בקביעות להתנהגות של הוריהם, של אחיהם ואחיותיהם, וקולטים את המסגרת המוסרית והערכית שבבסיס מעשים ותגובות אלו. בנוסף לכך, במסגרת הבית, ילדים מעורבים בקביעות ב"תצפיות" במעשיהם של בני הבית, ומעריכים אותם כמוסריים או כלא מוסריים. למעשה, הופכת המשפחה לבסיס בו מופנמים ערכים ונורמות.לפיכך,על ההורים לשאול את עצמם לאלו ערכים הם רוצים לכוון.

ילדים לומדים רבות מתוך השפה שבה ההורים משתמשים, לדוגמא:
  • "אני כבר לא יכולה עם המצב הלא נורמלי הזה, בלתי אפשרי לחיות במדינה הזאת יותר..."
  • "אין ברירה, חייבים לשמור על השגרה, אנחנו לא ניתן לחמאס לשנות לנו תכניות, נשאר חזקים"
  • "ראש הממשלה הזה, הוא לא יודע מה הוא עושה, שיכנס בהם כבר, שיגמור אותם אחת ולתמיד!"
  • "אם נשמעים להוראות פיקוד העורף נשארים בטוחים".
ילדים לומדים מתוך התבוננות על התנהגות הוריהם:
  • אם אבא שואל את בנו לדעתו ומקשיב לו עד הסוף, הילד מבין שמותר להביע דעה.
  • אם אמא שואלת את ביתה שאלות הבהרה כדי להיות בטוחה שהבינה אותה נכון, הילדה תבין שדעתה חשובה.
  • אם אבא ואמא מקפידים להביע את דעתם באופן מכבד, הילדים ילמדו שגם לאחרים יש זכות ביטוי.
ילדים לומדים מתוך התייחסות הוריהם למתרחש:
  • כאשר צופים יחד בטלוויזיה ומרגישים שהדוברים אינם מכבדים אחד את השני ושתרבות הדיבור התדרדרה, כדאי לומר על כך מילה לילדים היושבים לידנו. להזכיר להם איך אנחנו מצפים שידברו אחד עם השני.
  • כאשר קוראים פוסט או מאמר שאנחנו מסכימים אתו וחושבים שהוא מנוסח באופן הולם, כדאי להראות אותו לילד ולהסביר מה מצא חן בעינינו ומדוע.
ילדים לומדים דרך העשייה המתנהלת בבית:
  • מעורבות באיסוף ציוד לחיילים הלוחמים.
  • אירוח וסיוע למשפחות הזקוקות לכך.

הסוד - כבוד הדדי והקשבה 


השאלה הקשה בכל הקשור לחינוך לערכים היא: איך נוודא כי נצליח להעביר לילדים שלנו את הערכים החשובים לנו? איך נצליח להחדיר בהם את הדעות המקובלות עלינו?
ובכן, אני לא יכולה להבטיח שהילדה שלך תחשוב בדיוק כמוך בכל נושא. אני לא יכולה להבטיח שהבן שלך יפעל בדיוק כמו שאת היית פועל בכל מצב.
 
אני יכולה לקוות שאם תהיו נאמנים לערכים שלכם ותפעלו מתוכם, הילדים שלכם ילמדו לכבד אתכם ודעתכם תהפוך להיות חשובה להם (גם אם הם לא תמיד יפעלו לפיה).
אני יכולה לקוות שאם תביעו את דעתכם בדרך מכבדת ותאפשרו לילדים שלכם לפתח דעה משלהם, הם יפנימו ערכים בסיסיים של כבוד הדדי ויכולת הקשבה. ואלו ערכים אשר יתרמו להם הכי הרבה בחיים.
דרגו מאמר זה
(6 דירוגים)

מידע נוסף

  • authorId: 1008

קראו עוד בנושא...

  • איך טקסים משפחתיים תורמים לקשרים משפחתיים?
    פסח הוא חג המלווה בהרבה מאוד טקסים. לכל משפחה טקסים ומנהגים משלה, אורית ויג, מדריכת הורים ועובדת סוציאלית (MSW) מסבירה כיצד טקסים נוצרים במשפחה ומדוע הם חשובים. 
    עוד
  • מה הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעות שינה אצל ילדים
    לשינה וערנות יש השפעה והשלכות על חיי היום יום בהיבטים שונים, ובעיקר התנהגותיים, ומהווה מווסת מכריע בהתפתחותה  של התאמה חברתית, אקדמית ושל יציבות נפשית. במאמר זה אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בתחום אתגרי קשב וריכוז, בוחנת את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעת שינה.
    עוד
  • אבא, אמא תקשיבו לי בבקשה!
    הורים לילדים צעירים מתלוננים על כך שילדיהם לא מקשיבים להם. הורים למתבגרים צעירים ובני נוער מוטרדים שכמעט ואינם יודעים מה עובר על ילדיהם בחיי היום יום. הקשבה הינו כלי התקשורת החשוב מכולם המבטיח שמירה על יחסים טובים, אז מדוע הפסקנו להקשיב ואיך נגרום לילדים להמשיך לדבר.
    עוד
  • תקשורת? זה מדבק
    על פי אדלר, יש לתקשורת השפעה רבה על עיצוב תפיסת עולמם של הילדים. אם כך, כיצד נתקשר באופן יעיל עם ילדנו כך שהמטרות שלנו יבואו לידי ביטוי באופן מיטבי. מאמרה של ענבל עובדיה, מדריכת הורים בשיטת אדלר. 
    עוד
  • איך ילדים לומדים? גם בחופש הגדול
    לעיתים נראה כי ילדנו מעבירים את החופש הגודל בחוסר מעש ובבטלה, אך למעשה הם לומדים בכל רגע נתון. בכתבה הבא, אורית וייג, עובדת סוציאלית, מדריכת הורים ובעלת הורות בנחת מסבירה כיצד למידה זו מתרחשת.
    עוד